جمعیت گونه آرتمیا با احداث میان‌گذر در دریاچه ارومیه تغییر نکرده است

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: احداث میان‌گذر در دریاچه ارومیه باعث کاهش جمعیت و انقراض گونه آرتمیا نشده است.

جمعیت گونه آرتمیا با احداث میان‌گذر در دریاچه ارومیه تغییر نکرده است

مسعود تجریشی درباره آرتمیا (تنها گونه باقیمانده و در حال انقراض دریاچه ارومیه) اظهار کرد: بر اساس گفته برخی از کارشناسان احداث میان‌گذر در دریاچه ارومیه باعث انقراض این گونه شده است، اما مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که جمعیت این گونه با احداث میان‌گذر هیچ تغییری نکرده است.

وی افزود: جمعیت گونه آرتمیا از لحاظ اکولوژیکی کاهش یافته است، اما لوله یا کالبدی که شمال و جنوب دریاچه ارومیه را به یکدیگر مرتبط می‌سازد، هیچ‌ نقشی در انقراض این گونه‌ نداشته است.

تجریشی با بیان اینکه آب شمال دریاچه شور و جنوب آن شیرین است، گفت: به دلیل تبادل ۵۰ درصد آب شور و شیرین دریاچه با یکدیگر گونه آرتمیا می‌تواند در تمام بخش‌های دریاچه ارومیه زیست کند و وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: سرعت آب در زمان تبادل آب شور و شیرین بخش‌های شمالی و جنوبی دریاچه حتی در زمان‌هایی که آب دارد، می‌تواند ۵۰ مترمکعب در ثانیه باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: چرا برخی می‌گویند دهانه کالبد باید بیشتر باشد؟ این به این دلیل است که تبادل آب شور و شیرین بخش‌های شمالی و جنوبی بیشتر صورت گیرد.

وی افزود: کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که کالبد یا لوله را طوری طراحی کنند که تبادل آب شمال و جنوب دریاچه بیشتر صورت گیرد تا آب شیرین به طور یکسان به تمام نقاط دریاچه وارد شود.

تجریشی گفت: زمانی که آب شیرین در تمام دریاچه به طور یکسان آبگیری می‌شود، دیگر گونه آرتمیا به سمت شوری نمی‌رود و این تبادل بین شوری و شیرینی باعث زیستن این گونه در تمام نقاط دریاچه ارومیه می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اگر تبادل آب شور و شیرین بین بخش‌های شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه به طور یکسان صورت گیرد، گونه آرتمیا در تمام فضای دریاچه وجود خواهد داشت، بنابراین باید به گونه‌ای تبادل ایجاد شود که شوری آب در تمام نقاط دریاچه یکسان باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها