اردن پدیده جدید جام ملت‌ها/ رویای بی‌پایان!

پدیده جامی که کره جنوبی به سختی در آن پیروز می شود و ژاپن برای سه امتیاز باید کام‌بک کند، بدون شک اردن است.

اردن پدیده جدید جام ملت‌ها/ رویای بی‌پایان!

به گزارش خبر فوری ؛ نام اردن شاید خیلی ها را یاد کشور های ثروتمند و نفت خیز حاشیه خلیج فارس بیاندازد. اما اگر اندک مطالعه ای داشته باشیم، اردن را یکی از کشور های در حال توسعه جهان عرب می نامیم. آن ها صد و دوازدهمین کشور پهناور جهان هستند و در حالی که اندکی بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارند، دوازده استان را درون خود جای داده اند. اردنی ها که سال ها زیر سایه استعمار انگلیس زندگی کرده اند، یکی از مهم ترین مهره های روباه پیر در عصر استعمار بودند. زمانی که آن ها تصمیم گرفتند مستقل از بریتانیا باشند، مرز شرقی شان را به شکل عجیبی تحویل گرفتند. در همان دهه 40 میلادی، برخی مدعی شدند این اتفاق به دلیل عطسه ناگهانی چرچیل، نخست وزیر وقت بریتانیا، رخ داده است اما حقیقت چیز دیگری بود. چرچیل مرز های شرقی اردن را به گونه ای ترسیم کرده بود که انگلیس سال های بعد هم از آن سرزمین استفاده کند.
اردنی ها در فوتبال هم مثل سیاست، هیچگاه حرفی برای گفتن نداشتند. در همان سال های استقلال، فوتبال به عنوان یکی از ده ها هدیه به جا مانده از حضور طولانی بریتانیا در خاک‌شان، صاحب فدراسیون فوتبال شد. آن روز ها در اردن فوتبال چندان جدی گرفته نشد تا نخستین بازی رسمی اردنی ها به سال 1953 بازگردد. آن ها مقابل سوریه شکست خوردند و تنها چهار سال فرصت نیاز داشتند تا پسرفت خود را تکمیل کنند؛ همسایه قدیمی این بار در بیروت با شش گل اردنی ها را تنبیه کرد تا هنوز هم باخت آنان در اکتبر 1957 بدترین شکست تاریخ فوتبال ملی آنان باشد.
با این حال قرن بیست و یکم برای اردنی ها سال های خوبی را در فوتبال رقم زد. آنان بهترین پیروزی فوتبالشان را در سال 2011 با زدن 9 گل مقابل نپال جشن گرفتند. اردنی ها که روزگاری رتبه 37 رده بندی فیفا بودند، حالا تلاش می کنند تا دوباره به باشگاه دو رقمی ها بازگردند. اما شگفتی آنان در جام ملت ها، باورکردنی نبود.
برای اردنی که تنها لژیونر اروپایی اش در آپوئل قبرس بازی می کرد، پیروزی مقابل استرالیا چیزی بیشتر از یک خواب نادیدنی بود. آن هم در شرایطی که آن ها در چهار بازی اخیرشان به پیروزی های حتی دوستانه هم دست پیدا نکرده بودند. اما پیروزی با گل دقیقه 26 بنی یاسن مقابل استرالیا، نشان داد اردنی ها می توانند رویاپردازی کنند. پیروزی 0-2 مقابل سوریه در جام ملت ها انتقامی شیرین بود از بار ها باختن به آنان در بازی های دوستانه و حالا که در آخرین دیدارشان باید به مصاف فلسطین بروند، این شانس را دارند تا تنها تیم 9 امتیازی گروهشان باشند.
اردن اگر در گروهش صدرنشین شود، به تیم سوم گروه ها برخورد خواهد کرد و به نظر می رسد مسیرش برای رسیدن به جمع شانزدهم تیم برتر آسیا چندان سخت نیست.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها