۳۴ راز مراقبت از پوست در آسیا

زنان آسیایی به‌خاطر زیبایی و وقارشان مشهور هستند. بسیاری از رازها و نکات مراقبت از پوست آسیایی‌ها هزاران سال است که دست به دست می‌چرخد.

۳۴ راز مراقبت از پوست در آسیا

۱. به مرطوب کننده‌ها بها بدهید

خوب است بدانید که زنان آسیایی برای مرطوب کردن پوست‌شان وقت می‌گذارند. آن‌ها غالبا از گونه شروع می‌کنند و سپس کارشان را رو به بالا به تمام صورت ادامه می‌دهند و تمام پوست‌شان را مرطوب می‌کنند. ولی، بدون مالش، اجازه می‌دهند به صورت طبیعی با ضربه زدن با کف دست، جذب شود.

۲. چای بنوشید

یکی از رازهای مراقبت از پوست آسیایی‌ها چای است. زنان در این منطقه به مزایای چای از نظر پزشکی و زیبایی اهمیت زیادی می‌دهند. طیف گسترده‌ای از چای وجود دارد که زنان در آسیا از آن استفاده می‌کنند، از چای سبز تا چای‌های گیاهی. آن‌ها برای مقاصد مختلف، انواع مختلف چای می‌نوشند، مثلا برای تقویت سیستم ایمنی، سم‌زدایی از بدن، و شفاف نگه داشتن پوست.

۳. استفاده از ضد آفتاب

ضد آفتاب یکی از مهمترین رازهای زیبایی پوست آسیایی‌ها است. زنان آسیایی محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی خورشید را جدی می‌گیرند. آن‌ها از چتر یا لباس‌هایی استفاده می‌کنند که تمام بدن‌شان را می‌پوشاند و هر روز به پوست‌شان ضد آفتاب می‌زنند.

۴. روغن کاملیا

روغن این گیاه در بسیاری از درمان‌های آسیایی حضور دارد. همچنین سال‌ها است در ژاپن به عنوان روغن پخت و پز نیست مورد استفاده قرار می‌گیرد، روغن کاملیا به‌عنوان مرطوب کننده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای درمان ترک‌های پوستی و سوختگی و همچنین حالت دهنده‌ی مو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالاخص، به‌خاطر غلظت بالای پلی فنول‌ها و ویتامین E نیز شناخته شده است. همچنین، به سذعت جذب پوست می‌شود و منافذ پوست را مسدود نمی‌کند.

۵. ماساژ

نکته‌ی بعدی ماساژ است. چینی‌ها بر نقش ماساژ برای سلامتی و زیبایی آگاه هستند چرا که قدرت بازتاب‌درمانی و توانایی بهبود دهندگی پوست آن را درک کرده‌اند. آن‌ها از ماساژ نه تنها برای احساس راحتی و حس خوبی که ایجاد می‌کند استفاده می‌کنند، بلکه راهی برای سم‌زدایی از تمام بدن‌شان و تقویت منبع خون برای پوست‌شان نیز است.

۶. پولیش و براق کردن پوست

این مورد در آسیا بسیار مرسوم است. پولیش پوست عبارت است از فرآیندی که با کمک لایه‌بردارهای ملایم و با استفاده از سنگ پا، پوست را تمیز می‌کند. این فرآيند موجب از بین رفتن سلول‌های مرده‌ی پوست می‌شود، پوست را بدون استفاده از اسکراب‌های سابنده روشن می‌کند.

۷. زردچوبه

در کشورهای آسیایی غالبا در محصولات مراقبت از پوست، از زردچوبه استفاده می‌شود. این ماده در بسیاری از ماسک‌های صورت ضدپیری برای کاهش چین و چروک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت ماسک خانگی خودتان با استفاده از زردچوبه،‌می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری شیر بادام را با ۱ قاشق چایخوری عسل و ۱ قاشق چایخوری عسل خام ترکیب کنید. سپس، این ترکیب را به مدت ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان قرار دهید و سپس بشویید.

۸. استفاده از روغن برای پاکسازی

با وجود این‌که بسیاری از زنان در کشورهای غربی به دنبال محصولات مراقبت از پوست بدون روغن هستند، زنان آسیایی ترجیح می‌دهند از روغن برای پاکسازی پوست‌شان استفاده کنند. آن‌ها غالبا از روغن‌های گیاهی طبیعی و سبک استفاده می‌کنند که روغن‌های یافت شده در ضد آفتاب‌ها و همچنین آثار آرایش را از پوست بزداید و منافذ گرفته شده‌ی پوست را باز کند و پسماند نداشته باشد.

۹. پاکسازی دوگانه پوست

این روش متعلق به ژاپنی‌ها است، پاکسازی با روغن، آهسته ولی مفید است. بسیاری از کسانی که از آکنه رنج می‌بردند با جایگزین کردن پاک‌کننده‌های شیمیایی‌شان با روغن‌های خالص، نتایج خوبی به دست آورده‌اند. نخستین گام از پاکسازی دوگانه پوست عبارت است از پاکسازی آرایش و دوم، تمیز کردن پوست از سبوم‌های ایجاد کننده کورک و آلودگی‌ها.

برای بهره‌گیری از این روش، لازم است با دستان خشک‌تان، یک پاک‌کننده‌ی روغنی را به پوست خشک‌تان بزنید، سپس ماساژ دهید تا آرایش روی پوست‌تان را از بین ببرید. سپس، صورت‌تان را با آب گرم بشویید، و بسته به نوع پوست‌تان، با یک فوم شستشوی صورت یا یک کرم برای از بین بردن آلودگی‌های روی پوست استفاده کنید. سپس، تونر/عصاره، سروم و/یا مرطوب کننده را استعمال کنید.

۱۰. نرم کننده پوست

از نرم کننده‌ها یا تونرهای بدون الکل استفاده کنید. تونر می‌تواند به حفظ سطح pH پوست‌تان کمک کند و پوست‌تان را برای استفاده از مرطوب کننده و ... آماده کند.

۱۱. اضافه کردن ۱۰ گام به برنامه‌ی مراقب از پوست‌تان

اگر به بسیاری از افراد شبیه باشید، دو مرتبه شستن و مرطوب کردن پوست در روز برای‌تان طبیعی است. اگر می‌خواهید پوست صاف و شفافی داشته باشید باید زمان بیشتری را به مراقبت از پوست‌تان بپردازید.

این برنامه ۱۷ محصول را شامل می‌شود و بهتر است ۳۰-۶۰ ثانیه بین استعمال هر محصول صبر کنید. روال مرسوم عبارت است از: پاکسازی، سپس استفاده از یک تونر با استفاده از یک پد پنبه‌ای یا انگشت، ‌سپس یک عصاره‌ی آبکی، بعد مقداری سروم برای مشکلات مختلف. پس از آن، می‌توان از یک ماسک کاغذی استفاده کرد و قبل از استفاده از کرم دور چشم، مرطوب کننده، و ماسک خواب، آن را برداشت.

۱۲. ماسک کاغذی

ماسک کاغذی عبارت است از تکه‌های کاغذی آغشته به سروم و به شکل صورت که برای چشم‌ها، بینی و دهان، سوراخ دارد. این ماسک‌ها برای صورت مورد استفاده قرار می گیرد و به مدت ۱۰ دقیقه باقی می‌ماند.

۱۳. برس زدن پوست

شاید عجیب باشد، ولی در ژاپن بسیار مرسوم است. برس زدن روزانه‌ی صورت با یک برس نرم به سفت شدن پوست کمک می‌کند.

۱۴. آبرسانی به پوست

زنان آسیایی هر روز هم به‌صورت بیرونی و هم درونی به پوست‌شان آبرسانی می‌کنند و روی پوست‌شان آب می‌پاشند تا به تازه شدن پایه‌ی آرایش‌شان نیز بعد از ناهار کمک کنند.

۱۵. بدن سالم، پوست خوب

اگر می‌خواهید بدن سالمی داشته باشید، پس لازم است از خوراکی‌های فرآوری نشده، طبیعی و مغذی استفاده کنید. این مسئله روی پوست‌تان نیز تأثیرگذار است. جینسینگ و چای سبز موادی هستند که در برنامه‌ی آشپزی کره‌ای‌ها وجود دارد.

۱۶. از کرم دور چشم استفاده کنید

کرم دور چشم تا حدودی گران است، ولی ارزش هزینه کردن دارد. مهمترین نکته در مراقبت از پوست آسیایی‌ها این است که مراقبت پیشگیرانه بهتر است. به جای این‌که پوست دهیدراته شده، آسیب دیده از آفتاب، یا آسیب دیده به‌خاطر استفاده از محصولات نامناسب را درمان کنید بهتر است از پوست‌تان مراقبت کنید به این وضعیت دچار نشود.

۱۷. استفاده از سروم‌های روزانه
سروم یک مایع قدرتمند است که پس از پاکسازی پوست، ولی قبل از استفاده از هر لوسیون کرمی دیگر، به پوست‌تان استعمال می‌شود.

۱۸. استفاده از کرم شب

کرم شب بسیار مهم است. محصولی است که برای بازیابی پوست پس از یک روز طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرقی نمی کند از چه محصولی استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که از موادی که در طول روز استفاده کرده‌اید سنگین‌تر است. به خاطر داشته باشید معمولا تداوم در استعمال مهم‌تر از استفاده از محصولات با کیفیت بالا است.

۱۹. ماساژ بخار در حمام

نسبتا به نکته‌ی پنجم شبیه است، ولی مفصل‌تر. در ماساژ بخار توصیه می‌شود نه تنها از حرکات دایره‌وار با انگشت استفاده شود، به صورت دورانی ضربه زده شود، از روی پیشانی شروع کنید، سپس به استخوان گونه، گونه و در آخر فک برسید. این کار موجب افزایش جریان خون می‌شود و پوست را شفاف مي کند. برای این‌که بهره‌ی بیشتری ببرید، می‌توانید از پاک کننده‌های روغنی استفاده کنید تا آبرسانی به حداکثر برسد.

۲۰. لایه‌برداری با دستمال خیسانده شده در آب داغ

گفته می‌شود زنان کره‌ای هر روز با استفاده از دستمال حوله‌ای خیس خورده در آب داغ صورت‌شان را حرکات دایره‌ای و رو به بالا ماساژ می‌دهند.

۲۱. بین دولایه‌ی مرطوب کننده‌تان از اسانس ترمیم کننده صورت استفاده کنید

اکثر زنان مدرن احساس می‌کنند استفاده از اسانس در برنامه مراقبت از پوست روزانه شان بسیار ضروری است. اسانس‌ها غالبا لطیف، مغذی و سرشار از مواد قابل حل است که پوست‌تان را هیدراته مي‌کند و پس از پاکسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپس افزودن یک سروم، و مرطوب کننده به افزایش آب رسانی و ارتجاع‌پذیری پوست کمک می‌کند.

۲۲. اجتناب از مصرف دخانیات

در واقع، سیگار کشیدن باعث کم شدن اکسیژن سلول‌ها می‌شود و پوست‌تان را تیره و خسته می‌کند.

۲۳. تناسب اندام و رژیم غذایی

تناسب اندام نقش جدایی ناپذیری در سلامت کل بدن، از جمله پوست، دارد. آسیایی‌ها از یک رژیم سرشار از کربوهیدرات حاوی برنج و گندم استفاده می‌کنند. به علاوه، سبزیجات، میوه و ماهی را به همراه گوشت در رژیم غذایی‌شان قرار می‌دهند. پروتئین و چربی در ترکیب با کربوهیدرات‌ها به خوب عمل کردن بدن انسان کمک می‌کند و بزرگترین قسمت بدن، پوست، را زیباتر می‌کند.

۲۴. استفاده از آب برنج

ممکن است تعجب‌آور باشد. ولی، این روش ارزان، تأثیرات قابل توجهی دارد.

- برنج بپزید.

- آب برنج را نگه دارید و بگذارید خنک شود.

- از آب برنج برای نرم کردن پوست‌تان استفاده کنید.

۲۵. نارنگی

سرشار از ویتامین C است، به روشن کردن رنگدانه‌ها، پوست تیره و لکه‌های قهوه‌ای کمک می‌کند. مصرف آن به صورت منظم، باعث شفاف شدن پوست و تقویت بافت پوست می شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی فرابنفش کمک می‌کند و نشانه‌های پیری زودرس را مانند چین و چروک از بین می‌برد.

همچنین می‌توانید یک ماسک بسازید، که برای تمام انواع پوست مفید است. به‌خاطر محتوای ویتامین C آن توصیه می‌شود هفته‌ای ۲-۳ مرتبه از آن استفاده شود.

- پوست آن را بگیرید و فشار دهید تا آب آن گرفته شود.

- از یک تکه پنبه استفاده کنید و به عصاره نارنگی آغشته کنید.

- آن را به صورت و گردن‌تان بزنید.

- ۱۵ دقیقه بعد آن را با آب ولرم بشویید.

۲۶. انجیر

برای بهبود سلامت پوست و درمان مشکلات پوستی‌تان از انجیر استفاده کنید. به لطف مواد مغذی چندگانه موجودد در آن و طعم فوق‌العاده‌ای که دارد، می‌تواند در بسیاری از خوراکی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، بستنی، خوراکی‌های پخته و مربا. مواد مغذی موجود در انجیر عبارتند از کلسیم، آهن، منگنز، ویتامین و فسفر.

در صورت استعمال موضعی می‌تواند کورک، آکنه، جوش سر سفید، جوش سرسیاه، کیست و جوش را از بین ببرد. پوست‌تان را به آرامی به مدت چند دقیقه با انجیر خشک ماساژ دهید. سپس با آب ولرم بشویید. این روش را ۲-۳ مرتبه در هفته انجام دهید.

۲۷. هلو

زنان آسیایی به‌خاطر ویتامین، آنتی اکسیدان، مواد شیمیایی و مواد معدنی زیادی که در آن وجود دارند از هلو استفاده می‌کنند. طبق مطالعات انجام گرفته در این زمینه، ویتامین A موجود در هلو، برای پیشگیری از سرطان مفید است. زمانی‌که به‌عنوان ماسک صورت استفاده شود، به‌خاطر محتویان غنی ویتامین C، پروتئین، بتاکاروتن، ویتامین K، پتاسیم، منیزیوم، و سلنیوم، موجب تغذیه پوست و درخشان شدن آن می شود.

- آب هلو را بگیرید و یک تکه پنبه را به آن آغشته کنید.

- به صورت‌تان بزنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

۲۸. فوجیا

به آن گواوا آناناسی نیز می‌گویند. سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و استفاده از آن موجب بهبود سلامت می‌شود . پوست‌تان را شفاف و فوق‌العاده می‌کند. شما می‌توانید به‌عنوان ماسک نیز از آن استفاده کنید. ویتامین‌های موجود در این میوه عبارتند از ویتامین C، B، E، K، نیاسین، کلسیم، منیزیوم، منگنز، مس و اسید پانتونیک. گوشت میوه آن را بکوبید و خمیر به دست آمده را با ماست مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید. این کار را ۲-۳ مرتبه در هفته انجام دهید.

۲۹. خرمالو

بسیار خوش طعم و سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین و مواد معدنی، و آنتی اکسیدان است. هم برای سلامتی مفید است و هم برای زیبایی. سرشار از فیبر و میکرومغذی‌های معدنی است که در مقابله با نشانه‌های پیری مانند چین و چروک خوب عمل می‌کند.

- گوشت میوه‌ی خرمالوی رسیده را بکوبید تا خمیر به دست آید.

- این خمیر را با جو دوسر مخلوط کنید.

- روی پوست‌تان استعمال کنید و ۱۵ دقیقه بعد بشویید.

۳۰. جینسینگ

جینسینگ ماده‌ای است که سال‌ها نشانه‌ی زیبایی کره‌ای‌ها بوده است. نه تنها استعمال موضعی آن روی پوست اثرات ضد پیری دارد، بلکه خوراکی‌ها حاوی جینسینگ در رژیم غذایی کره‌ای‌ها نیز جای دارد. از جینسینگ برای سم‌زدایی پوست و از بین بردن آلاینده‌ها مفید است.

۳۱. کلاژن

کلاژن‌ها با بالا رفتن سن از بین می‌روند، بنابراین زنان ژاپنی برای افزایش تلألو پوست‌شان و جوانسازی آن از کلاژن استفاده می‌کنند.

۳۲. ماسک صورت ماچا

ماچا نوعی پودر است که برای تهیه چای سبز استفاده می‌شود. اگر به صورت ماسک بر صورت استعمال شود، پوست صورت‌تان را روسن و شفاف می‌کند.

- ۱ قاشق چایخوری پودر چای سبز ماچا را با عسل خام مخلوط کنید.

- پوست صورت‌تان را با حرکات دایره‌وار ماساژ دهید.

- اجازه دهید این ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند، سپس با آب ولرم بشوید و خشک کنید.

۳۳. کتانجک

نوعی جلبک بزرگ است که رژیم غذایی چین و ژاپن وجود دارد. همچنین برای پوست نیز مورد استفاده قرار مي‌گیرد. لایه‌بردار خوبی است و سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد.

- پودر کتانجک، ژل آلوئه ورا و مقداری آب مقطر را آماده کنید.

- ۲ قاشق غذاخوری پودر کتانجک را در یک کاسه ریخته، مقداری آب به آن اضافه کنید تا خمیر خوبی به دست بیاید

- ژل آلوئه ورا را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

- این ماسک را به صورت‌تان بزنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید.

- سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید.

- به پوست‌تان مرطوب کننده بزنید.

۳۴. روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و به این ترتیب برای پوست عالی است. شما می‌توانید از سروم‌های حاوی روغن زیتون نیز استفاده کنید و ظاهر جوانی به پوست‌تان بدهید.

منبع: فردا

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها