کلاف سردرگم درمان معتادان مبتلا به «اچ آی وی»/ جایی برای متجاهران ایدزی نیست؟!

رهاسازی ۵ زن معتاد متجاهر مبتلا به ایدز در خیابان و عدم نگهداری از آن‌ها در مراکز درمانی این نگرانی را ایجاد کرده که آیا برای درمان این نوع معتادان برنامه‌ای وجود ندارد؟

کلاف سردرگم درمان معتادان مبتلا به «اچ آی وی»/ جایی برای متجاهران ایدزی نیست؟!

چند روزی است که خبری مبنی بر رهاسازی چند زن معتاد متجاهر مبتلا به بیماری ایدز در خیابان در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌شود. موضوعی که گویا اولین بار «فرید براتی» رئیس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی به آن اشاره کرده و علت آن را فقدان قرنطینه لازم برای این بیماران عنوان داشته است.

براتی در این خصوص گفته است: در میان زنان معتاد متجاهری که به سازمان بهزیستی سپرده شدند، پنج نفر به ویروس «اچ آی وی» مبتلا بودند و یک نفر نیز صغر سن داشت؛ یعنی زیر ۱۸ سال بود و باید برای معالجه به بیمارستان‌های تابع دانشگاه علوم پزشکی اعزام می‌شد تا پس از طی روند درمان به وضعیتش رسیدگی شود.

رئیس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ضمن اظهار تاسف نسبت به وضعیت موجود، گفت: در حال حاضر قرنطینه یا محلی برای نگهداری این بیماران مبتلا به ایدز وجود ندارد و مجبوریم آن‌ها را ترخیص کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به بیماران حامل ویروس‌های خطرناک تمهیداتی اندیشیده شود، افزود: قرار بر این است که وزارت بهداشت دو مرکز را به ما معرفی کند تا به وضعیت بیماران متجاهر بیمار رسیدگی شود و پس از کنترل و درمان به سازمان بهزیستی تحویل داده شوند.

ورود وزارت بهداشت در درمان معتادان متجاهر دارای بیماری «اچ آی وی» مثبت
در همین ارتباط فرزانه جوادی معاون توسعه و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به مسائل درمان این افراد، نگهداری آنان به وزارت بهداشت و درمان تعلق دارد.

وی با بیان اینکه در خصوص نگهداری و درمان معتادان متجاهر بیمار باید وزارت بهداشت و درمان ورود کند، افزود: سازمان بهزیستی مسئول نگهداری افراد بیمار «اچ آی وی» مثبت نیست و این‌ مسئولیت تنها وظیفه وزارت بهداشت است.

جوادی گفت: نماینده وزارت بهداشت و درمان باید در مرکز غربالگری ما حضور یابد و معتادان متجاهر در مراکز مشاوره و کلینیک‌های این وزارتخانه درمان شوند.

معاون توسعه و پیشگیری از اعتیاد بهزیستی استان تهران تأکید کرد: در حال حاضر ما با وزارت بهداشت و درمان در این باره در حال مکاتبه هستیم تا به نتایج مطلوب برسیم.

معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت باید تحت نظارت و کنترل درمان شوند
همچنین محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با پذیرش نشدن معتادان متجاهر بیمار از سوی وزارت بهداشت و بهزیستی نیز گفت: این بحث پیچیده‌ای است؛ معتادان متجاهر در درجه اول باید براساس قانون جمع‌آوری شده و در مراکز مخصوصی نگه‌داری شوند.

وی ادامه داد: مجموعه وزارت بهداشت و بهزیستی و حتی سازمان‌هایی که در این رابطه دخیل هستند، باید برای درمان این معتادان قدم بردارند و هیچ محدودیتی نباید در این رابطه وجود داشته باشد و اگر آن‌ها مبتلا به بیماری‌هایی مثل هپاتیت و ایدز باشند، باید با نظارت و کنترل بیشتری آن‌ها را تحت درمان قرار دهند.

قربانی افزود: معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت باید در کمپ‌های خاص نگهداری شوند و این به نفع سلامت جامعه خواهد بود، چرا که درمان آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید انتظار داشته باشیم که وزارت بهداشت همه معتادان متجاهر بیمار را سر و سامان دهد و نهاد‌های دیگر نیز باید در این زمینه کمک کنند، گفت: در هر صورت این افراد باید پذیرش و در قرنطینه‌های خاص نگهداری شوند و اینکه گفته می‌شود؛ مراکز درمانی معتادان متجاهر فاقد اوراق هویتی را پذیرش نمی‌کنند، شاید تعداد اندکی را شامل شود.

وزارت بهداشت مکلف به پذیرش و درمان معتادان متجاهر ایدزی است
لازم به ذکر است که انوشیروان محسنی بندپی رئیس سابق بهزیستی و استاندار تهران رهاسازی زنان معتاد متجاهر مبتلا به بیماری ایدز توسط سازمان بهزیستی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: این افراد نیز مانند تمام انسان‌های دیگر حق زندگی دارند و تا زمانی که مرجع قضایی حکم به خروج این افراد از مراکز نگهداری را ندهد، رها سازی آن‌ها جرم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع رها سازی زنان معتاد متجاهر مبتلا به ایدز را پیگیری خواهیم کرد، گفت: سازمان بهزیستی خود مجری نگهداری از معتادان متجاهر مبتلا به بیماری نیست و مراکزی که این افراد را نگهداری، مراقبت و آموزش طرف قرار داد سازمان بهزیستی هستند.

محسنی بندپی افزود: براساس پروتکل مراکز ماده ۱۶، وزارت بهداشت مکلف به درمان این بیماران است و تا زمانی که مشکل آن‌ها مرتفع نشود حق ورود به این مراکز را ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها