افزایش ۳۰ درصدی نرخ، خودرویی‌ها را سبزپوش کرد

معاملات امروز بازار سهام در حالی آغاز شد که در ابتدای معاملات رفته رفته بر ارتفاع شاخص بورس تهران افزوده شده بود.

افزایش ۳۰ درصدی نرخ، خودرویی‌ها را سبزپوش کرد

در آغازین روز هفته شاخص بورس تهران طی حرکتی رو به جلو توانست نزدیک به 400 واحد در ساعات اولیه معاملات رشد کند. با این حال این رشد داوم چندانی نیاورد و به تدریج از مقدار آن کاسته شد. بازار امروز نیز که همچون روزهای قبل تحت تاثیر بسیار سهم‌های دلاری قرار داشت، روز خود را در حالی آغاز کرد که معاملات بازارهای جهانی در تعطیلات آخر هفته از ضعف قابل توجهی را در قیمت‌ کامادیتی‌های تاثیر گذار بر بورس تهران حکایت داشت؛ البته این تنها عامل منفی برای تبیین معاملات تقریبا ضعیف بازار نبود. شاید بتوان دلیل رشد اندک شاخص را به جز عوامل یاد شده در حجم مناسب نقدینگی برای ایجاد تقاضای کافی در بسیاری از نمادها جست و جو کرد.

ضعف معاملات در بازارهای جهانی دلیل سکون قیمت‌ در نمادهای پتروپالایشی

قیمت جهانی نفت درحالی روز گذشته به تعطیلات آخر هفته رفت که نتوانست روند صعودی روزهای اخیر را ادامه دهد و هر بشکه نفت برنت دریای شمال که پس از مدت‌ها توانسته بود به سطح 62 دلار و 50 سنت برسد، کاهش دو دلاری را طی روز گذشته تجربه کرد. همین امر باعث شد تا امروز هم پالایشی‌ها روی خوشی به فعالان بازار نشان ندهند و هم نمادهای پتروشیمی که به شدت از قیمت محصولات تولیدی شرکت‌هایشان در بازارهای جهانی تاثیر میپذیرند نتوانند معاملات امیدوار کننده‌ای از خود به نمایش بگذارند. این محصولات که در ماه‌های گذشته و هم زمان با ریزش قیمت جهانی نفت کاهش قابل توجهی را در قیمت‌های خود تجربه کرده‌اند، این روزها در حالی به معاملات خود در بورس‌های کالایی مطرح جهان ادامه می‌دهند که نتوانسته‌اند همچون نفت با افزایش مناسبی در بهای خود مواجه شوند. گفتنی است، هر دوی این گروه‌ها امروز را در حالی به پایان بردند که از از لحاظ حجم معاملات و هم ارزش نسبت به روزهای قبل از میزان کمتری برخوردار بودند.

حال خوب فلزی - معدنی‌ها

در گروه فلزات اساسی اما اندکی وضعیت بهتر از پتروپالایشی‌هاست، معاملات این گروه امروز در حالی ادامه یافت که وجود اخبار مثبت پیرامون وضعیت سرب، روی و مس در بازارهای جهانی که عمدتا ناشی از کاهش عرضه این محصولات است موجب شده تا نمادهایی نظیر «فسرب» افزایش یابد و قیمت 1880 دلار آلومینیوم تمامی نمادهای آلومینیومی حاضر در بورس تهران را با افزایش قیمت حداکثری رو به رو کند. در مجموع تمامی این عوامل سبب شد تا معاملات امروز این گروه با حجمی بالغ بر 64 میلیون سهم و ارزش 24 میلیارد تومان به پایان برسد.

نمادهای بانکی مسیررفته را بر‌میگردند

در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری که در هفته‌های اخیر و در غیاب نمادهای بنیادی بازار رشد خوبی را به واسطه اخبار مربوط به تسعیر ارز و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی تجربه کردند؛ امروز روز خوبی نبود. نمادهای پر طرفدارتر این گروه همچون «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» امروز در حالی معاملات خود را در محدوده‌های منفی پی گرفتند که نمادهای کوچکتر این گروه همچون «وپست» و «دی» با افزایش قیمت حداکثری و صف خرید مواجه شدند. «دی» که دو ساعت پایانی معاملات را اغلب در صف خرید گذراند امروز در حالی معاملات خود را به پایان رساند که در این روز 166 میلیون سهم به ارزش 24 میلیارد و 700 میلیون تومان در این نماد معامله شد. «وپست» نیز که روز جاری را با تقاضای سنگینی به اتمام رساند با داد و ستد 79 میلیون سهم ارزش معاملات 17 میلیارد تومانی را برای امروز به ثبت برساند. بر این اساس اگرچه نمادهای سنگین وزن تر گروه بانکی امروز منفی بودند اما همین امر نیز موجب نشد تا همچون روزهای گذشته بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص ندهند. به این ترتیب نمادهای مستقر در این صنعت امروز را در حالی به پایان بردند که ارزش معاملات 97 میلیارد تومانی آنها حاکی از تبادل 574 میلیون سهم در این نمادها بود.

توقف «خساپا» به دلیل افزایش نرخ/ خبری که خودرویی‌ها را صف کرد

معاملات امروز یک خبر ویژه نیز داشت نمادهای چشم به راه صنعت خودرو که چند ماهی به واسطه افزایش نرخ احتمالی محصولات در نوسان‌های پی در پی بودند؛ امروز بالاخره چشم شان به جمال افزایش نرخ 30 درصدی «خساپا» روشن شد و توانستند در حالی روز خود را به پایان ببرند که معاملات کم رمق آنها در ساعات ابتدایی روز به صف خریدهایی جالب توجه در نمادهایی مثل «خزامیا» و «خپارس» منتهی شد. معاملات این گروه نیز امروز حجمی 323 میلیون سهمی داشت که ارزشی 47 میلیاردی را برای معاملات این گروه رقم زد.

آمار و ارقام بازار

در آغازین روز هفته جاری شاخص بورس تهران توانست به مسیر رو به رشد خود ادامه دهد. این افزایش که از قدرت روزهای قبل برخوردار نبود؛ در نهایت به رشدی 100واحدی منجر شد و توانست شاخص را به سطح 164 هزار و 929 واحد برساند که حاکی از رشد 0.06 درصدی در مهم ترین نماگر بازار سرمایه است. این افزایش که در روز جاری از سوی بسیاری از نمادهای کوچکتر بازار همراهی شد، باعث شد تا شاخص هموزن افزایشی 192 واحدی را به ثبت برساند. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 591 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 383 میلیارد تومان بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 97 میلیارد و 153 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌‎های نفتی نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «حکشتی»، «کچاد» و «اخابر» داشتند.

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که بر خلاف شاخص بورس با کاهش مواجه شد. این شاخص که طی روز جاری رشدی 2.88واحدی را تجربه کرد، بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «زاگرس»، «دماوند» و «هرمز» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 346 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 94 میلیون سهم بود.

منبع: عصر خودرو

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها