اولین حمله کوبنده پهپادی ۲۰۱۹ توسط یمنی‌ها / قدرت نظامی یمن کابوس متجاوزان!

همه روزه شاهد تقویت توان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هستیم که وحشت متجاوزان به یمن را فراهم آورده است.

اولین حمله کوبنده پهپادی ۲۰۱۹ توسط یمنی‌ها / قدرت نظامی یمن کابوس متجاوزان!

رایزنی های «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن در حالی ادامه دارد که منابع وابسته به ارتش و کمیته های مردمی یمن از نقض آتش بس الحدیده از سوی متجاوزان خبر می دهند. در کنار آتش بس شکننده ای که در الحدیده وجود دارد؛ جبهه های دیگر شاهد جنگ است و ارتش و کمیته های مردمی یمن یورش های متوالی مزدوران و متجاوزان را دفع می کنند.

اولین حمله کوبنده پهپادی ۲۰۱۹ یمنی‌ها / قدرت موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کابوس متجاوزان!

اما آنچه در کنار روند امور جنگ در جبهه های جنگ قابل توجه است قدرت پهپادی و موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن است که روز به روز بر توان آن افزوده می شود. یمنی ها در زمینه تقویت توان موشکی پیشرفتهای قابل ملاحظه ای به دست آورده اند. تاکنون دهها موشک به مراکز نظامی، فرودگاهها و تاسیسات نفتی عربستان از سوی ارتش و کمیته های مردمی شلیک شده است. در حالی که قبلا دقت موشک ها کمتر بود اما هم اکنون موشک های دقیق تر شده و اصابت به هدف با دقت بالا انجام می گیرد.

در کنار قدرت فزاینده موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن شکست سامانه دفاع هوایی پاتریوت عربستان است که ریاض را بر آن داشته است که تلاشهای خود را برای تحت مالکیت گرفتن سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه آغاز کند. در واقع این تلاش ها به نوعی ادعاهای قبلی سعودی ها مبنی بر رهگیری موشکهای ارتش و کمیته های مردمی یمن را زیر سئوال می برد.

از سوی دیگر «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن، اعلام کرد که هر چقدر تجاوز ائتلاف عربستان به یمن، ادامه یابد توانمندیهای موشکی ملت یمن نیز افزایش می‌یابد و می‌تواند اهداف غیرمنتظره‌ای را نشانه گیرد.

اولین حمله کوبنده پهپادی سال ۲۰۱۹ ارتش و کمیته های مردمی یمن

این در کنار تقویت قدرت یگان پهپادی است که ضربات مهلکی به متجاوزان و مزدوران آنها وارد می کند و جدیدترین آنها نیز صبح پنجشنبه دهم ژانویه ۲۰۱۹ رخ داد که طی آن پهپاد ارتش و کمیته های مردمی یمن پایگاه متجاوزان در لحج را هدف قرار داد و ضربات سهمگینی را به آنها وارد کرد.

بر اساس این گزارش، در این عملیات گسترده و هجومی، پایگاه «العند» وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در استان لحج هدف قرار گرفت. منابع یمنی اعلام کردند که در این حمله گسترده دهها نفر کشته و زخمی شدند. در همین ارتباط، پایگاه «المشهد الیمنی» اعلام کرد که عبدالله النخعی فرمانده ستاد مشترک ارتش دولت مستعفی در عملیات یمنی ها به شدت زخمی شده است.

این در حالی است که بنابر اعلام این پایگاه، شماری دیگر از فرماندهان بلندپایه دولت مستعفی یمن از جمله معاون رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس دستگاه اطلاعات، کشته شدند.

قدرت موشکی و پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن کابوس متجاوزان

قدر مسلم آن است که موشکهای بالستیک و پهپادهای ارتش و کمیته های مردمی یمن تاثیر راهبردی در جنگ یمن دارد و در ایجاد بازدارندگی در برابر ائتلاف سعودی نقش به سزایی ایفا می کند. قدرت موشکی و پهپادی یمنی ها خواب متجاوزان را از آنها گرفته و به مثابه کابوسی برای حمله کنندگان به یمن تبدیل شده است.

اولین حمله کوبنده پهپادی ۲۰۱۹ توسط یمنی‌ها / قدرت نظامی یمن کابوس متجاوزان!

هنگامی که در سال گذشته میلادی یمنی ها از موشک هوشمند «بدرپی۱» رونمایی کردند که در مقایسه با موشک های قبلی از توان کوبنده تری و دقت بیشتری برخوردار بود نگرانی ائتلاف ضد یمن ومتحدان آمریکایی و صهیونیستی آنها دوچندان شد.

کارشناسان باهوش صنایع موشکی یمن روز به روز بر دقت موشکها می افزایند و از سویی شکست سامانه آمریکایی پاتریوت آشکار شده است و متجاوزان به فکر خرید سامانه دفاعی دیگر افتاده اند.

مسیر رشد و توسعه موشکهای یمنی ها

پایگاه «الحیاد نت» در گزارشی درباره ناگفته های موشکی کشور یمن آورده است: «بحث موشک های بالستیک یمن را باید در دهه هفتاد قرن گذشته میلادی جستجو کرد که یمنی ها از شوروی سابق موشک خریدند؛ موشک هایی مانند اسکاد، لونا و توچکا روسی هستند.

ارتش یمن به ویژه از سال ۱۹۹۸ شروع به توسعه موشکهای خود از طریق کارشناسان عراقی و مهندسان موشک از جمهوری شوروی سابق کرد که این نقش مهمی در احداث مرکز پژوهش علمی و توسعه موشکی ارتش یمن در صنعا ایفا کرد. بیش از ۲۰۰۰ موشک بالستیک از انبارهایی در عدن و المکلا به سوی صنعا به مدت ۶ سال منتقل شد.

با وجود ادعاهای مطرح در برخی رسانه ها مبنی بر حمایت ایران از یمن در زمینه موشکی اما واقعیت امر که قابل شک نیست این است که یمن یکی از بزرگترین زرادخانه های موشک های بالستیک در خاورمیانه از حیث کمیت و برد محسوب می شود. ارتش یمن در سال ۲۰۰۰ در مراسم وحدت دو یمن در ماه مه توان موشکی خود را به نمایش گذاشت. بیش از ۶۰ درصد از موشک هایی که یمنی ها در اختیار دارند از خارج به ویژه کره شمالی، روسیه و چین تهیه شده و ۴۰ درصد ساخت داخل هستند.

اولین حمله کوبنده پهپادی ۲۰۱۹ یمنی‌ها / قدرت موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کابوس متجاوزان!

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ادامه توسعه برنامه موشکی در یمن برد موشک های بالستیک را به ۱۰۰۰ کیلومتر رسانده است. یمن که موشک هایی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر نداشت در ظرف دو سال به موشکهای راهبردی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر رسیده که تمامی جزیره العرب به غیر از کویت و شاخ آفریقا و سودان، اریتره، اتیوپی، جیبوتی و سه چهارم سومالی را پوشش می دهد. محافل اطلاعاتی از موشک برکان ۳ حوثی ها که برد آن بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر است سخن می گویند که غافلگیر کننده خواهد بود».

نابودی موشکهای یمنی ها خوابی که تعبیر نشد

ارتش یمن موشک های قوی در اختیار دارد که تلاش های ائتلاف سعودی با حمایت آمریکا برای نابودی و از رده خارج کردن آن راه به جایی نبرد به ویژه که در روزهای نخست تجاوز به یمن به دنبال نابودی موشک های یمنی ها برآمدند اما ناکام ماندند و امروز یمنی ها برگه برنده ای قوی در اختیار دارند و آن موشک های پیشرفته تر از قبل است. این برای آمریکایی ها و صهیونیستها که به دقت توان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن را رصد می کنند، خبر خوشی نیست.

آنچه می توان گفت این است که به هراندازه که جنگ یمن ادامه پیدا کند از سویی تلفات متجاوزان بیشتر می شود و آنها در باتلاق یمن بیشتر فرو می روند و از سوی دیگر ارتش و کمیته های مردمی یمن سلاح های راهبردی تری به دست می آورند.

این سلاح های راهبردی اعم از موشک بالستیک و پهپادها، توان خود را برای تغییر قواعد جنگ ثابت کرده است و رعب و وحشت ائتلاف ضد یمن گواه این مدعاست به ویژه که در سال ۲۰۱۹ توان موشکی یمنی ها بسیار قوی تر خواهد بود و یمنی ها موشک های بسیار دقیق تر با قدرت ویرانگری بیشتر علیه متجاوزان به یمن به کار خواهند گرفتدر سال ۲۰۱۹ توان موشکی یمنی ها بسیار قوی تر خواهد بود و یمنی ها موشک های بسیار دقیق تر با قدرت ویرانگری بیشتر علیه متجاوزان به یمن به کار خواهند گرفت.

جنگی که ائتلاف سعودی-اماراتی-آمریکایی در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۵ ضد یمن به راه انداختند تاکنون به اهداف خود نرسیده است. اگر آنگونه که سعودی ها مدعی می شوند که موشک های یمنی ها را خنثی کرده اند باشد پس چرا سراسمیه ملک سلمان درهای مسکو را می کوبد تا سامانه اس ۴۰۰ را بخرد و توافق اولیه را با روسها برای خرید این سامانه به امضا رساند؟

آیا این جز ناکارآمدی سامانه پاتریوت آمریکایی است؟ اگر سامانه پاتریوت که آمریکایی ها برای آن هزینه گزافی روی دست عربستان گذاشتند و پولش را گرفتند، توانایی داشت که دیگر چه دلیلی داشت که مقامات سعودی به دنبال خرید اس ۴۰۰ باشند.

«محمد عباس الضالعی» از تحلیلگران یمنی در مطلبی در یک رسانه یمنی می نویسد: «اینکه تصور شود که موشک های بالستیکی که حوثی ها به عربستان شلیک می کنند ایرانی است یا کسانی که مدعی هستند که این موشکها از ایران به شکل قطعات کوچک ارسال می شود، تصور اشتباه و بی اساسی است و با عقل و منطقه مغایرت دارد. این موشکها یمنی و حوثی هستند.

قدرت موشکی یمنی ها سخت مقامات ریاض و همپیمانان آنها را کلافه کرده است آنها همواره از رهگیری و انهدام موشک های شلیک شده از سوی ارتش و کمیته های مردمی یمن دم می زنند اما واقعیت گواه حقایق دیگری است زیرا به اذعان برخی کارشناسان آمریکایی ریاض بارها در معرض حمله موشکی یمنی ها قرار گرفته و سامانه آمریکایی پاتریوت از مقابله با آن ناکام مانده است».

در پایان می توان گفت که قدرت موشکی و پهپادی یمنی ها کابوسی است که هرگز متجاوزان را رها نمی کند.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها