پرنده‌های زیبا و عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند! + تصاویر

دنیای حیوانات یکی از جاذبه‌های طبیعی است که بیشتر مردم جهان طرفدار آن هستند. به همین خاطر است که مستند‌های حیات وحش همیشه جزو پربازدیدترین برنامه‌های تلویزیونی بشمار می‌روند.

پرنده‌های زیبا و عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند! + تصاویر

دنیا مملو از شگفتی‌هاست. هر گوشه را که نگاه کنید موضوعی برای تعجب کردن پیدا می‌شود. تصور کنید لب ساحل در جزیره زیبای کیش نشسته‌اید و در همان چند متر آب جلوی رویتان، ده‌ها خرچنگ و ماهی و جانوران دریایی ریز در حال زندگی کردن هستند و تماشای آنها می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول کند؛ تماشای کمین کردن یک خرچنگ برای یک ماهی عجیب و غریب. یا ساکت نشستن توتیا در گوشه‌ای روی یک سنگ در آب.

حالا تصور کنید در جهانی به این وسعت به چه اندازه شگفتی هست و ما از آن بی‌خبر.با این تفاسیر بد نیست سری به دنیای پرنده‌ها بزنیم. بر اساس یافته‌های علمی، به طور میانگین ۱۰ هزار و ۵۰۰ گونه و ۲۱ هزار شاخه مختلف پرنده در جهان وجود دارد. از میان این همه پرنده گوناگون، تعدادی از آنها به قدری عجیب هستند که بیشتر شبیه آدم فضایی هستند تا یک پرنده زمینی!

برای اینکه با ما هم‌نظر شوید توصیه می‌کنیم عکس‌های زیر را ببینید و با این پرنده‌های عجیب بیشتر آشنا شوید.

۱- شاه کرکس (King Vulture)

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

این صورت عجیب و رنگارنگی که در تصویر می‌بینید، پرتره‌ی یک عدد شاه کرکس لاشخور است. پرنده‌ای بزرگ که به خاطر حجم بدنش به جای پرواز در هوا سر می‌خورد و برای حفظ انرژی هم ترجیح می‌دهد از لاشه جانواران استفاده کند. یعنی دنبال شکار نمی‌رود.

شاه کرکس برای سیاره ما بسیار مفید است؛ حتما دلیلش را حدس زده‌اید، به این خاطر که لاشه حیوانات را می‌خورد و در نتیجه از پراکنده شدن بیماری‌های ناشی از اجساد مرده‌ها و لاشه‌ها پیشگیری می‌کند.

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

خانواده شاه کرکس‌ها در هر منطقه‌ای می‌توانند زندگی کند. بر اساس افسانه‌ها، این نام را قوم مایا به این کرکس‌ها داده‌اند. آنها بر این اعتقاد بودند که این «شاه» پیغام مردم را برای خدا می‌برده و رابطه زمین و آسمان بوده است.

۲- خروس سنگی (Cock-of-the-Rock)

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

خروس سنگی بومی آمریکای جنوبی است. این پرنده عجیبی که اصلا سر و نوکش معلوم نیست را فقط در آب‌وهوای استوایی و سنگلاخی-گرمسیری می‌توان پیدا کرد. جالب اینجاست که خروس سنگی نر از نوع ماده جذاب‌تر و باشکوه‌تر است و دلیلش هم کاکل بادبزنی بسیار زیبایی است که روی سر دارد.

البته دلیل وجود این کاکل از خودش جالب‌تر است: برای جلب نظر ماده‌ها. خروس‌سنگی‌های نر با کاکل بزرگ خود برای ماده‌ها دلبری می‌کنند تا بتوانند آن را بدست بیاورند.

وقتی زمان جفت‌گیری فرا می‌رسد، پرنده نر پر و بال‌های رنگی و زیبای خود را برای ماده نمایش می‌دهد و با صداهای مخصوص رضایت ماده را جلب می‌کند. پس از آن، ماده به صورت مستقل و تنها به بالای یک صخره یا کوه می‌رود، لانه می‎سازد و از تخم‌ها نگهداری می‌کند تا جوجه‌ها سر از تخم در بیاورند.

۳- پرنده‌ای شکوهمند از بهشت

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

این مرغ بهشت، بسیار کوچک و در حدود ۲۵٫۵ سانتی‌متر اندازه دارد. این پرنده عجیب که بیشتر شبیه سفینه فضایی است وقتی سر خود را بالا می‌گیرد ۹۹٫۹۵ درصد از نور خورشید را جذب می‌کند. همین مساله باعث شده تا آن را گونه جدیدی از جانوران بدانند زیرا به هیچ وجه شبیه بقیه پرنده‌ها نیست.

حتی رقص مخصوص برای جفت‌گیری و صداهایی که از خود در می‌آورد هم شبیه پرنده‌های دیگر نیست. نر و ماده این مرغ بهشت به لحاظ ظاهر و فرم بدن کاملا با هم متفاوت است. مطمئن باشید اگر از نزدیک این مرغ بهشتی را ببینید مسحور او می‌شوید، مخصوصا اگر در حال رقص باشد.

۴- قرقاول طلایی (Golden Pheasant)

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

در زمانی که دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده بود، برخی کاربران توئیتر موهای او را به قرقاول طلایی تشبیه کرده بودند که واقعا هم درست بود.

این پرنده جذاب که شکل پرهای گلویش طرحی شبیه ببر را هم در ذهن تداعی می‌کند یکی از پرنده‌های بومی کشور چین است. اما در انگلستان، جنوب غربی اسکاتلند، اسپانیا و فرانسه هم یافت می‌شود. قرقاول طلایی یکی از درخشان‌ترین پرنده‌های جهان است و این طور به نظر می‌رسد که هر روز صبح به موهای خود روغن می‌زند تا براق و خوش‌حالت به نظر برسد.

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

نوع ماده این پرنده می‌تواند ۹ تا ۱۱ تخم بگذارد که همگی آنها در عرض ۳ هفته سر از تخم در می‌آورند. قرقاول طلایی را نشانه خوش‌شانسی، رونق و طالع نیک می‌دانند. همچنین این پرنده استعداد ویژه‌ای برای تشخیص خطرات و تهدیدات غیر نرمال دارد. نمونه این پرنده را در بسیاری از باغ‌وحش‌های جهان می‌توان دید.

۵- مرغ نوک‌شاخ (Hornbill)

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

مرغ‌های نوک‌شاخ را در اندازه‌های گوناگون از ۳۰ سانتی‌متر گرفته تا یک متر می‌توان در طبیعت پیدا کرد. این پرنده علاوه بر اینکه ظاهر عجیبی دارد خیلی هم خوش اشتهاست و همه چیز می‌خورد از میوه و سبزیجات گرفته تا حشرات و حیوانات کوچک.

به خاطر وجود زبان کوچک در دهان این پرنده، آنها توانایی قورت دادن غذا را ندارند به همین خاطر، با یک حرکت حرفه‌ای، غذا را ته گلوی خود می‌اندازد تا مستقیم وارد شکم شود.

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

این پرنده دو ویژگی بسیار مهم دارد. یکی عضله‌های گردن آن است که بسیار قوی است به این خاطر که باید آن نوک به آن سنگینی را در جای خودش محکم و ثابت نگه دارد. همین باعث شده تا نسبت به دیگر پرنده‎های جهان گردن کلفت‌تر باشد. دومین ویژگیِ نوک‌شاخ، مژه های آن است. نوک‌شاخ تنها پرنده جهان است که مژه دارد.

۶- مرغ دله کریسمس (Christmas frigatebird)

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

دلیل اینکه در دنباله نام این مرغ دله، لغت کریسمس اضافه شده این است که فقط در جزیره کریسمس در اقیانوس هند زندگی می‌کند. مردم به این مرغ «دزد دریایی» می‌گویند. دلیلش هم معلوم است دیگر، به این خاطر که غذای دیگر پرنده‌ها را می‌دزدد. یعنی به خودش زحمت شکار طعمه جدید را نمی‌دهد و از دسترنج بقیه تغذیه می‌کند.

این پرنده‌ی دزد بسیار هم خانواده‌دوست است و فقط با جفتش زندگی می‌کند. مرغ نر یک گلوی بادکنکی قرمز رنگ دارد که برای جلب نظر مرغ ماده آن را باد می‌کند.

۷- مرغ ننه‌من‌غریب (Potoo bird یا poor-me-ones)

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

این پرنده خنده‌دار با چشم‌های باباغوری اسم عجیبی هم دارد: ننه‌من‌غریب. می‌دانید دلیلش چیست؟ به این خاطر که این پرنده آوازی شکایت‌آمیز و ترحم‌برانگیز دارد و آدم دلش برای او می‌سوزد. ننه‌من‌غریب در آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی زندگی می‌کند و جزو پرنده‌های شب‌زی است.

این پرنده در اطراف دهان خود پر ندارد. در طول روز هم به هیچ عنوان پرواز نمی‌کند و خیلی خوشحال و بی‌خیال تمام روز روی شاخه درخت می‌نشیند و سعی می‌کند استتار کند تا جانوری مزاحمش نشود. غذای ننه‌من‌غریب را هم سوسک، حشره، ملخ و موریانه تشکیل داده است.

۸- قرقاول Swinhoe

پرنده های بسیار عجیب جهان

این قرقاول که بیشتر شبیه خروس است، جمعیت کوچکی در جهان دارد زیرا زیستگاه آنها در حال از بین رفتن است. نوع نر این قرقاول تا ۸۰ سانتی‌متر قد می‌تواند داشته باشد. پرهای این پرنده بسیار براق و درخشان است. سینه‌های آبی-بنفش، کمر سفید، غبغب قرمز و دم سفیدشان در کنار هم ترکیب جالب توجهی ساخته است.

۹- رُخ‌کرکس آند (Andean Condor)

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

این چهره بسیار بی اعصاب و خشنی که در تصویر می‌بینید، رُخ‌کرکس آند نام دارد. پرنده‌ای از خانواده کرکس‌ها که طول بال‌هایش به حدود ۳ متر می‌رسد و بزرگ‌ترین پرنده جهان است که توان پرواز کردن دارد. وزن رُخ‌کرکس آند ۱۵ کیلوگرم و قد آن حدود ۱٫۲ متر است. همچنین باید اضافه کنیم این چهره خشن، بزرگ‌ترین پرنده شکاری دنیا هم محسوب می‌شود.

نکته جالب در مورد این پرنده غول پیکر این است که هر دو سال یک بار و آن هم فقط یک عدد تخم می‌تواند بگذارد و چیزی بین ۵۴ تا ۵۸ روز طول می‌کشد تا جوجه‌ها سر از تخم در بیاورند.

۱- اردک ماندارین (Mandarin Duck)

پرنده‌های عجیبی که شبیه آدم فضایی‌ها هستند + تصاویر

اردک ماندارین بومی کشورهای چین و ژاپن است و به عنوان زیباترین اردک‌ جهان شناخته می‌شود. همانند دیگر اردک‌ها برای یک فصل جفت پیدا می‌کند و دوباره در پاییز یک جفت جدید برای خود دست و پا می‌کند. ماندارین‌های ماده کوآک نمی‌کنند. در عوض وقتی احساس خطر کند مثل جوجه جیک جیک می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها