عبدالباری العطوان: کنفرانس لهستان سرنوشتی بهتر از نشست "دوستان سوریه" ندارد

عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب با اشاره به سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا و برنامه او برای برپایی کنفرانس ضدایرانی در لهستان، تاکید کرد که این تلاش با شکست مواجه خواهد شد.

عبدالباری العطوان: کنفرانس لهستان سرنوشتی بهتر از نشست "دوستان سوریه" ندارد

روزنامه رای الیوم در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه نوشت که بیانیه نظامی سوریه که از همان ابتدا بطور شفاف صادر شد نشان می دهد که با موشک‌های رژیم صهیونیستی مقابله شده است و 6 موشک از مجموع 8 موشک شلیک شده اسرائیل سرنگون شده‌اند و به هدف اصابت نکرده‌اند. ما این بیانیه را می پذیریم زیرا علیرغم حملات اسرائیل به سوریه که در طول سال‌های اخیر به 220 حمله رسیده، توان نظامی سوریه بیشتر شده است. همچنین این حملات رژیم صهیونیستی هیچ تاثیری بر حضور ایران در سوریه و یا زرادخانه موشکی حزب الله لبنان نگذاشته است؛ زرادخانه ای که اکنون بیش از 150 هزار موشک را شامل می‌شود.

در ادامه این یادداشت در رابطه با سفر مایک پمپئو به منطقه آمده است: سفر کنونی پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به معنای اعلام جنگ علیه ایران و حمایت از اسرائیل و همچنین ناتوی عربی-سنی است که هرگونه تجاوز احتمالی نه تنها علیه ایران بلکه علیه سوریه و لبنان را نیز پوشش می دهد.

در این یادداشت با اشاره به اظهارت پمپئو در دانشگاه آمریکایی قاهره آمده است: وزیر خارجه آمریکا در اظهارت دو روز پیش خود در دانشگاه آمریکایی قاهره اعلام کرد که کشورش اجازه نخواهد داد که سوریه به لبنانی دیگر تبدیل شود و از اقدامات اسرائیل برای "دفاع از خود" در برابر موشک‌های حزب الله لبنان حمایت می کند.

در بخش دیگری از این یاداشت با اشاره به شکست عربستان در جنگ با انصارالله یمن آمده است که حملات اسرائیل بر توان نظامی سوریه و یا حضور ایران در این کشور تاثیر نخواهد گذاشت بلکه نتیجه عکس هم به دنبال خواهد داشت. خروج نیروهای آمریکا از سوریه که از روز جمعه آغاز شده نشان دهنده شکست پروژه آمریکا در منطقه است که این خروج موازی با خروج قریب‌الوقوع از افغانستان و سپس عراق است و از هیچ کس پنهان نیست که رهبران عراق در دیدار با پمپئو در سفر اعلام نشده و سر زده دو روز پیش او به بغداد به وضوح به پمپئو اعلام کردند که مخالف استفاده از هرگونه پایگاه نظامی در عراق برای حمله به ایران و سوریه هستند و همچنین عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی (5500 سرباز) در سریع‌ترین زمان ممکن را از وی خواستار شدند.

نویسنده بر این باور است که سفر کنونی مایک پمپئو به منطقه که گفته بود "می خواهیم از مرحله کنترل ایران به مرحله حمله منتقل شویم"، موفقیت آمیز نخواهد بود و تنها باقی مانده میلیاردها دلار پول در خزانه‌های برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را خواهد دوشید.

عبدالباری عطوان در ادامه می گوید: در رابطه با کنفرانس لهستان که درباره امور خاورمیانه و مقابله با ایران ماه آینده برگزار می‌شود نیز باید گفت که این کنفرانس ما را یاد کنفرانس "دوستان سوریه" می اندازد، کنفرانسی که با مشارکت بیش از 65 کشور به رهبری آمریکا و در چندین پایتخت عربی و غربی برگزار شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنفرانس "دوستان سوریه" در تغییر نظام سوریه شکست خورد این سوال را مطرح کرد که آیا کنفرانس جدید لهستان می تواند نظام ایران را تغییر دهد و خودش پاسخ می‌دهد: شک و تردیدهای زیادی هست، ما از روز اول انتظار موفقیت کنفرانس "دوستان سوریه" را نداشتیم. در لهستان هم شما نتیجه را خواهید دید.

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد که آمریکا ماه آینده، یک نشست بین‌المللی علیه ایران در لهستان برگزار خواهد کرد.

پمپئو با اعلان اینکه این کنفرانس در ۱۳ و ۱۴ ماه فوریه در لهستان برگزار خواهد شد، گفت: ما رهبران ده‌ها کشور از سراسر جهان را گرد هم خواهیم آورد. این کشورها با هدف تمرکز بر ثبات خاورمیانه، صلح، آزادی و امنیت در این منطقه گرد هم خواهند آمد و اطمینان حاصل کردن از اینکه «ایران تاثیر کارشکنانه‌ای ندارد»، یک رکن مهم این نشست است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها