تاثیر 5,800 درصدی نوسان نرخ ارز بر روی سود فولاد مبارکه 

 با وجود رشد 47 درصدی درآمدهای عملیاتی اما این ناشر افزایش سود خالص خود در صورت سود وزیان اصلی را مدیون سایر درآمدهای عملیاتی است.

تاثیر 5,800 درصدی نوسان نرخ ارز بر روی سود فولاد مبارکه 

صورت سود و زیان تلفیقی ناشر فولاد مبارکه برای دوره حسابرسی شده شش ماهه منتهی به پایان شهریور ماه امسال با افزایش 172 درصدی سود هر سهم پس از کسر مالیات نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل به رقم 889 ریال رسیده است.

کل سود هر سهم پس از کسر مالیات فولادمبارکه در گروه تلفیقی خود طی دوره مالی عملکرد پارسال معادل 869 ریال بود که این ناشر طی عملکرد منتهی به پایان شهریور ماه امسال از آن عبور کرده است.

در صورت سود و زیان اصلی عملکرد حسابرسی شده فولاد مبارکه برای دوره شش ماهه اول امسال مبلغ 594 ریال عایدی به ازای هر سهم کنار گذاشته شده که در مقایسه با دوره عملکردی مشابه سال مالی قبل از رشد 94 درصدی برخوردار است.

ناشر فولاد مبارکه با سرمایه 7 هزار و491 میلیارد و 535 میلیون و یکصد هزار تومانی در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 1396 توانسته بود به ازای هر سهم مبلغ 804 ریال عایدی محقق سازد.

با وجود رشد 47 درصدی درآمدهای عملیاتی اما این ناشر افزایش سود خالص خود در صورت سود وزیان اصلی را مدیون سایر درآمدهای عملیاتی است.

تأثیر تغییرات نرخ ارز در صورت گردش وجوه نقد این ناشر در عملکرد شش ماهه امسال با رشد قابل تأمل 5 هزارو 829 درصدی نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل از حدود 8 میلیارد تومان به 487 میلیارد و 334 میلیون تومان افزایش یافته است. این یعنی بر سود هر سهم فولاد مبارکه تا پایان شش ماهه امسال نزدیک به 6.5 تومان افزوده شده است.

از طرفی تأثیر تغییرات ارز در صورت جریان وجوه نقد تلفیقی شش ماهه امسال فولاد مبارکه با رشد 6 هزار و 366 درصدی نسبت به دوره عملکردی سال مالی قبل به 743 میلیارد و 541 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.

در عین حال وجوه دریافتی از محل فروش دارایی‌های ثابت مشهود نیز رشد بیش از سه هزار درصدی را در این عملکرد میاندوره ای تجربه کرده است.

حسابرس فولاد مبارکه در عملکرد میاندوره ای این ناشر برای دوره شش ماهه اول امسال عنوان کرده که بابت مالیات عملکرد سال مالی 1396 و دوره مالی میانی مورد گزارش گروه و شرکت اصلی با توجه به قانون مالیات‌های مستقیم و در نظر گرفتن کلیه معافیت‌های قانونی از جمله بخشنامه شماره 79/97/220 مورخ 22/5/1397 سازمان امور مالیاتی در خصوص معافیت افزایش سرمایه از محل سود انباشته، ذخیره مالیات محاسبه و در حساب‌ها منظور شده اما مالیات تشخیصی و مطالبه شده توسط سازمان امور مالیاتی بابت عملکرد تا پایان سال مالی 1395 برخی از شرکت‌های گروه، مبلغ 203 میلیارد ریال بیشتر از مبالغ پرداختی و پرداختنی است که شرکت‌های مزبور نسبت به برگ‌های تشخیص اعتراض به عمل آورده‌اند.

وی در ادامه افزوده است: مبلغ 314 میلیارد ریال بابت حسابرسی بیمه‌ای شرکت‌ فولاد هرمزگان جنوب و مبلغ 508 میلیارد ریال بابت مالیات بر ارزش افزوده برخی از شرکت‌های فرعی توسط سازمان‌های تأمین اجتماعی و امور مالیاتی مطالبه شده که توسط شرکت‌های مزبور مورد اعتراض قرار گرفته است.

همچنین مالیات بر ارزش افزوده تعدادی از شرکت‌های فرعی مورد رسیدگی مراجع مالیاتی قرار نگرفته و تعیین بدهی گروه و شرکت اصلی بابت موارد فوق منوط به اعلام‌نظر قطعی سازمان‌های‌ امور مالیاتی و تأمین اجتماعی مربوط است.

بر اساس این گزارش حسابرس این ناشر یاداور شده است: قراردادهای خرید مواد اولیه گندله و سنگ آهن از شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی صنعتی چادرملو، صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان و سنگ آهن گوهر زمین، همچنین خرید آهن اسفنجی از شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری توسط طرفین تأیید نشده و نرخ‌های خرید به صورت علی‌الحساب و درصدی از نرخ فروش اسلب و شمش فولاد خوزستان در حساب‌ها منظور شده است.

همچنین مبلغ 661 میلیارد ریال بابت 2درصد بهره مالکانه خرید گندله در سال مالی 1392 توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از شرکت فرعی فولاد هرمزگان جنوب مطالبه شده که مورد پذیرش این ناشر قرار نگرفته و از این بابت ذخیره لازم در حساب‌ها لحاظ نشده و موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.از این رو تعیین بدهی گروه از بابت مورد فوق منوط به اعلام نظر مراجع ذیصلاح است.

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها