تعطیلی دولت آمریکا هفته‌ای ۱ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد این کشور می‌زند

به دنبال جدال بین دولت و مجلس آمریکا بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک، تعطیلی دولت فدرال به زودی وارد چهارمین هفته خود می‌شود.

تعطیلی دولت آمریکا هفته‌ای ۱ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد این کشور می‌زند

دولت آمریکا از بیست و یک روز پیش تعطیل شده است و از فردا به عنوان طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ ثبت خواهد شد. رکورد قبلی تعطیلی متعلق به دولت کلینتون به مدت بیست و یک روز بود. به دنبال تعطیلی دولت، ثبت شرکت‌های جدید متوقف شده است، پرداخت وام رهنی به تعویق افتاده است و انتشار آمارهای اقتصادی که نقش مهمی در تعیین سیاست بانک مرکزی آمریکا دارند متوقف شده است.

به گفته اقتصاددانان، تعطیلی دولت آمریکا در هر هفته ۰.۰۴ تا ۰.۰۷ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بدان معنا که این تعطیلی در هر هفته ۱ میلیارد دلار هزینه به اقتصاد این کشور تحمیل می‌کند. این هزینه کمتر از هزینه ۲۰ میلیارد دلاری تعطیلی ۱۶ روزه دولت در سال ۲۰۱۳ است که به دلیل در بر گرفتن بخش بزرگتری از دولت، هزینه بیشتری را به اقتصاد آمریکا تحمیل کرد.

در حال حاضر ۸۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت آمریکا بدون دریافت حقوق بر سر کار خود حاضر می‌شوند. تعطیلی دولت فدرال بیش از همه ایالت‌هایی را تحت تاثیر قرار داده است که تمرکز ادارات دولتی در آنها بیشتر است. تخمین زده می‌شود هزینه تعطیلی دولت بیش از همه در ایالت واشنگتن دی سی احساس شود که پایتخت آمریکا در آن قرار دارد.

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا با هشدار نسبت به تداوم تعطیلی دولت گفته است: اگر این روند بیش از این ادامه یابد، چشم انداز نامفهوم‌تری از اقتصاد پیش روی خود خواهیم داشت. پاول از دولت و مجلس آمریکا خواسته است که هرچه زودتر به تعطیلی دولت خاتمه دهند.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها