خبرفوری گزارش می‌دهد؛

همه آنچه که باید از پولی شدن تونل‌ها در تهران بدانید/ اقدام شهرداری اگر تصویب شود ، قانونی است؟

خبرفوری در گزارش زیر سعی دارد ابعاد مختلف پولی شدن عبور و مرور از تونل‌های شهری را بررسی کند.

همه آنچه که باید از پولی شدن تونل‌ها در تهران بدانید/ اقدام شهرداری اگر تصویب شود ، قانونی است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، در روزهای گذشته ماجرای عوارض عبور از تونل‌های شهری در پایتخت حسابی سروصدا به پا کرد. خبری که واکنش‌های متفاوتی در پی داشت و در نهایت با تکذیبیه شهردار تهران هم همراه شد. هرچند که متن اولیه خبر هم نشان می‌دهد که نرخ عوارض شهرداری در حد یک طرح ساده است اما بررسی ابعاد این اتفاق و کنار هم قراردادن واکنش‌ها احتمالا چرایی مطرح شدن این مساله در این برهه زمانی را برطرف می‌کند.

اصل خبر، تحریف، اما و اگرها

اصل خبر پولی شدن عبور از تونل‌ها با تحریفات گوناگون روبه رو شد. ماجرا از اینجا آغاز شد که یکی از رسانه‌ها روز پنجشنبه ادعا کرد، معاونت حمل و نقل و ترافیک این هفته پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود.

بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود. مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.

قانونی یا غیر قانونی مساله این است؟

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا افزایش هزینه‌های تونل‌ها و عوارض شهری اقدامی قانونی است و مدیریت شهری می‌تواند هر زمان که بخواهد افزایش هزینه برای شهروندان به بار آورد؟ از منظر حقوقی این اقدام شهرداری را نمی‌توان اقدامی غیر قانونی دانست اما معابر شهری و تونل‌ها و سایر اماکنی که برای عموم طراحی شدند و پیشتر هم برای ساخت‌ و تجهیز آن‌ها از خود مردم مالیالت و عوارض گرفته شده است برای مردم است. اینکه حالا بخواهیم از اماکنی که برای خود افراد هستند مبلغی برای تردد لحاظ کنیم به نوعی نقض حقوق شهروندی محسوب می‌‌شود!

اینطور گفته نشده و گفته نخواهد شد

بعد از انتشار این خبر اما بسیاری واکنش نشان دادند. همانگونه که در متن اصلی خبر هم عنوان شده این لایحه هنوز به شورای شهر تهران نرسیده است اما اینکه اعضای شورا تا این حد به آن واکنش نشان دادند خود عامل قابل توجهی است. سخنگوی شورای شهر تهران در همین راستا در توییتر خود نوشت: مرجع تصویب عوارض شهر و بهاى خدمات، شوراى شهر است. لایحه تعیین بهاى خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه، هنوز به شورا ارسال نشده و بنابرین شورا هنوز در رد و قبول آن نظرى نداده است. پس از ارسال لایحه از شهردارى، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومى تصمیم گیرى خواهد کرد. این در حالی است که سایر اعضای شورای شهر نیز در واکنش به این خبر اعلام کردند که این اتفاق باعث افزایش هزینه‌ها برای زندگی در شهر تهران می‌شود و در این شرایط اقتصادی به نفع پایتخت نشینان نیست.

مهاجرت معکوس می‌شود یا نمی‌شود؟

از دیگر واکنش‌هایی که فعالان فضای مجازی به این اتفاق داشتند مهاجرت معکوس بود. بسیاری ادعا می‌کنند که این اتفاق در صورت عملی شدن باعث افزایش هزینه زندگی در تهران شود و این خود عاملی است برای مهاجرت معکوس. البته در تحلیل این اتفاق ابعاد مختلفی وجود دارد و به این سادگی‌ها قابل تحلیل نیست اما شاید بسیاری از افراد که بدنبال سیاست‌های کاهش جمعیت شدن تهران باشند از این اتفاق استقبال کنند.

در نهایت تکذیب و تکذیب

شهردار تهران اما در نهایت آب پاکی را روی دست رسانه ریخت و ماجرای پولی شدن عبور از تونل‌ها را تکذیب کرد. پیروز حناچی در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر برخی مسائل در حوزه کارشناسی مطرح می‌شود و در همین حوزه کارشناسان مختلفی اظهار نظر می‌کند اما بی تردید زمانی چنین موضوعاتی عملیاتی شود که شهرداری نسبت به ارسال لایحه اقدام کند و موضوع در شورا مطرح و مورد بررسی قرار گیرد و نهایتا شورا آن را بپذیرد تا اجرایی شود. وی افزود: هنگامی که هیچ یک از این اتفاقات نیفتاده پس موضوع خاصی مطرح نیست و از رسانه‌ای که این موضوع را منتشر کرده است گله مند هستم چرا که اساسا این موضوع واقعیت ندارد.

ارتباط بدهی‌ها با طرح شهرداری چیست؟

طرح شهرداری اما تازه نیست و در دوره شورای چهارم هم عنوان شده بود و در همان دوران هم به واسطه افزایش هزینه‌های زندگی شهری این طرح تایید نشد. اینکه بسیاری مطرح شدن مجدد این طرح را به بدهی‌های شهرداری ارتباط می‌دهند پر بیراه نیست اما اینکه باوجود تکذیبیه‌های متعدد مدیران شهری چرا در این برهه بازار آن داغ شد جای سوال است!

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • بي نام
    0

    خود بزرگ بيني رو كنار بزاريم از تجربيات كشورهاي بزرگ استفاده كنيم.

  • محمد
    0

    سلام خداقوت شهرداریها در اولین گام باید چابک سازی که منجر به کوچک سازی هم بشود و قیمت تمام شده فعالیتها را کاهش دهد بدلیل تجربه ام بجرات میگویم ۳۰درصد بودجه شهرداری پرت است که باید اصلاح شود بعد باید املاک و داراییهای شهرداری اقتصادی و درآمد زاشوند بسیاری از املاک شهرداری دست افراد با کمترین قیمت یا مفتی است بعداز دو مرحله بالا فعالیتهای اقتصادی شعرداری مثل همشهری زیباسازی شهروند میادین میوه و ترا بار وووو درآمد زا باشند نه هزینه ای و و

  • شهروند بینوا
    0

    خیلی زوره آدم مالیات بده پول ساخت وعوارض و....پرداخت کنه آخر سر هم از همین مردم عوارض تردد میگیرن و اونایی که باید بدن ازش طفره میرن همینجور که خیلیا از دادن عوارض و مالیات و... فرار میکنن اینا فقط زورشو به رعیت میرسه که حرفشون جایی خریدار نداره

  • منیره میر
    0

    مردم تهران حقشونه زمان قالیباب شهرداری بودجه داشت ولی الان نه خلایق هر چه لایق نوش جانشون

  • مسعود سعادت
    0

    پیشنهاد میگردد در کلیه نقاط ایران شهرداریهای هر شهر برای خودرو های پارک شده کنار خیابان از ساعت 12 شب به بعد قبض پارکینگ صادر کند برای هر محله نفر استخدام کند که باعث اشتغال زایی و اجبار به استفاده از پارکینگ میگردد نیاز باشد طرح جامع ارایه میدهم تا دیگر پارکینگ ها را تبدیل به چیز دیگر نکنندو درامد شهر داریها هم افزایش پیدا میکند

  • N.b
    0

    باسلام یکی از راه های درآمد شهرداری ها میتونه این باشه پیشنهاد می شود طرحی رابه تصویب برسونن که هرخانواده ای شامل سرپرست وافراد تحت تکفل که بیش از یک منزل وبیش از یک خودرو دارند عوارض و مالیات ومالیات ارزش افزوده چندبرابری دریافت شود این می تونه چند مزیت داشته باشه _یکی اینکه درآمد شهرداری هارا افزایش بدهد. و روی کاهش قیمت خودرو ومسکن تاثیرداشته باشد وکمی دلال بازی را کاهش بدهد وکسانی که با این تورم خیلی بالا با خرید خانه وماشین اضافه سرمایه هایشان به چندین برابر افزایش پیدا کرده کمی از این سود باد آورده را برای عمران شهرها پرداخت کنند.

  • احمد
    0

    شهرداری باید هر چه سریعتر با همکاری سایر قوا جلو مهاجرت به تهران را خصوصا افراد زیادی که با ماشین برای کار به تهران سرازیر شدند و موجبات بسیاری از معظلات شهری از جمله الودگی و ترافیک و زشت کردن میادین با جمع شدن دسته جمعی برای صرف نهار و خوابیدن در جلوی منازل و پارکها و ایجاد درگیری های لفظی و فیزیکی با مسافران و رانندگان تاکسی و مردم به صورت گروهی و رعایت نکردن نطافت شخصی و ادار کردن در شیشهای پلاستیکی و پرت کردن جلوی خانه های مردم و جمع شدن در محله ها و میادین به صورت گروهی برای گرفتن مسافر اینترنتی و ایجاد مزاحمت برای اهالی محله ها و در مجموع زیر پا گذاشتن فرهنگ شهر و شهرنشینی برای دریافت پول بیشتر و از همه مهمتر اینکه در اینده ای نزدیک خانواده ای خود در صورتی که زود به این معضل پرداخته نشود راهی تهران خواهند شد همانطور که جلوی دستفروشی در مترو و میادین شهر از جمله تجریش ولی عصر و تمام اقصا نقاط تهران پر شده از دستفروش که اگر این معضل جلویش گرفته نشود تهران بزودی شاهد انفجا و بحران های عیر قابل جبران خواهد شد که الان هم شده است باید انقدر عوارض حمل و نقل و بخصوص بنزین گران شود که دوباره انها به سمت روستاهایشان برگردنند و به امور دامداری و کشاورزی بپردازند ما باید دقت کنیم در انتخاب ماشینی که میخواهیم سوار شویم به نمره و شکل طاهری افراد توجه کنیم هر ماشینی که جلویمان بوق زد سوار نشویم تا انها راه درست را انتخاب کنند که همانا برگشتن به شهر و روستایشان است و ما هم شهرمان را از این مصیبت بزرگ دست فروشی در مترو و خیابانها و مسافر کشهای شهرستانی که در اینده نزدیک به یک معضل و هنجار بزرگ اجتماعی و عیر قابل کنترل که البته شده است جلوگیری کنیم شهرداری اگر از عوارض پول کسب نکنند مجدد مثل زمان قالیباف زمین و هوا و هر انچه است میفروشد مشکلی که در حال حاصر تمامی تهران با ان مواجه است خدا لعنت کند اسنپ و تبسی و سایر را که جوانان را از روستاها با وعده و وعید به تهران کشاندنند و همه را در گیر شغل کار با موتور و ماشین کردنند که الان هر کسبی چندین پیک موتوری دارد که شهر را به گند گشیده اند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها