کود تورمی چقدر نزدیک است؟

به وجود آمدن تورم در ماه‌های گذشته باعث شد همه توجه‌ها به سمت افزایش قیمت‌ها جلب شود، در حالی که یک استاد در این باره معتقد است که اقتصاد کشور با پدیده دیگری هم روبرو است که آن رکود تورمی است.

کود تورمی چقدر نزدیک است؟

وجود رکود تورمی در اقتصاد مساله‌ای است که علت آن به معضلات بخش تولید برمی‌گردد. افزایش هزینه‌های تولید از سویی و کاهش قدرت تولید از سوی دیگر می‌توانند باعث کاهش عرضه در بخش تولید شوند.

در همین باره سعید عیسی‌زاده، علت ایجاد رکود تورمی را در عدم توزیع مناسب اعتبارات توصیف کرد و گفت: واقعیت این است که اعتبارات به سمت تولید نمی‌رود و در نتیجه هر تزریق پولی که صورت می‌گیرد تنها طرف تقاضا را افزایش می‌دهد و طرف عرضه را تکان نمی‌دهد.

این اقتصاددان با اشاره به مشکل تامین اعتبار تولیدکنندگان ادامه داد: در شرایط تورمی هزینه‌های تولید هم بیشتر می‌شود و تولیدکنندگان هم نیاز به منابع بیشتری دارند در حالی که این اتفاق در عمل رخ نمی‌دهد.

او همچنین با اشاره به افزایش قیمت دلار و به تبع آن کاهش واردات اظهار کرد: در این شرایط نگاه به داخل بیشتر می‌شود، اما مساله این است که خود تولیدات هم به کالاهای خارجی وابسته هستند و در شرایط گرانی ارز هزینه‌های تولید هم بیشتر می‌شود.

هنگامی که رشد اقتصادی کند، بیکاری نسبتا بالا، قیمت‌ها و نرخ تورم در حال رشد و تولید ناخالص داخلی پایین است، اقتصاد در رکود تورمی به سر می‌برد. به عبارت دیگر در این شرایط تورم در مصرف و رکود در تولید به وجود می‌آید.

بسیاری از کارشناسان، عوامل اقتصادی را تنها دلیل بروز رکود تورمی می‌دانند. ریشه‌های رکود تورمی در ویژگی‌های ساختاری هر اقتصاد، میزان کارایی سیاست‌های پولی و مالی، ساختار بودجه‌ای دولت، میزان کشش‌پذیری سرمایه‌گذاری نسبت به نرخ بهره، چگونگی جانشینی جبری، الگوهای مصرف، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و میزان نقش دولت در اقتصاد نهفته‌ است.

منبع: الف

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها