جزئیات واریز سود سهام عدالت برای اقشار جامعه

رئیس سازمان خصوصی سازی، از اتمام مرحله واریز سود سهام عدالت روستاییان و عشایر تا ۲ هفته آینده خبر داد.

جزئیات واریز سود سهام عدالت برای اقشار جامعه

از سال ۸۸ بود که نخستین سود سهام عدالت به مشمولان در قالب مبالغی از ۱۲۰ تا ۸۰ هزار تومان پرداخت شد. مبالغی که توسط برخی از مسئولان و مشاوران فعلی این سازمان غیر قانونی تلقی می‌شود.

مدت‌ها گذشت و سازمان خصوصی سازی دومین مرحله از سود سهام عدالت را که مربوط به سال ۹۵ بود، در اواخر سال ۹۶ به حساب مشمولان پرداخت کرد. البته نحوه پرداخت این سود کمی با تشنج و بی برنامگی نیز همراه بود، بطوریکه سود سهام عدالت کارکنان دولتی مشمول این دوره در ابتدای سال ۹۷ پرداخت شد. افرادی که از محل سود‌های ۱۰ سال گذشته به علاوه آورده نقدی یا تخفیف مجموعا یک میلیون تومان سهام عدالت داشتند بابت سال مالی ۱۳۹۵، ۱۵۰ هزار تومان و کسانی که ارزش سهامشان کمتر بود، به تناسب آن سود دریافت کردند. در مرحله اول واریز سود، یک سوم از مبلغ کل، از طریق شماره شبای بانکی که آن‌ها به سامانه سهام عدالت اعلام کرده بودند واریز شد و بعد‌ها همه مشمولان غیر از یک گروه، سود سهام عدالت خود را کامل دریافت کردند.

اواخر آبان ماه ۹۷، سید جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: از پنج‌شنبه (یکم آذرماه) همزمان با ایام هفته وحدت و ولادت پر برکت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) پرداخت سود سهام عدالت آغاز می‌شود. در اولین مرحله به مشمولانی که مددجوی کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و یا تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند و از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شده اند مبلغ ۱۷۵ هزار تومان سود سهام پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این بار هم سود در دو مرحله واریز می‌شود گفت: این مبلغ پرداختی در یک نوبت به حساب بانکی مشمولان که شماره شبای خود را در سامانه سهام عدالت به نشانی WWW.samanese.ir اعلام کرده‌اند به طور یکجا و به حساب شخصی همان سهامدار واریز خواهد شد.

ایرادی که در سال ۹۶ به هنگام پرداخت سود به صورت دو مرحله‌ای به سازمان خصوصی سازی وارد بود، در پرداخت سود سال ۹۷ برطرف شده است و طبق پیگیری‌های خبرنگار ما، این بار سود واریزی به صورت یکجا خواهد بود، اما موضوع دیگری این روز‌ها مشمولان را گرفتار کرده است عدم واریز سود سهام عدالت مشمولان روستائیان و عشایر است.

میر اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جزئیات واریز سود سهام عدالت مشمولان روستائیان و عشایری اظهار کرد: مبالغی که از اول آذرماه امسال تحت عنوان سود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌کنیم، مربوط به سود سهام سال ۹۶ است.

وی افزود: شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را به سازمان خصوصی سازی واریز می‌کنند به مدت هشت ماه پس از پایان سال مالی فرصت دارند تا سود مختص به سهام عدالت را پرداخت کنند. هنوز این هشت ماه تمام نشده و تمامی شرکت‌ها تا پایان اسفند ۹۷ فرصت دارند. البته مهلت پرداخت سود مربوط به هلدینگ خلیج فارس پایان تیر ماه ۹۸ است.

پوری حسینی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی معطل واریز سود شرکت‌ها نمانده است و از زمان نخستین واریز سود، شروع به توزیع سود سهام عدالت بین مشمولان کرده است که افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در اولویت بوده اند.

وی در پاسخ به شبهه‌ای مبنی بر اینکه برخی از افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) از عدم دریافت سود سهام عدالت شکایت می‌کنند، گفت: مبنای محاسبات و اطلاعات مشمولان سهام عدالت برای افراد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، به سه سال قبل باز می‌گردد یعنی اگر فردی درسال گذشته تحت حمایت این نهاد‌ها قرار گرفته است در لیست واریز سود سهام عدالت سال ۹۶ قرار ندارد.

رئیس سازمان خصوصی سازی بیان کرد: واریز سود سهام عدالت به حساب افراد تحت حمایت موسسات ذکر شده به پایان رسیده و مرحله دوم واریز سود سهام عدالت مشمولان روستاییان و عشایرآغاز شده است.

وی افزود: ۸۰ درصد این سود به حساب مشمولان واریز شده و درصد باقی مانده هم به علت نبود منابع کمی به تعویق افتاده است، برای واریز کامل سود سهام عدالت به روستائیان و عشایر مشمول نیازمند یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان منابع مالی هستیم که فعلا ۷۰۰ میلیارد از آن تامین شده است و در حال واریز به حساب مشمولان هستیم.

پوری حسینی در ادامه گفت: ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت در ۳۵ بانک کشور شماره شبای خود را اعلام کرده اند که در مرحله اول واریز به ۴ بانک و در مرحله دوم واریز به ۳۱ بانک به طور کامل انجام شده است، تنها ۴ بانک در دست بررسی و واریز است.

وی در پایان تصریح کرد: مرحله واریز سود سهام عدالت مشمولان روستاییان و عشایر تا ۲ هفته آینده پایان خواهد یافت و وارد مرحله سوم یعنی واریز سود سهام عدالت کارگران فصلی مشمول خواهیم شد، تمام تلاشمان را می‌کنیم تا پایان سال اکثر سود‌ها را واریز کنیم.

حسین امینی خواه، بازرس منتخب اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مجموع جمعیت روستاییان و عشایر مشمول سهام عدالت حدود ۱۳ میلیون نفر و جمع مبلغ سود قابل توزیع آنها ۱۱۰۰ میلیارد تومان است که قرار بود تا پایان دی ماه میان آنها توزیع شود، اما به علت وصول نشدن سود تمام شرکت‌های سرمایه گذار سهام عدالت این امر به تعویق افتاده است.

وی افزود: ۷.۵ میلیون نفر از روستاییان و عشایر مشمول سهام عدالت در مرحله اول ۶۵۰ میلیارد تومان سود دریافت کرده اند.

امینی خواه، تعدد بانک‌های اعلام شده از سوی روستائیان و عشایر مشمول سهام عدالت را دلیل عدم دریافت همزمان سود این قشر دانست و گفت: سود سهام به تدریج براساس بانک‌ها واریز می‌شود. به علت اطلاع رسانی‌های ضعیف، این قشر روزانه بین بانک‌ها، شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی و کافی نت‌ها سرگردانند.

وی بیان کرد: جمعیت فعلی مشمولان سهام عدالت بیش از ۴۹ میلیون نفر است که از این تعداد حدود ۲.۴ میلیون نفر تا کنون فوت کرده اند. ۶.۵ میلیون نفر هم، هنوز شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده اند.

در پایان امینی خواه، خواستار پیگیری سازمان خصوصی سازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای واریز حقوق کارکنان سهام عدالت شد و گفت: متاسفانه چندین بار تا کنون جدول مطالبات کارکنان تعاونی سهام عدالت را برای سازمان خصوصی سازی و دفتر مدیرکل امور سهام عدالت ارسال کرده ایم، ولی به دلیل اینکه تعهدنامه‌های خلاف قانون را امضا نکرده ایم، توانایی دریافت حقوق سه سال از کارکنان تعاونی‌های وابسته به سهام عدالت را نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • بهار
    0

    لطفا سود سهام عدالت بازنشتگان تامین اجتماعی رو هم تا قبل از عید پرداخت کنید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      این‌چه‌عدالتی‌دارن

  • محمد راز قلعه نو از استان سیستان و بلوچستان
    0

    سلام کسانی که اصلن شماره شبا خود رو ثبت نکردن باید چیکار کنن خواهشن ب فکر این افراد هم باشید ممنون میشیم اگه صدای ما رو ب گوش مسئولین. برسانید

    نظرات شما -
    • عثمان
      0

      سلام به کسانی که کارت بانک صادرات دارند سهام عدالت واریز نشده

  • مجید شاگردی
    0

    این چگونه عدالتی هست که هنوز یک عده هنوز ثبت نام هم نکرده اند.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      سلام من روستای هستیم کی باید ثبت نام کنیم یا کجا پیگیری کنیم کارگر هستیم،

    • محمد
      0

      من روستایم کارگر از قوچان کی باید ثبت نام کنیم خبرش بدین انجام بدیم شمار ۰۹۱۵۰۰۶۳۷۱۳

    • برات علی
      0

      کی باید ثبت نام کنیم خبرش بدین انجام بدیم شمار می‌کنم می‌شود

  • محمد
    0

    کارگر روستایم کی باید ثبت نام کنیم خبرش بدین انجام بدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها