امام جمعه شیراز تاکید کرد:

رشد دانش پزشکی در بستر حکمت متعالی اسلامی/ همراهی تمام جناح‌های سیاسی با استاندار فارس

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز برلزوم توجه به رشد دانش پزشکی ایران در بستر حمکت و فلسفه اسلامی تاکید کرد.

رشد دانش پزشکی در بستر حکمت متعالی اسلامی/ همراهی تمام جناح‌های سیاسی با استاندار فارس

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن تبریک میلاد مبارک حضرت زینب کبری(س)، گفت: اینکه حضرت زینب الگوی پرستاران باشد، مایه افتخار برای پرستاران است؛ نکات بسیاری را از پرستاری حضرت زینب می‌توان بهره برد.

او با اشاره به اینکه از مسائل مهم در عصر حاضر، توجه به پزشکی متعالیه است، گفت: باید به مرور فرهنگ متعالیه را بر مبنای حکمت و فلسفه اسلامی در علم پزشکی جا بیندازیم و آن را رشد و اعتلا بخشیم.

امام جمعه شیراز، با تصریح اینکه در این موضوع انسانی‌تر و اخلاقی‌تر شدن دانش پزشکی و مسائل مرتبط با آن مد نظر است، گفت: در این مسیر یکی از مباحث، بحثی تحت عنوان مراقبت در خانه است.

او با یادآوری اینکه مراقبت متعالی در منزل، به شکل آزمایشی در یکی دو نقطه از استان فارس آغاز شده است، گفت: امروز و در دنیای معاصر، متخصصان علم پزشکی هم متوجه شده‌اند که مراقبت از برخی بیماران مبتلا به بعضی بیماری‌ها، در منزل بهتر امکانپذیر بوده و نتایج مطلوب‌تری به دنبال دارد.

امام جمعه شیراز با اشاره به ورود جمعی از متخصصان و صاحبان کرسی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این بحث، لزوم همراهی خیرین و مردم را یادآور شده و اضافه کرد که نهادینه شدن این موضوع زمینه‌ساز کاهش هزینه‌های درمانی و تامین کننده فواید بهتری خواهد بود.

آیت‌الله دژکام در ادامه به بیانات روشنگرانه و مهم رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم اشاره و لزوم توجه به محورهای مهم این بیانات تاکید کرد و اضافه کرد که خداوند برای مردم ایران عظمت و بزرگی را خواسته زیرا این ملت به خداوند لبیک گفته‌اند.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه هرآنچه خداوند بخواهد ممکن خواهد شد، تصریح کرد که انقلاب اسلامی به سمتی می‌رود که به عنوان برترین نظام معرفتی جهان جا بیفتد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین به تجمع دانشجویان در حمایت از شهروندان بی‌سرپناه، اشاره و این حرکت را عاطفی و انسان‌دوستانه و قابل ستایش، توصیف کرد و گفت: هم از دانشجویان و هم از مسئولانی که به مطالبه آنان توجه درست داشتند، قدردانی می‌کنم.

او در عین‌حال تاکید کرد که آنچه برایمان باید مهم باشد اینست که اجازه ایجاد یا توسعه آسیب‌های اجتماعی را در جامعه ندهیم تا خدای ناکرده انگشتی به سمت جامعه ما دراز نشود.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به انتصاب استاندار جدید فارس، گفت: استاندار جدید فارس شخصیتی بومی استان و از این جهت مسلما برای فارس مفید است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه استاندار جدید فارس به دلیل تجربه‌ و آشنایی که با مسائل فارس دارد، نیاز به کسب شناخت از استان و مسائل آن را ندارد، گفت: خواهش بنده از استاندار که در جلسه خصوصی هم گفته‌ام، پرهیز از سیاسی شدن فضای فارس است؛ البته ایشان هم در جلسه معارفه اعلام کرد که بنای تندروی ندارد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه فارس استانی پهناور محسوب می‌شود که کارهای زمین مانده بسیاری در آن موجود است، گفت: اگر بخواهیم به مسائل سیاسی و حاشیه‌ای بپردازیم، فرصت خدمت را از دست می‌دهیم لذا از همه جریان‌های سیاسی خواهش و درخواست دارم که دست به دست هم داده و شرایطی ایجاد کنیم که خدمت مطلوب‌تری به مردم انجام شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تصریح اینکه تغییر مکرر و کوتاه مدت مدیریت ارشد در فارس، لطمه‌‌ی زیادی به این استان زده است، گفت: تعدد مدیران موجب شده که کارها قبل از تکمیل متوقف شود؛ باید فرصت خدمت را برای مدیران بیش از گذشته فراهم کنیم تا مدیر در مسیر خدمت بهتر حرکت کند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله دژکام در خطبه اول نماز جمعه شیراز و در ادامه مباحث هفته‌های گذشته پیرامون عدالت و لزوم توجه به آن گفت: یکی از گردنه‌های سخت آخرت، عدالت خداوندی است، هرکه به بنده‌ای ظلم کرده باشد در محضر خداوند باید پاسخگو باشد؛ اگر ما از نظر شخصی و فردی انسان‌های عاقلی نباشیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در جامعه عدالت اجتماعی اجرا شود.

وی در بیان معنای عدالت، به نظرات حضرت امام(ره) در مورد شروط و ویژگی‌های انسان عادل اشاره و تاکید کرد که داشتن انگیزه فرمانبرداری از خداوند، پرهیز از گناه کبیره و صغیره و انجام ندادن اموری که با عرف جامعه منافات دارد، از موارد مد نظر حضرت امام(ره) بوده است.

امام جمعه شیراز اشاره به گناه گناه است و کوچک و بزرگ ندارد، بر لزوم مراقبت فرد تاکید و اضافه کرد: اگر خدا را در نظر بگیریم و گناه هرچند کوچک آن را انجام ندهیم، جامعه رو به اصلاح می‌رود؛ اینکه در دادگستری صف می‌کشند و تعداد پرونده‌ها زیاد می‌شود، به دلیل آنست که گناهی رخ داده و حق کسی خورده شده است؛ اگر ترس از خدا بود اینگونه نبود.

وی ادامه داد: اگر فرد خودش مراعات کند، نیازی نیست که دیگری مراقب او باشد. اگر کسی از خداوند بترسد، خداوند همیشه برای او راه نجاتی فراهم می‌کند.

آیت‌الله دژکام مهمترین گناه کبیره را نا امیدی از رحمت خداوند دانست و گفت: بعضی از این پست‌ها و پیام‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، نشان‌دهنده ناامیدی ارسال کننده پیام از رحمت الهی است.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه خداوند در قرآن کریم، ناامیدی از رحمت خداوندی را کفر دانسته، گفت: هر فردی که در نظام جمهوری اسلامی پشت میز مسئولیت قرار می‌گیرد باید به این نظام و آینده کشور امیدوار باشد.

خطیب جمعه شیراز با یادآوری اینکه دشمنان نظام همواره از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز برای ترویج ناامیدی در جامعه ایران تلاش کرده‌اند و اکنون با استفاده از فضای مجازی این هدف را دنبال می‌کنند، گفت: هر کس که در دل امید به رحمت الهی نداشته باشد، در هر پست و مقامی که باشد، مرتکب گناه کبیره شده است.

آیت‌الله دژکام راهکار ایجاد امید و نشاط در جامعه را توجه به خداشناسی و تقویت آن در جامعه دانست و گفت: ساز و آواز ممکن است انسان را برای مدت کوتاهی از اصل مسئله غافل و از مشکل دور کند، اما ایجاد کننده امید در جامعه نمی‌تواند باشد؛ حل مسائل اساسی با ایجاد و تقویت امید به خدا ممکن خواهد بود.

وی تصریح کرد که تمام مسئولان در نظام اسلامی باید افراد امیدوار به رحمت الهی باشند، انتخاب و به کارگیری افراد ناامید به عنوان مسئول را خیانت به نظام اسلامی دانست.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه ایجاد امید در مردم جز با تقویت شناخت خداوندی امکان‌پذیر نیست، گفت: امروز و بعد از چهل سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، برای رسیدن به اهداف این نظام مقدس نه تنها نا امیدی نداریم بلکه با قوت قلب اطمینان داریم که به اهداف ارزشمند نظام اسلامی دسترسی پیدا خواهیم کرد و جز روسیاهی برای دشمنان نخواهد ماند.

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها