معاون وزیر صنعت:

زمان ثبت سفارش کالا به 6 ماه افزایش یافت

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش زمان ثبت سفارش کالا از سه به 6ماه خبر داد و گفت: با افزایش زمان اعتبار ثبت سفارش کالا، مشکلاتی همچون روند طولانی ترخیص کالا و احتمال ابطال ثبت سفارش کاهش خواهد یافت.

زمان ثبت سفارش کالا به 6 ماه افزایش یافت

به گزارش خبر فوری ، وزرات صنعت، معدن و تجارت، «فرشاد مقیمی» معاون امورصنایع وزارت صنعت ، معدن وتجارت در نشست هم اندیشی معاون امورصنایع با تشکل های تخصصی دخانیات، به نشست مشترک وزارت صمت با گمرک اشاره کرد و افزود: براساس توافق انجام شده، زمان ثبت سفارش کالا از سه ماه به 6ماه افزایش یافته است.
مقیمی همچنین از تمدید ثبت سفارش به صورت سیستمی خبر داد و گفت: به تازگی تمهیداتی برای تمدید ثبت سفارش از طریق سامانه در نظر ‌گرفته شده است که نیازی به مراجعه حضوری افراد نخواهد داشت.

** نگاهی به مشکلات صنعت دخانیات

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح مشکلات صنعت دخانیات نظیر ثبت سفارش کالا، واردات مواد اولیه، تخصیص ارز، تولید غیررسمی دخانیات، احتمال افزایش قاچاق محصولات دخانی، چالش های برات بدون تعهد و... اظهار داشت: در حوزه ثبت سفارش کالا با تمهیدات جدید در نظر گرفته شده، امیدواریم مشکلات این بخش برطرف شود.

وی همچنین درخصوص خام فروشی و صادرات تنباکو با توجه به نیاز داخلی نیز گفت: در صورتی که تولیدکنندگان داخلی به مواد اولیه برای تولید محصولات دخانی نیازمند باشند و میزان تولید فراتر از نیاز داخلی نباشد تدابیری برای‌ واردات و صادرات تنباکو در نظر گرفته خواهد شد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت از صنعت دخانیات را در کاهش قاچاق محصولات دخانی و آسیب به مردم نتیجه بخش دانست و افزود: تولید این محصولات اگرچه برای مصرف‌کنندگان توصیه نمی شود اما با توجه به وجود متقاضیان و قاچاق محصولات غیر‌استاندارد به کشور باید تدابیری برای حفظ صنایع کنونی و جلوگیری از کاهش تولید محصولات داخلی اتخاذ شود.

مقیمی، تسهیل فرآیند تولید و تامین مواد اولیه مورد نیاز این بخش را همانند همه صنایع مورد تاکید قرارداد و خواستار ارایه گزارشی از وضعیت موجود این صنعت و چالش های این بخش شد.

وی از برگزاری جلسه های مستمر برای رفع مشکلات این صنعت خبرداد و گفت: موانع پیش روی صنعت با تعامل و هم اندیشی با تشکل های تخصصی و استفاده از توان علمی و فکری صاحبنظران قابل حل و فصل خواهد بود.

به گفته مقیمی، مشکلات این بخش باید با ارایه راهکارهای اجرایی و نقش تشکل های تخصصی، مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور و همچنین معاونت امور صنایع مشخص شود.

معاون امورصنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه توانمندسازی و حمایت از تولید داخلی را از برنامه های مهم وزارت صنعت توصیف کرد و گفت: تشکل‌های تخصصی صنعت دخانیات در کنار سایر صنایع با احصاء مشکلات و چالش های صنعت و ارایه راهکارهای اجرایی نقش تعیین کننده ای در بهبود فضای کسب و کار به ویژه تولید خواهند داشت.

** بررسی21 چالش صنعت دخانیات

براساس این گزارش، در نشست هم اندیشی‌ معاون وزیر صنعت با نمایندگانی از تشکل‌های تخصصی صنعت دخانیات، 21 مورد از چالش‌های این بخش مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد، موانع پیش روی تولید این صنعت برای برون رفت از وضعیت کنونی به تفکیک احصا و در جلسه های مستمر به صورت موردی بررسی شود.

بروزمشکلاتی در تامین مواد اولیه، تخیص ارز، ثبت سفارش کالا، روند طولانی ترخیص کالا از گمرک و دموراژ شدن محصولات دخانی، چالش های برات بدون تعهد و... از جمله موضوع هایی بود که در این نشست مطرح و تمهیداتی برای رفع این مشکلات اتخاذ شد.

13 آذرماه امسال، رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی، واردات سیگار در نیمه نخست پارسال را 1.5 میلیارد نخ اعلام کرد و گفت: واردات سیگار در نیمه نخست امسال به صفر رسید.

به گفته «محمدرضا تاجدار»، در نیمه نخست امسال 19 میلیارد و 600 میلیون نخ سیگار در داخل کشور تولید شد.

بر اساس آمارها، حدود 15 هزار نفر در صنعت دخانیات کشور مشغول به کار هستند.

وی در مورد میزان مصرف سیگار در کشور گفت: وزارت بهداشت حدود هشت سال پیش اعلام کرد که سالانه 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود ولی برآوردهای ما از مصرف سالانه 65 میلیارد نخ سیگار حکایت دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها