سیاست‌های جدید بانک مرکزی در راستای حفظ دارایی مردم است

یک کارشناس اقتصادی درباره سیاست جدید بانک مرکزی که در راستای حفظ دارایی مردم در نظر گرفته شده است، گفت: بانک مرکزی با تمام قوا به دنبال جلب اعتماد عمومی است.

سیاست‌های جدید بانک مرکزی در راستای حفظ دارایی مردم است

فاطمه اکبرخانی؛ پویا جبل عاملی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره "حساب های مبتنی بر ارز" به عنوان یکی از جدیدترین اقدامات بانک مرکزی توضیح داد: با توجه به نوسانات ارزی و جهش نرخ ارز در چند ماه گذشته، مردم سرمایه‌گذاری ارزی را بهترین کار برای حفظ ارزش دارایی خود می‌دانند، بنابراین بانک مرکزی با این سیاست جدید به دنبال تامین تقاضای حفظ دارایی و ارزش پول مردم است.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: تا کنون سیاست‌گذاران برای چنین تقاضا‌هایی ابزاری در نظر نگرفته بودند اما با شوک ارزی و هجوم مردم به این بازار، بانک مرکزی پذیرفت که باید پاسخگوی چنین تقاضاهایی در جامعه باشد و بر همین اساس حساب‌های ریالی مبتی بر ارز را ایجاد کرده است.

او درباره جزییات این طرح بیان کرد: این سپرده‌گذاری این امکان را برای مشتری فراهم کرده که هر زمان به ارز خود نیاز داشت می‌تواند آن را از بانک بردارد، همچنین برای سپرده‌گذاران ارزی سود ارزی در نظر گرفته که این سود متناسب با نرخ روز تعریف شده است.

جبل عاملی با اشاره به اتفاقات گذشته مبنی بر تسویه‌ ریالی به جای ارزی در برخی بانک‌ها اظهار کرد: با توجه به اتفاقات این چنینی در گذشته، همچنان این ذهنیت بد در بین مردم وجود دارد که بانک‌ها هم تسویه دلاری ندارند ضمن اینکه در گذشته نرخ سنا با نرخ بازار اختلاف زیادی داشت.

او اضافه کرد: اخیرا با اقدامات مهم بانک مرکزی در راستای بازگرداندن اعتماد مردم، نرخ سنا بر مبنای نرخ ارز صرافی‌های بانکی معامله می‌شود و قیمت آنلاین دارد، درواقع نرخ سنا بسیار به نرخ بازار نزدیک شده است.

این کارشناس اقتصادی درباره بازخورد این سیاست در بانک‌ها خاطرنشان کرد: هر بانک بر اساس نظام خود می‌تواند این سپرده‌گذاری را قبول کند یا نکند؛ اما بر اساس دستور بانک مرکزی، بانک‌هایی که خواستار اجرای این سیاست هستند باید دارایی ارزی داشته باشند تا بین بدهی‌ها و دارایی‌شان ناترازی ایجاد نشود.

جبل عاملی همچنین تاکید کرد: با توجه به اقداماتی که بانک مرکزی در جهت بازگرداندن اعتماد مردم انجام می‌دهد، می‌توان به این سیاست نیز اعتماد کرد زیرا در آزمون‌های قبلی مثل پیش‌فروش سکه نیز بر خلاف تصور عموم، موفق عمل کرده بنابراین در این مورد نیز قابل اعتماد است.

منبع: اقتصادآنلاین

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها