پیش‌بینی زودهنگام آلزایمر با بررسی نشت مویرگ‌ها

دانشمندان آمریکایی در بررسی جدیدی نشان دادند که بررسی نشت مویرگ‌ها می‌تواند آغاز بیماری آلزایمر را مشخص کند.

پیش‌بینی زودهنگام آلزایمر با بررسی نشت مویرگ‌ها

پژوهش جدید دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی"(USC) نشان می‌دهد که "سندروم نشت مویرگی"(capillary leak syndrome) می‌تواند نشانه‌ای از آغاز بیماری آلزایمر باشد.

این گروه پژوهشی در ماه سپتامبر سال جاری، مقاله‌ای در این مورد منتشر کردند که نشان می‌داد شاید اختلال شناختی و انباشته شدن پروتئین‌های غیرطبیعی "آمیلوئید"(amyloid) و "تاو"(tau) در مغز، همان نشانه‌هایی باشند که باید برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر مورد مطالعه قرار گیرند اما این پژوهش جدید نشان می‌دهد نقش این سندروم نشت مویرگی، بیش از وجود این دو پروتئین در آغاز نقص‌های شناختی موثر است.

شاید یافته‌های این پژوهش بتوانند اهداف جدیدی را برای کشف داروهای مربوط به بیماری آلزایمر نشان دهند تا روند این بیماری را کند سازند یا از آغاز آن پیشگیری کنند.

به گزارش "مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری"(CDC)، آمار افراد مبتلا به آلزایمر تا 40 سال آینده، به حدود 14 میلیون نفر خواهد رسید. "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA) نیز در حال حاضر تنها پنج نوع دارو را برای درمان این بیماری تایید کرده است که می‌توانند به صورت موقت به کنترل مشکلات مربوط به حافظه و تفکر کمک کنند اما هیچ کدام از این داروها نمی‌توانند دلیل بیماری را مشخص کنند یا روند آن را کند سازند. پژوهشگران باور دارند که درمان موفقیت‌آمیز، نهایتا از ترکیب داروهایی تشکیل خواهند شد که اهداف چندگانه‌ای را دنبال می‌کنند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در یک پژوهش پنج ساله که روی 161 نفر بزرگسال صورت گرفت، نشان دادند افراد مبتلا به مشکلات وخیم حافظه، به جز اختلالات مربوط به پروتئین‌های آمیلوئید و تاو، بیشترین نشت مویرگی را در رگ‌های خونی مغز خود دارند.

پیش‌بینی زودهنگام آلزایمر با بررسی نشت مویرگ‌ها

"بریسلاو زلوکوویچ"(Berislav Zlokovic)، مدیر "موسسه نورولوژیک زیلکا"(Zilkha) در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: این حقیقت که نشت رگ‌هایی خونی، موضوعی مستقل از اختلال پروتئین‌ها در ابتلا به نقص‌های شناختی است نشان می‌دهد که این فرآیند می‌تواند موضوعی کاملا مستقل باشد که در مراحل آغازین بیماری شکل می‌گیرد.

"آرتور توگا"(Arthur Toga)، مدیر "موسسه تصویربرداری عصبی و انفورماتیک استیونز"(USC Stevens) گفت: اگر سد خونی مغز به طور کامل کار نکند، احتمال آسیب به مغز وجود خواهد داشت. این نشان می‌دهد که رگ‌ها نمی‌توانند مواد مغذی و جریان خون مورد نیاز نورون‌ها به طور کامل فراهم کنند و پروتئین‌های سمی به آن وارد می‌شوند.

"دنیل نیشن"(Daniel Nation)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که حتی با وجود نداشتن اختلال در پروتئین‌های آمیلوئید و تاو، امکان ابتلا به نقص شناختی وجود خواهد داشت.

پژوهشگران یادآور شدند که این یافته‌ها هنوز کامل نیستند و برای درک بهتر زمان وقوع مشکلات شناختی، باید پژوهش‌های بیشتری صورت گیرند.

یافته‌های این پژوهش، در مجله "Nature Medicine" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها