آنچه در سانحه هواپیما در کرج رخ داد

صبح امروز یک فروند هواپیما بوئینگ 707 در کرج دچار سانحه شد.

آنچه در سانحه هواپیما در کرج رخ داد

اورژانس تهران از سقوط هواپیما _ حوالی صفادشت تهران خبر داد. تاکنون یک بالگرد و ده آمبولانس به محل حادثه اعزام شده‌اند.

مجتبی خالدی (سخنگوی اورژانس کشور) با تایید این خبر گفت: هنوز نوع هواپیما مشخص نیست.

هواپیما باری در کرج به دیواره فرودگاه برخورد کرده است

لحظاتی پیش سانحه هوایی در اطراف فرودگاه فتح کرج رخ دادو یک فروند بوئینگ 707 باری که از بیشکک عازم فرودگاه پیام کرج بود، به اشتباه در فرودگاه فتح به زمین نشست و خلبان نتوانست هواپیما را روی باند کنترل کند.

دقایقی پیش یک فروند هواپیما در حوالی فرودگاه فتح کرج و صفا دشت دچار سانحه شد.

هواپیمای باری۷۰۷ از بیشکک قرقیزستان به سمت فرودگاه پیام در حال حرکت بوده است که خلبان به اشتباه در فرودگاه فتح کرج فرود آمده است.

مسئولان می‌گویند دومین اشتباه خلبان ۷۰۷ این بوده است که زمان ورود به باند فرودگاه فتح، نتوانسته هواپیما را کنترل کند و از انتهای باند خارج شده است و به دیواره فرودگاه برخورد کرده است و پس از آن به شهرک مسکونی نزدیک فرودگاه برخورد می‌کند.

ظاهرا این هواپیمای باری مربوط به خطوط هوایی ایران نبوده است.

سقوط هواپیمای قرقیزستانی در شهرک مسکونی زیبادشت کرج

24 دی 1397 - 09:33
فرماندار فردیس گفت: هواپیمایی که امروز صبح در زیبادشت سقوط کرد متعلق به قرقیرستان بوده است.

ابوالفضل اینانلو افزود: هواپیمایی که صبح امروز در زیبادشت و در حوزه شهرستان فردیس سقوط کرد متعلق به کشور قرقیزستان بوده که به سمت فرودگاه پیام در حال پرواز بوده و در شهرک مسکونی زیبادشت سقوط کرده است.

این هواپیمای باری شامل 10 مسافر بوده که دچار سانحه شده و سقوط کرده است. تیم فنی به محل حادثه اعزام شده است. با بررسی تیم فنی بزودی جزییات بیشتری از حادثه منتشر میشود

بوئینگ ۷۰۷ یک هواپیمای جت تجاری باری ک‌پیکر دوربرد با اندازهٔ متوسط است که دارای چهار موتور جت است.

بوئینگ ۷۰۷ یک هواپیمای جت تجاری باریک‌پیکر دوربرد با اندازهٔ متوسط است که دارای چهار موتور جت است و توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده. از این هواپیما در فاصلهٔ بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹ به تعداد ۱۰۱۰ فروند ساخته و تحویل شده‌است. این پرنده در نزد عموم به صورت هفت صفر هفت (به انگلیسی: Seven oh Seven) تلفظ می‌شده‌است. این هواپیما در میان گونه‌های مختلف خود بین ۱۴۰ تا ۲۱۹ مسافر ظرفیت داشته و بُرد آن بین ۴۶۳۰ تا ۱۰۶۵۰ کیلومتر است.

۷۰۷ لقب اولین هواپیمای جت ساخت بوئینگ را دارد و بال‌های آن متمایل و مجهز به غلاف موتور طراحی شده‌است. ۷۰۷ اولین هواپیمای مسافربری جت طراحی شده نبود اما اولین نمونه‌ای بود که به موفقیت تجاری دست یافت. تسلط کامل بر حمل و نقل هوائی مسافری در دههٔ ۶۰ میلادی و همچنین حضور مستمر در دههٔ ۷۰ به بوئینگ ۷۰۷ اعتبار پیشتاز بودن در عصر جت را بخشید.

این هواپیما بوئینگ را به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای مسافربری در دنیا مطرح کرد و منجر به تولید مجموعهٔ جت‌های تجاری با اسم 7X7 شد. هواپیماهای ۷۲۰، ۷۲۷، ۷۳۷ و ۷۵۷ که بعدها ساخته شدند عناصر طراحی مشترک زیادی در بدنه با بوئینگ ۷۰۷ دارند.

۷۰۷ از هواپیمای بوئینگ ۸۰-۳۶۷ توسعه یافت و پیش نمونهٔ آن در سال ۱۹۵۴ پرواز کرد. بزرگتر کردن ابعاد کابین و برخی دیگر از بهبودها منجر به تولید اولیهٔ بوئینگ ۱۲۰-۷۰۷ شد که از موتور توربوجت JT3C شرکت پرت اند ویتنی نیرو می‌گرفت و در تاریخ ۲۰ دسامبر ۱۹۵۷ پرواز کرد. شرکت پان آمریکن در ۲۶ اکتبر سال ۱۹۵۸ از این هواپیما در خطوط هوائی خود استفاده نمود. در سال ۱۹۵۹ گونه‌های کوچک و برد بلند ۱۳۸-۷۰۷ و همچنین کشیدهٔ ۳۲۰-۷۰۷ به خدمت درآمدند. یک گونهٔ کوچکتر با برد کم نیز در سال ۱۹۶۰ با نام ۷۲۰ به پرواز درآمد. ۴۲۰-۷۰۷ یک گونه با طول بیشتر از ۷۰۷ بود که با موتورهای توربوفن کانوی رولزرویز پرواز می‌کرد و در ۱۹۶۰ معرفی شد. همچنین گونه‌های 707-120B و 320B-۷۰۷ نیز در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ با موتور توربوفن JT3D به تولید رسیدند.

۷۰۷ برای پروازهای داخلی، بین قاره‌ای و بین اقیانوسی و همچنین حمل بار و کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته‌است. یک گونهٔ قابل تبدیل مسافری-باری با نام 707-320C نیز در سال ۱۹۶۳ وارد خدمت شده و گونه‌های مسافری نیز به نموهٔ باری تبدیل شده‌اند. نمونه‌های نظامی شامل هواپیمای آواکس ای-۳ سنتری و هواپیمای وی آی پی سی-۱۳۷ استراتولاینر می‌باشد. بوئینگ ۱۰۱۱ فروند از این هواپیما که شامل گونهٔ ۷۲۰ هم می‌باشد را تولید کرده‌است که در کنار آن بالغ بر ۸۰۰ نسخه از گونهٔ نظامی هم در اختیار مشتریان قرار گرفته‌است. تا ژولای ۲۰۱۳ ده فروند بوئینگ ۷۰۷ تجاری هنوز در خدمت بوده‌اند.

خلبان هواپیمای سانحه دیده زنده است

24 دی 1397 - 09:58
مدیرکل امنیتی استان البرز از نجات خلبانان هواپیمای ساقط شده صبح امروز خبر داد.

سیدشهاب حسینی افزود: طبق شنیده‌ها ۱۵ نفر در این هواپیما بودند که خلبانان آن نجات پیدا کردند.

وی افزود: 6 گروه امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

حضور ۸ تیم هلال‌احمر در محل سقوط هواپیما/ آغاز عملیات جست‌وجو در شهرک مسکونی

24 دی 1397 - 10:00
مدیرعامل هلال‌احمر البرز با اشاره به اینکه ۸ تیم هلال‌احمر در محل سقوط هواپیما حضور دارند گفت: عملیات جست‌وجو در شهرک مسکونی آغاز شده است.

چرخساز مدیرعامل هلال‌احمر البرز گفت: ۸ تیم امدادی هلال احمر در محل سقوط هواپیما حضور دارند و عملیات جست‌وجو در شهرک مسکونی را آغاز کردند.

اعزام بالگرد هلال احمر به محل سقوط هواپیمای باری

24 دی 1397 - 10:04
بالگرد و تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی به محل سقوط یک فروند هواپیمای باری در استان البرز اعزام شدند.

صبح امروز اعلام شد که یک فروند هواپیما در استان البرز سقوط کرده است.

هلال احمر دقایقی پیش اعلام کرد: هواپیمای باری در حین فرود در یکی از فرودگاههای البرز دچار حادثه شده است.

بر اساس این گزارش، بالگرد و تیمهای امدادونجات عازم منطقه حادثه شدهاند و هنوز اطلاعات بیشتری از این حادثه در دست نیست.

« مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات در پی سقوط هواپیمای مزبور فعال شده است.»

از ۱۶ سرنشین هواپیمای باری تنها مهندس پرواز نجات یافته است

24 دی 1397 - 10:10
سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد هواپیما به منازل مسکونی شهرک زیبا دشن کرج برخورد کرده است و از ۱۶ سرنشین این پرواز تنها مهندس پرواز زنده از داخل هواپیما خارج شده است.

مسئولان سازمان اورژانس کشور در ارتباط با جزییات حادثه سقوط هواپیمای بویینگ ۷۰۷ اعلام کردند هواپیما به منازل مسکونی شهرک زیبا دشت کرج برخورد کرده است و از ۱۶ سرنشین این پرواز تنها مهندس پرواز زنده از داخل هواپیما خارج شده است.

این در حالی است که تا لحظه انتشار خبر اطلاعی از سرنوشت اهالی ساختمان مسکونی در دست نیست.

جسد دو نفر از سرنشینان هواپیمای بوئینگ 707 پیدا شد

24 دی 1397 - 10:15
مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز گفت: فعلا جسد دو نفر از سرنشینان هواپیمای سقوط کرده پیدا شده و جستجو برای یافتن سرنشینان دیگر ادامه دارد.

ناصر چرخساز اظهار کرد: به محض اطلاع از سقوط این هواپیمای باری در پادگان نظامی فتح، هشت نیروی عملیاتی به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: با رسیدن نیروها به محل حادثه، عملیات جستجو برای مصدومان و فوتی‌های احتمالی آغاز شد.

وی توضیح داد: به دلیل برخورد این هواپیما با منازل مسکونی، نیروهای عملیاتی در کنار نیروهای آتش نشانی مشغول اطفاء حریق هستند.

این مسئول ابراز کرد: متاسفانه تا کنون بدن بی جان دو نفر از سرنشینان این هواپیما پیدا شده و احتمال افزایش تعداد فوتی‌ها هم با توجه به شرایط موجود زیاد است.

هواپیمای سانحه دیده متعلق به ارتش بوده است

24 دی 1397 - 10:20
منابع خبری گفتند این هواپیما متعلق به نیروی هوایی ارتش بوده است.

خلبان اين هواپيما، همان خلبانيست كه سالها پيش از انتهاى باند مهرآباد خارج شد و هواپيما در رودخانه كن افتاد.

یک فروند بوئینگ 707 باری که از بیشکک عازم فرودگاه پیام کرج بود، به اشتباه در فرودگاه فتح به زمین نشست و خلبان نتوانست هواپیما را روی باند کنترل کند.

خروج پیکر هفت فوت شده

24 دی 1397 - 10:29
سخنگوی اورژانس کشور از خروج پیکر هفت فوت شده حادثه آتش سوزی هواپیمای باری از داخل هواپیما خبر داد.

متولی این هواپیما ارتش می باشد

24 دی 1397 - 10:41

حسین رضایی‌فر مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نهادی که متولی این هواپیما است یعنی ارتش جمهوری اسلامی ایران باید اسامی را اعلام کند.

وی افزود: این هواپیما پس از خروج از باند و برخورد به دیواره انتهای باند وارد شهرک مسکونی شده است که شهرکی ویلایی است و به نظر نمی‌رسد افرادی در آن ساکن بوده باشند.

16 جنازه از محل سقوط هواپیما خارج شده است

24 دی 1397 - 10:41

16 جنازه از محل سقوط هواپیما خارج شده است
15 جنازه مرد و 1 زن از محل سقوط هواپیما خارج شده است.

یک ویلا تخریب شد و به چند واحد مسکونی آسیب جدی وارد شده است.
700 لاشه گوسفند از هوپیما خارج شد.

بوئنگ 707 پس از برخورد به دیواره انتهای باند وارد شهرک شده است

24 دی 1397 - 11:29

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بوئینگ ۷۰۷ پس از برخورد به دیواره انتهای باند فرودگاه فتح وارد شهرک ویلایی شده است که به نظر نمی‌رسد امروز افرادی در این شهرک بوده باشند.

حسین رضایی‌فر در تشریح دیگر جزئیات سانحه بوئینگ ۷۰۷ نیروی هوایی ارتش در فرودگاه فتح کرج اظهار داشت: در حال حاضر در محل وقوع سانحه هستیم، نیروهای امدادگر مشغول تجسس و نجات پیکر جانباختگان این سانحه هستند و پیکر چند تن از آنها از هواپیما خارج شده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش مسئولان یک نفر از حادثه‌دیدگان این سانحه نیز به بیمارستان اعزام شده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره اسامی خدمه و کرو پروازی و مسافران این هواپیما گفت: نهادی که متولی این هواپیما است یعنی ارتش جمهوری اسلامی ایران باید اسامی را اعلام کند.

اسامی کادر پرواز بویینگ 707 ارتش

اسامی کادر پرواز بویینگ 707 ارتش به ترتیب:

سرهنگ خلبان معلم قجاوند

سرهنگ خلبان معلم ندری

سرهنگ خلبان سلیمانی

سرهنگ خلبان عبدلی

مهندس پرواز مهدوی

مهندس پرواز علیزاده

علت سقوط هواپیمای باری ارتش

فرودگاه فتح مختص پرواز بالگرد می‌باشد و طول باند پروازی آن ۱۳۰۰ متر است. فرودگاه بین‌المللی پیام کرج نیز دارای طول باند پروازی۴ کیلومتر می‌باشد.

جهت ورود هواپیما از کشور قرقیزستان به‌نحوی بوده‌است که هنگام فرود باندهای این فرودگاه‌ها در یک راستا قرار می‌گیرند و احتمالا اشتباه در تشخیص صحیح باند اصلی فرود علت وقوع این حادثه می‌تواند باشد.

جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده در زیبادشت البرز پیدا شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای حادثه دیده در زیبادشت البرز خبر داد.

مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز اظهار داشت: جعبه سیاه هواپیما پیدا شده است.

هواپیمای سقوط کرده برای شرکت ساهاست

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره آخرین وضعیت هواپیمای سقوط کرده در استان البرز اعلام کرد: محل سقوط هواپیما فرودگاه فتح (انتهای باند) در استان البرز و هواپیما هم مربوط به شرکت ساها (هواپیمایی ارتش) است.

بنابر آنچه سازمان امداد و نجات اعلام کرده است: هواپیما با اعلام درخواست فرود اضطراری، مجبور به فرود در فرودگاه فتح شده که به دلیل کوتاهی باند، هواپیما از باند خارج شده و پس از برخورد به دیواره فرودگاه وارد یک ویلای مسکونی در جوار فرودگاه شده که خالی از سکنه بوده است.

قرقیزستان: در حال بررسی حادثه سقوط هواپیمای ایرانی هستیم

به نقل از خبرگزاری آکی پرس، در پی سقوط هواپیمای باربری بوئینگ 707 ایران که از مبدأ قرقیزستان به مقصد تهران در پرواز بوده است تاکنون 9 تن جان خود را از دست داده‌اند.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه قرقیزستان، دولت بیشکک در حال بررسی این حادثه و به دنبال این هستند که از بودن نبودن شهروندان قرقیزی در این پرواز اطلاع کسب کنند.
خبرگزاری آکی پرس نوشت؛ رسانه‌های ایرانی در ابتدا عنوان کردند که هواپیمای باربری سقوط کرده متعلق به کشور قرقیزستان است اما بعداً این ادعا را تکذیب کرده و عنوان کردند که هواپیمای باربری نظامی متعلق به شرکت هوایی پیام در تهران است.
هواپیمای باربری سقوط کرده حامل محموله گوشت از قرقیزستان به سمت تهران بوده است.

تحویل اجساد 15 قربانی سقوط هواپیما به پزشکی قانونی و تشخیص هویت 10 تن

حمید داوود آبادی در این باره گفت: تا کنون اجساد 15 تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما شامل 14 مرد و یک زن به پزشکی قانونی استان البرز تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه هویت 10 تن از جانباختگان قابل تشخیص است، تصریح کرد: همچنین نسبت به تشخیص هویت دیگر جانباختگان نیز تردد وجود داشت که بنا شد با انجام آزمایش های ژنتیک و نمونه برداری از اعضای خانواده ها نسبت به شناسایی و تشخیص هویت این افراد اقدام شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز در مورد اسامی جانباختگان نیز گفت: با دستور دادستانی و انجام بررسی های نهایی اسامی این افراد اعلام خواهد شد.

داوود آبادی در مورد تحویل اجساد نیز گفت: با دستور مقام قضایی اجساد به خانواده هایشان تحویل داده خواهد شد و احتمالا تا عصر امروز این اقدام انجام شود

اسامی کامل جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای ارتش/ انتقال اجساد به پزشکی قانونی

دکتر مهرداد علی بخشی، مدیر ستاد مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: همه ۱۵ جسد یافته شده از هواپیمایی که صبح امروز در صفادشت کرج سقوط کرد به پزشکی قانونی استان البرز منتقل شدند.

اسامی اجساد شناسایی شده به شرح زیر است:

1- غفور قجاوند
2- محمد باقر ندری
3- جواد سلیمانی
4- محمد عبدلی
5- عزیراله علیزاده
6- سعید قاسمی
7- فریدون شیخی
8- شاکر آجرلو
9- مریم زارعی نژاد
10- علی افروغ

اسامی زیر از سرنشینان هواپیما بودند که کار تشخیص هویت آن‌ها ادامه دارد.
محمد رضا طاهری
مصطفی محمودی
جواد مرادی
حمید رضا لطفیان
داود ذوالفقاری

گفتنی است فرشاد مهدوی نژاد، در این سقوط زنده ماند و به مراکز درمانی اعزام شد.

این خبر به روز رسانی می شود

منبع: ایلنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها