ظریف : سرمان را از لاک 50 ساله گذشته بیرون بیاوریم /هزینه امنیت اروپا را نباید دیگران بدهند

برخی همسایگان ما باید این را بفهمند که اراده امریکا محقق نمی‌شود، این در واقع واقعیات دنیا است، دنیا عوض شده، ما باید سرمان را از یک لاک 50 ساله گذشته بیرون بیاوریم و شرایط امروز را ببینیم.

ظریف : سرمان را از لاک 50 ساله گذشته بیرون بیاوریم /هزینه امنیت اروپا را نباید دیگران بدهند

خلاصه گفت گو با محمد جواد ظریف بدین شرح است:

*** ظریف در مورد شایعای استعفای خود می گوید: ما هر چه بگوییم چنین خبری صحت ندارد برخی‌ها اصرار دارند و می گویند هست.

*** ظریف درمورد چشم‌انداز روابط ایران با جهان عرب تصریح میکند:استراتژی جمهوری اسلامی بر این است که سیاستی مبتنی بر همکاری با همسایگان داشته باشد. به نظر می‌رسد برخی کشورهای عربی صرفنظر از اینکه جمهوری اسلامی چه سیاستی دنبال می‌کند، دوست دارند به دنیا بگویند که با ایران اختلاف دارند، متأسفانه به جای اینکه نگاه‌شان برای به دست آوردن امنیت و آرامش به درون باشد، نگاه‌شان به بیرون است.اما سیاستی که ما در قبال جهان عرب دنبال می‌کنیم، مبتنی بر منافع و اصول است و سیاست ما سیاست واکنشی نیست، ایران خیلی بزرگ‌تر از آن است که نسبت به چند کشور کوچک واکنش نشان دهد.

*** وی در مورد درخواست امریکایی‌ها برای گفت‌وگو با ایران نیز میگوید؛ پیشنهادهای امریکایی‌ها را بیشتر پیشنهادهای تبلیغاتی می‌دانیم یا پیشنهاداتی می‌دانیم که به صلاح این منطقه نیست و تا به حال دیده‌ایم که هیچکس نتوانسته از قبل همکاری با امریکا برای این منطقه منافعی را داشته باشد.

*** وزیر امور خارجه در مورد بازسازی سوریه و حضور بخش خصوصی کشورمان در این راه میگوید ؛ اگر قرار باشد سوریه بازسازی بشود و خواهد شد، این از طریق خود مردم سوریه خواهد بود و بخش خصوصی ایران و سایر کشورها نیز مشارکت خواهند کرد.هزینه‌های بالاسری بخش خصوصی ما کمتر است و هم توان رقابتش بیشتر است و هم تعهدش بیشتر است، خیلی از این غربی‌ها که آمدند برای بازسازی در مناطق همجوار ما هزینه‌ای که برای امنیت خودشان کردند ده‌ها برابر هزینه‌ای بود برای بازسازی که اگر هزینه‌ای کرده باشند.

***وی در مورد ادعای آمریکاییها مبنی بر اینکه فروش نفت ایران را به صفر خواهند رساند گفت: امریکایی‌ها نمی‌توانند کاری کنند، این را ما می‌دانستیم، برخی همسایگان ما باید این را بفهمند که اراده امریکا محقق نمی‌شود، این در واقع واقعیات دنیا است، دنیا عوض شده، ما باید سرمان را از یک لاک 50 ساله گذشته بیرون بیاوریم و شرایط امروز را ببینیم.

*** ظریف در مورد اینکه اروپایی‌ها در عمل به وعده‌هایشان تا چقدر جدی هستند؟ نیز گفت: اروپایی‌ها دوست دارند اقداماتی را انجام دهند بدون اینکه هزینه‌ای را پرداخت کنند، اروپا باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد برای امنیت خودش هزینه‌ای بکند؟ ما دیده‌ایم که اروپایی‌ها موضعگیری سیاسی خوب اتخاذ می‌کنند، اما وقتی می‌رسد به پای اینکه برای این موضعگیری سیاسی‌شان هزینه بدهند خیلی ملاحظه می‌کنند، آنها باید بدانند که همه هزینه برای امنیت آنها را دیگران نخواهند داد، اروپایی‌ها ممکن است به سیاست بزرگوارانه ایران در خیلی از حوزه‌ها توجهی نکرده باشند اما آنها نمی‌توانند و نباید تصور کنند که تمام هزینه‌ها را ایران می‌دهد، برجام فقط یکی از آن حوزه‌ها است، بسیار حوزه‌های دیگری هم وجود دارد که اروپایی‌ها باید به این واقعیت برسند.

منبع: ایران

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها