رمزگشایی از فرمول‌جدید قیمت‌گذاری خودرو

اگر شما نیز خودرو پیش‌خرید کرده‌اید، برای آگاهی از نحوه قیمت‌گذاری آن، این گزارش را بخوانید.

رمزگشایی از فرمول‌جدید قیمت‌گذاری خودرو

اواخر هفته گذشته، ایران‌خودرو قیمت مصوب محصولات مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت را براساس فرمول ابلاغ شده سازمان حمایت اعلام کرد که به‌طور میانگین از افزایش 30درصدی قیمت این خودروها حکایت داشت. به‌دنبال آن اظهارنظر عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت باعث شد رسانه‌ها خوانش متفاوتی از استراتژی جدید قیمت‌گذاری بازار خودرو داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که برخی، نتیجه نهایی اظهارات او را آزادسازی قیمت خودرو تا 5درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار قلمداد کردند. اما ماجرا به این سادگی نبود.

به‌گزارش همشهری، تحلیل برخی از رسانه‌ها اینگونه بوده است که قیمت‌های اعلامی ایران‌خودرو مربوط به قرارداد پیش‌فروش با تاریخ تحویل اول شهریور تا آخر دی‌ماه امسال بوده و قراردادهای با تاریخ تحویل اول بهمن‌ماه به بعد مطابق با فرمول «حاشیه بازار» قیمت‌گذاری می‌شود؛ اما بازخوانی اظهارات مدیرعامل سازمان حمایت حاکی از این است که فرمول قیمت‌گذاری خودروهای پیش‌فروش شده مشمول قیمت‌گذاری، در 3سناریو و حداکثر با همین قیمت‌های جدید انجام می‌شود و البته برای تمام قراردادها باید سود مشارکت و تأخیر در تحویل نیز مطابق مفاد مندرج در آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، از قیمت نهایی کسر شود.

قراردادهایی که افزایش قیمت ندارند

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، مدیرعامل سازمان حمایت از برنامه‌ریزی این سازمان برای تحقق ساماندهی بازار خودرو خبر داده که مصوبات جدید ستاد تنظیم بازار در 2بخش خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و خودروهای خارج از شمول این قیمت‌گذاری جزئی از این برنامه‌ریزی است. به‌گفته تابش، در بخش خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری، یکی از وظایف خودروسازها عمل به‌تمامی تعهدات «فروش قطعی و فوری» براساس قیمت‌های مندرج در متن قرارداد است که هیچ افزایشی مشمول آنها نخواهد بود. همچنین براساس اظهارات مدیرعامل سازمان حمایت، خودروسازان در تعهدات پیش‌فروش عادی که تاریخ سررسید آنها تا ۳۱مردادماه۱۳۹۷ بوده است باید قیمت‌های مصوب مورد عمل در موعد تحویل (مندرج در قرارداد) را رعایت کنند و قیمت فروش نباید افزایشی نسبت به قیمت‌های مصوب آن زمان داشته باشند. البته تابش تأکید می‌کند درخصوص خودروهای خارج از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیز، خودروساز یا عرضه‌کننده مکلف است تعهداتی که تاریخ‌ سررسید قرارداد آنها تا ۳۱مردادماه امسال است را مطابق قیمت رسمی شرکت در موعد تحویل (مندرج در قرارداد) به مشتریان تحویل دهد و نباید افزایشی نسبت به قیمت مذکور اعمال شود.

قراردادهای مشمول افزایش نسبی

تابش می‌افزاید: خودروسازان برای تعهدات پیش‌فروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخ سررسید قرارداد آنها بین اول شهریور تا ۳۰دی‌ماه امسال است باید با لحاظ ارزش روز ودیعه مشتری و افزایش‌های ناشی از تغییرات هزینه‌ای برای خودروسازان اعم از مواداولیه و نوسانات نرخ ارز موارد را محاسبه و دریافت کنند. به‌عبارت‌دیگر قراردادهایی که تاریخ تحویل آنها از اول شهریور تا 30‌دی‌ماه است، خودروسازان می‌توانند قیمت‌های مصوب جدید را اعمال کنند اما همزمان باید ارزش روز مبالغ پرداختی مشتریان را نیز درنظر بگیرند. یعنی اگر مشتری یک خودرو را با پرداخت 50درصد ارزش روز برای تحویل در بازه اول شهریور تا آخر دی‌ماه پیش خرید کرده باشد، حالا که میانگین قیمت‌ها 30درصد افزایش یافته خودروساز باید قدرت خرید پول دریافتی از مشتری را نیز به همین میزان افزایش دهد که در این صورت فقط نیمی از قیمت خودرو مشمول قیمت‌گذاری جدید خواهد شد. همچنین مدیرعامل سازمان حمایت در مورد آن دسته از تعهدات فروش خودروهای خارج از شمول قیمت‌گذاری که تاریخ سررسید قرارداد آنها اول شهریور امسال به بعد است، می‌گوید: در این قراردادها خودروساز باید براساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل و آیین‌نامه آن که ظرف اوایل هفته در کمیته خودرو مصوب و برای اجرا ابلاغ خواهد شد، عمل کند. البته به‌گفته او در این موضوع نیز حفظ ارزش پول خریدار و دفاع از حقوق مصرف‌کننده اولویت اصلی سازمان حمایت است که در این صورت این قراردادها هم مشمول افزایش نسبی قیمت خواهند بود.

قراردادهای مشمول قیمت‌های جدید

طبق اظهارات مدیرعامل سازمان حمایت، آن دسته از تعهدات پیش‌فروش عادی خودروهای خارج از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت که تاریخ سررسید قرارداد آنها از ابتدای بهمن‌ماه امسال به بعد است، براساس شرایط مندرج در فرم قرارداد که حاصل توافق بین مشتری و خودروساز است تعیین و اجرایی خواهد شد یعنی کسانی که خودرویی را با موعد تحویل اول بهمن به بعد پیش‌خرید کرده‌اند، خودروی خود را با قیمت روز تحویل، که فعلا 30درصد رشد داشته، دریافت می‌کنند. براساس اظهارات مدیرعامل سازمان حمایت، قیمت تعهدات جدید سررسید نشده این خودروها نیز راسا در شرکت‌های عرضه‌کننده و با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری خواهد بود. خودروهای مشمول قیمت‌گذاری خودروهایی هستند که به استناد مصوبه نهمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در مردادماه امسال، مسئولیت قیمت‌گذاری آنها از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار واگذار شده و انواع محصولات ایکس۱۰۰ (سایپا۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۵۱)، ساینا و تیبا از شرکت سایپا و همچنین انواع سمند، پژو ۴۰۵GLX و SLX، پژو پارس سال و انواع پژو۲۰۶ و رانا از گروه ایران‌خودرو را شامل می‌شود.

منبع: همشهری

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها