جشن تولد ۹۰ سالگی تن تن در میان اعتراض‌های ضداستعماری

در حالی که امسال نودمین جشن تولد «تن‌تن» برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد این کار بدون توجه به اعتراض‌های موجود به دیدگاه‌های استعماری خالق آن ممکن نباشد.

جشن تولد ۹۰ سالگی تن تن در میان اعتراض‌های ضداستعماری

امسال نودمین سال خلق کتاب‌های «تن‌تن» است اما اعتراض‌های مخالفان به دیدگاه‌های خالق بلژیکی آن نیز فراموش نشده و در همین حال ناشر کتاب اعلام کرده نسخه جدیدی از «تن‌تن در کنگو» را که در اصل متعلق به سال ۱۹۳۰ است، با حذف دیدگاه‌های نژادی‌اش منتشر می کند.

پسر گزارشگر با ماجراهایش در این کتاب به کنگو مستعمره بلژیک می‌رود و این یکی از نخستین کتاب‌هایی بود که هرژه از داستان‌های تن‌تن منتشر کرد و اکنون شرکت متعلق به بیوه وی نسخه رنگی دیجیتالی از این کتاب را با تغییراتی که در متن آن داده شده، در نودمین سالگرد خلق تن تن به بازار می‌فرستد.

«تن تن» نخستین بار سال ۱۹۲۹ در یک روزنامه بروکسل منتشر شد.

ناشر کتاب تصحیح شده، پیشنهادهایی برای تغییر قیافه آفریقایی‌های تصویر شده در این کتاب که با لب‌های کلفت قرمز با ریش‌های بلند تصویر شده‌اند را رد کرده و معتقد است دیالوگ‌ها از همه مهمتر هستند و همان‌ها هستند که باید از انحراف پاکسازی شوند.

برخی نیز معتقدند شاید انتشار نسخه جدیدی از این کتاب در حالی که دیدگاه‌های گروه‌های ناسیونالیستی و افراطی نژادی در بلژیک در حال تقویت است، مناسب نباشد.

در حالی که برای نخستین بار در سال ۱۹۴۶ کتاب‌های تن تن در قالب مجموعه کتاب به بازار آمد، کتاب «تن تن در کنگو» داستانی از این گزارشگر جوان و سگش برفی را روایت می‌کند که در چنگ استخراج کنندگان الماس در کنگو گرفتار می‌شوند.

چند سال پیش دادگاهی در بلژیک با درخواست معترضان کنگویی برای ممنوع کردن این کتاب مخالفت کرد. دادگاه اعلام کرد هیچ شواهدی در دست نیست که هرژه که سال ۱۹۸۳ در ۷۵ سالگی درگذشت، دیدگاه‌های نژادپرستانه داشته باشد.

مایکل فار زندگینامه نویس هرژه که برای نگارش کتابش بارها با این هنرمند گفتگو کرده بود، گفته است خود وی از نحوه به تصویر کشیدن مردم کنگو متاسف بود، ولی این نکته را قبول نداشت که این کتاب برمبنای دیدگاه‌های نژادپرستانه نوشته شده بلکه آن را انعکاسی از تصورات اروپاییان در باره آفریقا در آن دوران می‌دانست.

نخستین داستان از ماجراهای «تن تن» روز ۱۰ ژانویه ۱۹۲۹ در روزنامه «لو پتی وینگتایم» منتشر شد که از روزنامه‌های بروکسل بود.

هرژه این شخصیت داستانی را همراه سگش برفی به دنبال ماجراهایی برای کشف حقیقت در گوشه و کنار جهان فرستاد و یک خبرنگار جوان خلق کرد.

از این مجموعه کتاب بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه در گوشه و کنار جهان به فروش رسیده است.

در همین حال بنیاد هرژه قصد دارد امسال نودمین سال تولد تن تن را در طول سال با برگزاری برنامه‌های مختلف گرامی بدارد. افتتاح نخستین فروشگاه تن تن در شانگهای در ماه فوریه، انتشار مجموعه‌ای از ماشین‌های تن تن در فرانسه و بلژیک، ضرب یک سکه ۵ یورویی به یاد تن تن، انتشار سریالی مستند و پادکست‌هایی از فیلم سه‌بعدی اسپیلبرگ در سال ۲۰۱۱ از جمله این برنامه‌ها است.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها