دیده‌بان حقوق بشر: دموکرات‌ها را برای بستن گوآنتانامو تحت فشار بگذارید

معاون دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد، فعالان باید اکثریت دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا را برای تعطیل کردن مرکز بازداشت خلیج گوآنتانامو تحت فشار قرار دهند.

دیده‌بان حقوق بشر: دموکرات‌ها را برای بستن گوآنتانامو تحت فشار بگذارید

جمعه هفدهمین سالروز آغاز به کار مرکز بازداشت گوآنتانامو بود. این مرکز اندکی پس از حملات ۱۱ سپتامبر باز شد تا مظنونان تروریست در آنجا بازداشت باشند اما بابت نقض‌های حقوق بشری از جمله شکنجه به محل انتقاد و بازداشت بدون محدودیت هدف انتقادات بیشماری قرار گرفت.

لارا پیتر، معاون دیده‌بان حقوق بشر در آمریکا به اسپوتنیک گفت: فعالان باید پرونده تعطیلی گوآنتانامو و آزادسازی ۴۰ زندانی باقی‌مانده در آن را نزد کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا که اکنون در کنترل دموکرات‌هاست، ببرند.

این مقام حقوق بشری همچنین نسبت به اقدام کنگره برای بستن مرکز بازداشت گوآنتانامو تردید دارد. او می‌گوید، ورود از طریق سیستم قضایی آمریکا احتمالا بهترین راه برای به چالش کشیدن این مرکز بازداشت است. به گفته لارا پیتر، مخالفت‌های بسیاری درون وزارت دادگستری و وزارت دفاع آمریکا برای انتقال زندانیان بیشتر به گوآنتانامو وجود دارد. به گفته او، این مقام‌ها معتقدند که حبس زندانیان در گوآنتانامو در راستای منافع آمریکا نیست.

اندی ورثینگتن، از فعالان حقوق بشری و از موسسان گروه حامی بستن گوآنتانامو هشدار داد، نسل جدیدی از وکلا و قضات فدرال محافظه‌کار در حال ظهور هستند که احتمالا با تعطیل شدن این مرکز مخالفند.

ماه دسامبر وکیل یکی از زندانیان گوآنتانامو که وضعیت جسمانی موکلش بابت شکنجه آمریکایی‌ها رو به وخامت است، در دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار بررسی جرایم جنگی احتمالی در ارتباط با درگیری‌های افغانستان شد. ژانویه گذشته هم دونالد ترامپ در اولین نطق سالانه به امضای حکمی برای باز نگه داشتن گوآنتانامو اشاره کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به تعطیلی این مرکز متعهد شده بود اما از پس اجرای آن برنیامد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها