رشد خزنده بیماری دیابت در همدان/ آمار مبتلایان به ۷درصد رسید

دیابت در همدان همچنان می‌تازد تا جایی که طبق آخرین آمار ۷ درصد جمعیت شهری و ۳.۵ درصد جمعیت روستایی به این بیماری مبتلا شده‌اند و شیوع بیماری در مناطق شهری ۲ برابر مناطق روستایی است.

رشد خزنده بیماری دیابت در همدان/ آمار مبتلایان به ۷درصد رسید

طی سال‌های اخیر این بیماری در استان همدان نیز خودنمایی کرده و همچنان می‌تازد تا جایی که طبق آخرین آمار ۷ درصد جمعیت شهری و ۳.۵ درصد جمعیت روستایی همدان به این بیماری مبتلا شده‌اند و شیوع بیماری در مناطق شهری دو برابر مناطق روستایی است.

همین اتفاق سبب شده انجمن دیابت فعال‌تر از سال‌های قبل وارد عمل شود و برای آنچه آگاهی بیشتر مردم برای پیشگیری از ابتلا به دیابت است برنامه دهد.

رشد خزنده بیماری دیابت در همدان/ آمار مبتلایان به ۷درصد رسید

مدیرعامل انجمن دیابت استان همدان بابیان اینکه فعالیت مرکز دیابت همدان از اردیبهشت‌ماه سال گذشته به‌صورت رسمی در انجمن آغاز شد، عنوان کرد: هدف اصلی در انجمن دیابت آموزش، کنترل و پیشگیری از این بیماری است.

افراد مبتلابه بیماری دیابت باید تحت نظر باشند و آموزش‌های لازم را دریافت کنند ناهید کوثری اساس درمان این بیماری را آموزش عنوان کرد و بابیان اینکه افراد مبتلابه بیماری دیابت باید تحت نظر باشند و آموزش‌های لازم را دریافت کنند، گفت: این امر سبب می‌شود فرد مبتلا بیماری خود را بهتر کنترل کند.

کوثری با اشاره به اینکه طی هرماه همایش‌هایی در بیمارستان‌های استان همدان برگزار می‌شود، افزود: کلاس‌های آموزشی کودکان دیابتی نیز با همکاری انجمن دیابت گابریک تهران به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و تاکنون چند دوره کلاس برای کودکان برگزارشده که مدت هر دوره ۳ روز است.

کوثری‌ به برگزاری دوره‌های آموزشی برای پزشکان، کارشناسان، پرستاران و افراد غیر دیابتی نیز اشاره کرد و بابیان اینکه یک هزار و ۶۰۰ نفر عضو انجمن دیابت استان شده‌اند، افزود: ۶ تا ۷ درصد جمعیت شهری و ۳.۵ درصد جمعیت روستایی استان همدان دچار بیماری دیابت هستند.

کارشناس دیابت دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه به‌طور میانگین ۹.۲ درصد جمعیت کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند و ۱۱ درصد بودجه بهداشت کشور صرف این بیماران می‌شود، گفت: هزینه‌های این بیماری بالاست بنابراین پیشگیری از ابتلا به آن مهم است.

کوثری گفت:‌ پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار حائز اهمیت است و اگر این اقدام به‌موقع صورت گیرد بیماران دچار عوارض نخواهند شد تا مشکلات بعدی ایجاد شود.

راه‌اندازی اتوبوس دیابت در همدان

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای راه‌اندازی اتوبوس دیابت در همدان عنوان کرد: در آینده نزدیک اتوبوس‌ دیابت و سنجش قند خون در همدان راه‌اندازی خواهد شد.

کوثری بابیان اینکه اتوبوس از شهرداری دریافت شده و درصدد تجهیز آن هستیم، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده این اتوبوس تا پایان امسال راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

کارشناس دیابت دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه برای برگزاری همایشی با عنوان «کنترل استرس» برنامه‌ریزی‌ها در دست اقدام است، گفت: تجهیز اتوبوس دیابت همدان حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه دارد و پس از فعال شدن از ۸ صبح تا ۱۵ بعدازظهر به مراجعان خدمات ارائه خواهد داد.

رشد خزنده بیماری دیابت در همدان/ آمار مبتلایان به ۷درصد رسید

مدیرعامل انجمن دیابت استان همدان در توضیح بیشتر وضعیت هزینه‌های درمان بیماران دیابتی بابیان اینکه هزینه درمان افزایش‌یافته است، گفت: نوارها و سرنگ موردنیاز این بیماران به‌صورت آزاد فروخته می‌شود و مشمول بیمه نیست و اگر بیمار دچار عوارض شود هزینه‌ها چندین برابر خواهد شد.

هزینه درمان یک بیمار دیابتی به‌صورت ماهانه آن‌هم اگر عوارض نداده باشد و فقط دارو و انسولین مصرف کند چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان است کوثری بابیان اینکه هزینه درمان یک بیمار دیابتی به‌صورت ماهانه آن‌هم اگر عوارض نداده باشد و فقط دارو و انسولین مصرف کند چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: اگر بیماری عوارض داده باشد هزینه‌های درمان میلیونی خواهد شد.

وی گفت: فرد دیابتی هر سه تا چهار ماه یک نوبت باید آزمایش قند بدهد تا برای بررسی میزان قند خون یک فرد به میانگین سه‌ماهه وضعیت بدن وی دست‌یافت.

رئیس انجمن دیابت استان همدان نیز بابیان اینکه درمان دیابت هرچه سریع‌تر آغاز شود بهتر است و تأخیر در درمان این بیماری مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند، گفت: اگر نسبت به انجام آزمایش برای تشخیص بیماری و درمان به‌موقع اقدام شود به هیچ فرد بیمار به مرحله مواجهه با عوارض دیابت نمی‌رسد.

حسین معین توکلی بابیان اینکه افراد حتی اگر قند خود را به‌خوبی کنترل کنند اما مصرف سیگار، چربی و فشارخون را کنترل نکنند بازهم در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند؛ به ذکر اهمیت تزریق انسولین اشاره کرد و اظهار داشت: انسولین همه‌کاره دیابت است و درصورتی‌که بدن فرد نتواند انسولین موردنیاز بدن را تولید کند راهی جز تزریق آن نیست.

وی بابیان اینکه برخی باورهای نگران‌کننده نسبت به دیابت به روند درمان و شیوع این بیماری آسیب‌زده است که نمونه آن ترس از تزریق انسولین است، گفت: برخی پس از تزریق انسولین دچار عوارضی می‌شوند و آن را به‌پای تزریق این ماده می‌گذارند درحالی‌که این برداشت نادرست است چراکه وقتی فرد بیمار با چند سال تأخیر نسبت به تزریق انسولین اقدام کرده و موقع شروع تزریق عوارضی پدیدار می‌شود نباید آن را به انسولین ربط دهد.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها