تحریم‌ها قراردادهای خودرو را منتفی کرد

رییس انجمن خودرو و نیرو محرکه استان اصفهان گفت: فناوری پیشرفته یک شبه به دست نمی آید. صنعت خودرو نیز از بیشتر صنایع جلوتر بود، اما دچار مافیا شدیم که معتقد به بد بودن و نابود کردن این صنعت هستند.

تحریم‌ها قراردادهای خودرو را منتفی کرد

ابراهیم احمدی در خصوص گرانی خودرو، اظهار کرد: قطعه سازان مواد اولیه مانند آلومینیوم و مس را گران می خرند، در نتیجه قیمت تمام شده خودرو بیشتر می شود، بنابراین نمی توانند این هزینه را از جیب خود پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه افزایش کیفیت خودرو یک شبه به دست نمی آید، افزود: افزایش کیفیت خودرو نیاز به برنامه زمان بندی، سرمایه گذاری و ماشین آلات نوین دارد.

رییس انجمن خودرو و نیرو محرکه استان اصفهان تصریح کرد: بعد از برجام، ۱۰ قرارداد کلان با شرکت های رنو، سیتروئن، پژو، ولوو و ماهله برای ساخت موتور، پلتفرم ها و ماشین های جدید امضا شد، اما این تفاهم نامه ها به واسطه تحریم، منتفی شد.

برخی قطعات در انبارها خاک می خورد

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۵ میلیارد تومان قالب ساخته شده در انبار شرکت های قطعه سازی خاک می خورد، ادامه داد: به دلیل تعلیق قراردادهای شرکت های پژو، رنو، سیتروئن، امکان استفاده از قالب ها وجود ندارد.

احمدی با بیان اینکه سیاست تفاوت پنج درصدی قیمت کارخانه و بازار تصویب نشد، ادامه داد: پیشنهاد این بود که قیمت فروش خودرو، پنج درصد کمتر از قیمت بازار باشد تا بعد با گذشت زمان و کاهش نرخ مواد اولیه، قیمت ها متعادل شود، اما در نهایت این پیشنهاد نیز پذیرفته نشد.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار خودرو با تعرفه ۲۰ درصد به کشور وارد شد، افزود: همچنین اتومبیل های چینی با قطعات وارداتی مونتاژ و روانه بازار شد که در نهایت این شرایط موجب بیکاری خودروسازان، قطعه سازان و کارگران شده است.

قیمت پراید، قیمت یک چرخ اتومبیل BMW هم نیست

رییس انجمن خودرو و نیرو محرکه استان اصفهان تصریح کرد: در ابتدای سال جاری قیمت آلومینیم از کیلویی ۷ هزار به ۲۳ هزار تومان، مس از ۲۵ هزار به ۸۱ هزار تومان تغییر کرده است، اما به قیمت پراید که با قیمت گوشی آیفون و یخچال یکی است، ایراد می گیرند.

وی با بیان اینکه خودروهای داخلی مورد تقاضای مردم است، گفت: به طور مثال در مدت ۲۰ دقیقه، ۲ میلیون پراید فروخته می شود. در واقع قیمت پراید، قیمت یک چرخ اتومبیل BMW هم نیست، همچنین مردم از درک کافی برای تشخیص کیفیت خودرو برخوردار هستند.

مشکلات لیزینگ خودرو در ایران

احمدی با اشاره لیزینگ کشورهای اروپایی، اظهار کرد: لیزینگ در کشورهای خارجی ثروتمند خودرو را از کارخانه خریداری و با سود ۱.۵ درصد در اختیار مشتریان قرار می دهد و یک کارگر با حقوق 1800 2000 یورو می تواند با پرداخت ماهیانه ۲۵۰ یورو صاحب بهترین خودرو شود، همچنین بعد از چهار سال خودروی آنان را با خودرو جدید تعویض می کنند و خودروهای قبلی را به کشورهای روسیه، لهستان، چک صادر می کنند.

وی با بیان اینکه لیزینگ در ایران، خودرو را با سود ۱۸ درصد و با نبود نقدینگی در اختیار مشتریان قرار می دهد، افزود: در نتیجه اقشار مختلف مردم توانایی خرید اتومبیل مناسب را ندارند و این مسئله مربوط به خودروساز نیست.

فناوری خودرو یک شبه حاصل نمی شود

رییس انجمن خودرو و نیرو محرکه استان اصفهان با بیان اینکه خودرو استاندارد مربوط به جامعه متعادل از همه نظر است، تاکید کرد: جاده های کشور استاندارد نیستند و در واقع طی سه سال اخیر تلاش برای سرمایه گذاری و ایجاد تعادل در بازار خودرو بی فایده بود و سرمایه قطعه سازان بزرگ در مدت پنج ماه اخیر از بین رفت.

وی با اشاره به اینکه برای تولید محصول با کیفیت باید تمام شرایط و تجهیزات نوین فراهم شود، افزود: در واقع فناوری پیشرفته یک شبه به دست نمی آید. صنعت خودرو نیز از بیشتر صنایع جلوتر بود، اما دچار مافیا شدیم که معتقد به بد بودن و نابود کردن این صنعت هستند، در نتیجه اکنون خودروساز و قطعه ساز نداریم.

احمدی با بیان اینکه در نمایشگاه خودرو تهران، خودرو و قطعه جدیدی برای ارائه وجود نداشت، تصریح کرد: متاسفانه در این نمایشگاه قطعات و محصولات قبلی شرکت های ایران خودرو، سایپا و مونتاژهای چینی به نمایش گذاشته شد.

برخی می خواهند تنها واردکننده خودرو باشیم

رییس انجمن خودرو و نیرو محرکه استان اصفهان با اشاره به آسان نبودن تغییرات در خودرو، گفت: در کشورهای صاحب فناوری همچون ژاپن، آلمان، آمریکا، در مدت هفت سال خودرو تغییر می کند، البته در ایران نیز تغییراتی در خودرو ایجاد شده است؛ به طور مثال در دهه ۷۰ پیکان، در دهه ۸۰ سمند و در دهه ۹۰ دنا تولید کردیم.

وی با بیان اینکه در سال ۲ میلیون موتور دنا، پژو ۴۰۵، سمند می سازیم، تاکید کرد: اصفهان قطب تولید قطعات موتوری کشور است. در واقع در گذشته خودرو پیکان، ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می کرد و اکنون پراید، ۷.۵ لیتر و موتور ملی، ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف بنزین دارد.

احمدی با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور با جهان بسیار فاصله دارد، تصریح کرد: ایران یک کشور صنعتی نیست، البته در زمان شروع کار صنعت خودرو، موانعی ایجاد می شود، همچنین افرادی می خواهند، کشور در این صنعت تنها وارد کننده باشد.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها