ادعای نامزدی با شهدا ناشی از خلاء روحی است؟/ یک نماینده مجلس: مسئولان با این اقدامات برخورد جدی کنند

بعد از گذشت چند روز از ادعای نامزدی با شهدا هنوز مشخص نشده که آیا این اتفاق یک آسیب اجتماعی تازه است یا توطئه‌ای که از جانب ضدانقلاب شکل گرفته است؟

ادعای نامزدی با شهدا ناشی از خلاء روحی است؟/ یک نماینده مجلس: مسئولان با این اقدامات برخورد جدی کنند

به گزارش خبر فوری ٬ اوایل دی‌ماه امسال اتفاق افتاد. اکانتی در توئیتر که برای یک دختری با ظاهری مذهبی بود، ادعا کرد از طریق ارتباط روحی و معنوی با شهدا نامزد می‌کند. موضوعی که البته خیلی زود با واکنش‌های تند مواجه شد.

نماینده مجلس: دستگاه قضایی باید پیگیر این افراد شود

زهرا ساعی نماینده مجلس شورای اسلامی که خود دختر یک جانباز شهید است یکی از نخستین افرادی بود که نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. ساعی چنین ادعایی را مغایر با عقل دانست: «این موضوع، امری غیرعادی و غیرعقلانی است که فرد زنده‌ای با فردی که درگذشته نامزد کند و مشخص هم نیست که این افراد تحت تاثیر چه نوع تفکری به این امر مبادرت می‌کنند. به عنوان عضوی از خانواده شهدا انتظار داریم، متولیان امر با این نوع اقدامات برخورد کرده و این مشکل را ریشه‌یابی کنند، بنیاد شهید باید به عنوان حافظ حرمت و شأن شهدا و ایثارگران به طور خاص به این موضوع ورود کرده و نیروی انتظامی هم باید با این نوع اقدامات برخورد و در صورت لزوم این موضوع را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کند تا افرادی که باعث ترویج این نوع تفکر شده‌اند، شناسایی شوند. »

در این میان شائبه‌هایی هم به وجود آمد که ادعاهای این چنینی صرفا برای کم‌کردن شأن شهداست و عامدانه انجام می‌شود. موضوعی که ساعی به آن اشاره کرد: «این اقدامات می‌تواند هدایت‌شده و تحت تاثیر تفکرات و القائات و در پی شکل‌گیری گروه‌ها و دسته‌هایی با هدف تنزل جایگاه شهدا یا سوء استفاده از مقام آن‌ها شکل گرفته باشد و امکان دارد که پشت پرده این اقدامات، اهدافی دنبال شود که جوانانمان را از این طریق شستشوی مغزی دهند.»

رییس بسیج جامعه زنان: اختلال روحی باعث چنین رفتارهایی می‌شود

از سوی دیگر مینو اصلانی رییس بسیج جامعه زنان ایران این افراد را متوهم، افسرده و روان‌پریش خواند: انسان در هر مورد باید به عقل خود رجوع کند و عقلانیت اقتضا می‌کند، همه افرادی که پیرو شهدا هستند و در مسیر زندگی‌شان از آنان الهام می‌گیرند، از سیره و وصایایشان استفاده کنند. این افراد دچار نوعی روان‌پریشی هستند و باید با یک روانشناس در این زمینه صحبت شود، چراکه این موضوع هیچ ارتباطی با فرهنگ شهادت و شهید ندارد و هرکسی می‌شنود، تعجب می‌کند. این افراد به نوعی مشکلات روانی و افسردگی دارند و ممکن است با سر مزار یک فرد معمولی نیز چنین ادعایی را مطرح کنند. یک نوع اختلالات فکری و روحی باعث بروز چنین رفتارهایی می‌شود.

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به تازگی واکنشی درباره نوع روابط دختران و پسران مذهبی نشان داد. او با اشاره به اینکه در همین فضای مجازی، دختر و پسرها با هم قرار می گذارند گفت: «آنها که مذهبی نیستند ‏مثلا می گویند ساعت فلان در جردن. اما آنها که مذهبی اند، قرار می گذارند در بین الحرمین. خواهر! برادر! قرار ما بین ‏الحرمین. هر دو آنها یک کار را می کنند. یکی نوع مذهبی‌اش و دیگری غیرمذهبی.‏»

روان‌شناس بالینی: ابتدا باید با این دختران گفت‌و‌گو کرد

جلال یونسی روان‌شناس بالینی به بررسی این موضوع پرداخت. یونسی می‌گوید در روان‌شناسی نمی‌شود حکم کلی داد و باید با این دختران صحبت کرد: «در علم روان‌شناسی همه چیز به شکل مولتی فاکتوریال (چند فاکتوری) بررسی می‌شود و این طور نیست که فقط یک فاکتور مشخص‌کننده شخصیت بیمار باشد. با همین دلیل هم تا زمانی که من به عنوان پزشک با این افراد گفت‌و‌گو نکنم و از کم و کیف تجربه آن‌ها مطلع نشوم، نمی‌توانم حکم دقیقی بدهم.»

یونسی: همانندسازی شکلی از شیفتگی حاد است

این روان‌شناس بالینی در ادامه می‌گوید: «با این وجود مبحثی به نام "همانندسازی" وجود دارد که به نظر می‌رسد این دختران مبتلا به آن هستند. به این معنی که افراد در ذهنشان به شیفتگی محض از همسر ایده‌آل خود می‌رسند و همان را برای خود همانندسازی می‌کنند. شدت علاقه در این موارد آنقدر زیاد می‌شود که دیگر جنبه عقلانی چندان به چشم نمی‌آید.»

امکان دارد این رفتارها ناشی از خلا درونی باشد

یونسی در پاسخ به اینکه آیا چنین رفتارهایی از خلأهای درونی نشات می‌گیرد یا نه می‌گوید: «یکی از موارد می‌تواند این باشد. عقده‌ها و خلاهای درونی به این شکل بروز پیدا می‌کنند؛ اما بازهم تاکید می‌کنم که نمی‌شود حکم کلی داد و حتما باید ابتدا با این افراد صحبت کرد تا بشود به بررسی ماجرا پرداخت.»

این روان‌شناس بالینی در پایان به تحت تاثیر قرارگرفتن مردم از ارزش‌گذاری جامعه هم اشاره می‌کند: «در موارد این چنینی گاهی پیش می‌آید که افراد به خاطر نوع ارزش‌گذاری جامعه چنین تصوراتی پیدا می‌کنند. البته در بین همین افراد هم خیلی‌ها هستند که مستقل از این موضوع و تنها به خاطر شکل رفتاری خودشان چنین ادعاهایی می‌کنند.»

نکته مهم اینکه این موضوع که به گواه روان‌شناسان موضوعی مغایر با منطق است به عنوان یک آسیب اجتماعی جدید در جامعه رها شد. برخی رسانه‌ها عنوان کردند که آن اکانت توئیتری ضدانقلاب بود و با همین عبارت پرونده مختومه شد اما روشن است که این آسیب تبعات زیادی دارد که شاید باید دیر یا زود منتظرش باشیم.

منبع: اعتماد آنلاین

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها