گردشگران عراقی طلا می خرند، ترک ها پوشاک!/توصیه نیویورک تایمز برای سفر به ایران

نیویورک تایمز در گزارشش ایران را «جواهرخاورمیانه» می‌خواند و به شهروندان امریکایی می‌گوید به ایران سفر کنند. این گزارش زمانی منتشر می‌شود که پیش از آن وزارت امورخارجه این کشور از مردمش خواسته تا به ایران سفر نکنند.

گردشگران عراقی طلا می خرند، ترک ها پوشاک!/توصیه نیویورک تایمز برای سفر به ایران

این گزارش واکنش «علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهوری را هم در پی دارد. او در توئیترش می‌نویسد:«روزنامه نیویورک تایمز بدون توجه به جو حاکم در دولت امریکا از ایران به عنوان جواهرخاورمیانه نام برد و توصیه کرد امریکایی‌ها حتماً سفر به ایران را تجربه کنند! این واقع بینی جای تشکر دارد! اطمینان می‌دهم تجربه سفر به ایران بی‌نظیر خواهد بود.»

نیویورک تایمز می‌نویسد:««با وجود تنش‌هایی که میان ایران و ایالات متحده از زمان حضور رئیس جمهور ترامپ در کاخ سفید افزایش یافته، تمایل گردشگران ماجراجو برای دیدن ایران همچنان مشهود است؛ از آثار ایران باستان گرفته تا مساجد باشکوه چند صد ساله شیراز و اصفهان و بازار بزرگ و کاخ گلستان در دل تهران .» این رسانه 52 کشور را برای سفر به امریکایی‌ها پیشنهاد داده که ایران چهل و پنجمین کشور این لیست است که می‌تواند مقصد سفر سال جدید میلادی آنها باشد.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که وزارت خارجه امریکا سفر اتباع خود را به ایران ممنوع نکرده فقط توصیه نمی‌کند به این کشور بروند. بنابراین امریکایی‌ها می‌توانند با تورهای مدیریت شده سفر به ایران را انجام دهند. این روزنامه در ادامه دو آژانس خیلی معروف در امریکا و انگلیس که تورهای ویژه بانوان و یا با راهنماهای حرفه‌ای در ایران برگزار می‌کنند را برای اطمینان خاطر شهروندان امریکایی معرفی کرده است.

«لیلا اژدری» معاون دفتر بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم از افزایش ورود گردشگران ایالات متحده امریکا به ایران خبر می‌دهد. به گفته اژدری در 9 ماهه سال‌جاری 1980 امریکایی به این سفر کرده‌اند.

اژدری از افزایش 15 درصدی ورود گردشگران امریکایی نسبت به 9 ماهه سال 96 خبر می‌دهد و می‌گوید: «در همین مدت 1343 نفر هم از امریکای جنوبی به ایران سفر کرده‌اند.»

گردشگران برزیلی به گفته این کارشناس بیشتر ورودی را از سمت امریکا به ایران داشته‌اند اما ورود گردشگران کانادایی کاهش داشته و تعداد آنها در 9 ماهه گذشته به 1584 نفر رسیده است! البته گردشگران عراقی همچنان در صدر ورود به ایران هستند. بعد از آنها این گردشگران جمهوری آذربایجان هستند که ورود آنها رشد 93 درصدی در پی داشته است. ترکیه هم با افزایش 51 درصدی در ردیف سوم گردشگران ورودی به ایران قرار دارد. آمارهای اژدری نشان می‌دهد ده کشور اول گردشگران ورودی به ایران آسیایی هستند.

همین آمارها از کاهش 30 درصدی سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور خبر می‌دهد. اژدری می‌گوید:«در 9 ماهه اول سال گذشته 8 میلیون و 500 هزار ایرانی به خارج سفر کرده بودند اما در مدت مشابه امسال این تعداد به 5میلیون و 900 هزار نفر رسیده‌اند.»

اژدری عراقی‌ها را از پرخرج‌ترین گردشگران کشور می‌داند و می‌گوید:« مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که آنها بشدت اهل خرید هستند، حتی طلا هم می‌خرند.»

او زیارت، سلامت و دیدار با اقوام را از جمله دلایل مشترک ورود گردشگران عراقی، ترک و جمهوری آذربایجان می‌داند و می‌گوید: گردشگران ترک و آذربایجان هم از جمله گردشگران پرخرج ایران هستند.»

این گردشگران به هر سه شهر زیارتی ایران یعنی مشهد، قم و شیراز سفر می‌کنند. ورود علویان ترکیه به اماکن زیارتی هم در سال جدید با افزایش رو به رو بوده است. اژدری خرید اروپایی‌ها وعراقی‌ها را مقایسه می‌کند ومی گوید:«از هر 100 اروپایی یک نفر فرش می‌خرد اما بیشتر گردشگران عراقی از ایران با دست پر برمی گردند.»

به گفته او ترک‌ها و آذربایجانی‌ها‌ این روزها ترجیح می‌دهند کالای لوکس و پوشاک شان را از ایران تهیه کنند، چون خرید برای آنها به صرفه‌تر است.

اژدری می‌گوید:«ما حساب‌های اقماری نداریم و «هزینه کرد» گردشگران را براساس مشاهدات میدانی اعلام می‌کنیم.» به گفته این کارشناسان برخلاف اروپایی‌ها که سخت خرید می‌کنند ساکنان خاورمیانه میل شدیدی به خرید دارند.

او می‌گوید:«همان‌طور که ایرانی‌ها در سفر خرید زیادی دارند، کشورهای همسایه و منطقه هم به خرید علاقه زیادی نشان می‌دهند.»

او گردشگران افغانستان را هم از گردشگرانی می‌داند که خوب خرج می‌کنند اما درباره گردشگران پاکستانی‌ها می‌گوید:«گزارشی از آنها ندارم.»

منبع: ایران آنلاین

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها