از افزایش ۷۹ درصدی قیمت مواداولیه تا تحریم‌ها؛

چرایی افزایش قیمت توسط خودروسازان

خودروسازان که از مدت ها پیش درخواست افزایش قیمت خود را به مسئولان متولی ارائه کرده بودند سرانجام با پیگیری هایی که انجام دادند موفق مصوبه افزایش قیمت شدند.

چرایی افزایش قیمت توسط خودروسازان

تعیین قیمت‌های جدید که طی ماه‌های گذشته از سوی خودروسازان پیگیری شده بود به سرانجام رسید و دولت موافقت خودرو با افزایش قیمت خودرو‌های مشمول قیمت‌گذاری یا به نوعی خودرو‌های زیر 45 میلیون تومان را اعلام کرد و در نخستین گام، ایران خودرو افزایش قیمت را بر روی محصولات خود اعمال کرد.

در همین حال عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر تایید این افزایش قیمت صحه گذاشت و اعلام کرد: شرایط فروش و فرمول محاسبه قیمت به خودروسازان ابلاغ شده است.

اما در این میان چند نکته درباره چرایی افزایش قیمت خودرو مهم است و شاید سئوال بسیاری از افراد باشد که چرا خودروسازان به دنبال افزایش قیمت بودند.

بررسی صنعت خودرو طی ماه‌های گذشته نشان می‌دهد این صنعت دچار مشکلات فراوانی روبه رو بوده است.

اعمال تحریم از سوی آمریکا نخستین مشکلی بود که طی ماه‌های اخیر خودروسازان با آن دست و پنجه نرم کردند، با شروع تحریم‌ها این صنعت در صف اول تحریم‌ها قرار گرفت به نوعی که تهیه مواد اولیه و قطعات و اجزای موردنیاز به سختی صورت می‌گیرد.

از طرفی از دی ماه گذشته با یک شیب تند قیمت ارز افزایش یافت، به طوری که دلار از 3600 تومان (ارز مبادله‌ای) تا امروز به حدود 8900 تومان در سامانه نیما (برای گروه دو) و ارز آزاد حدود 11 هزار تومان رسیده است، یعنی اگر مبنا را سامانه نیما قرار گیرد حدود 2.7 برابر شده است وبا توجه به اینکه به طور متوسط ساخت هر خودرو 2200 یورو ارزبری دارد رقمی حدود 11600000 تومان اختلاف ارز بری است که پس از افزایش نرخ ارز به وجود آمد.

همچنین بر اساس آمار در 9 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خودرو ساخت داخل در بخش مواد و قطعات 78 درصد به طور متوسط افزایش قیمت تمام شده داشته است در حالی که متوسط افزایش قیمت فروش شورای رقابت بر روی خودرو‌های پرتیراژ حدود 9 درصد بوده است.

با توجه به سهم 85 درصدی مواد اولیه در بهای تمام شده خودرو، و تغییرات قیمتی که در این بخش صورت گرفت موجب شد تا خودروسازان با کاهش شدید نقدینگی مواجه شود.

از طرفی قیمت تعیین شده خودرو از سوی شورای رقابت براساس نرخ ارز و مواد اولیه سال 96 بود و بر این اساس تولید و عرضه این محصولات با قیمت ثابت قبلی برای خودروسازان غیرقابل توجیه بود و موجب شد تاخودروسازان با زیان مواجه شوند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده دو خودروساز بزرگ حدود 5.500 میلیارد تومان در دفاتر رسمی زیان شناسایی کرده اند که پیش بینی می‌شود تا آخر امسال به 12 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

با توجه به موارد ذکر شده صنعت خودروسازی با تهدید بزرگی مواجه بود بر این اساس خودروسازان طی چند ماهه اخیر سخت به دنبال افزایش قیمت بودند تا از ادامه متضرر شدن خود جلوگیری کنند.

از طرفی عرضه خودرو از سوی خودروسازان با قیمت قبلی به دلیل تفاوت بسیار زیاد این قیمت با قیمت حاشیه بازار باعث بوجود آمدن بازار واسطه گری و ایجاد تقاضای کاذب غیر منطبق با توان عرضه خودرو در این حوزه شد.

اکنون که دولت با درخواست افزایش قیمت خودروسازان موافقت کرده شاید خودروسازان با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم کنند، اما تمامی مشکلات آن‌ها برطرف نخواهد شد امری که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو نیز به آن اذعان کرد و گفت: مشکلاتی به دلیل تحریم بوجود آمده هرچند افزایش قیمت در این میان اثر بهبودی خود را دارد، اما باید روی مسائل دیگر نیز کار کرد.

منبع: عصرخودرو

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • منصور
    0

    عذر بدتر از گناه. مردم چه گناهی دارند. که باید جور بی کفایتی خودروساز رو بکشه

    نظرات شما -
    • حبیب بلی
      0

      سلام. اگه ساخت ماشین ضرر دارد خدایی نکرده صنعت خودرو برشکست نشود قیمت ها را واقعی وبالا بایدبردتا چرخه تولیدادامه یابد خسته نباشی مثلا پراید ۵۰میلیون ام باشه مردم میخرند .قیمت بالا برود باعث حل ترافیک های شهری هم میشود نترسید به ضررراضی نباشید

  • کاربر ناشناس
    0

    چرا بار تورم ها که ناشی از سوء مدیریت مسئولین است باید به دوش مردم باشد؟

  • قاسم
    0

    افزایش قیمتها کاملا مشخص بود.یه مدت دعوای زرگری بین دولت و خودروساز راه میندازن و آخر سر هم همون کاری رو می کنن که ما 4 ماه قبل می دونستیم میشه

  • مهدی
    0

    یعنی خدای این همه فشار به مردم واقعا نامردیه من رفتم یه 206 قیمت قطعی نوشتم الان بعد از 3 ماه از تاریخ تحویل نوشتن قیمتش اضافه میشه اخه این چه وضعیه یعنی نمیتونن رو یه قرارداد هم حساب کرد

  • negar
    0

    قیمت هیچ چیزی پایین نیموده که قیمت خودرو پایین بیاد. دلار اومد پایین ولی هیچ چیزی ارزون نشد. قیمت خودرو هم قطعا پایین نمیاد . بنظرم باید اگه نیاز به خودرو هست خرید انجام بشه و از شرکت هایی ترجیحا خرید کنید که بعدا واسه قطعه و خدمات مشکلی نداشته باشن. من خودروی چری خریدم و از خدماتش نسبت به بقیه شرکت ها راضی ام.

  • ابوالفضل
    0

    فکر کنم فقط مدیران خودرو الان تحویل فوری داره

  • علی
    0

    با توجه به افزایش دلار ، افزایش قیمت دور از انتظار نبود

  • جواد
    0

    طبیعیه که با افزایش قیمت ارز، قیمت خودرو هم افزایش پیدا کنه. چون مواد اولیه اش وارداتی و وابسته به قیمت ارز هستش.

  • nima
    0

    قیمت قطعات خریداری شده با نرخ های گوناگون دلار تهیه گردیده است ، که از نرخ 4000 تومان برای برخی قطعات بوده تا نرخ 8000 تومان که به طور متوسط برای بار نخست مبلغ متوسط 6000 تومان در نظر گرفته شد و به همین دلیل افزایش 50 تا 60 درصد رو تجربه کردیم ، اما در سفارش های جدید ، قیمت قطعات توسط سامانه نیما مبلغ حدود 8000 تومان بوده که طبیعتا قیمت ها را بالا خواهد برد ، در پاره ایی موارد به سختی و با محدودیت ارز 13000 تومانی نیز از سامانه نیما تهیه گردیده است ، با این وجود قیمت ارز در بازار آزاد به صورت حبابی افزایش داشت که این حباب به سرعت ترکید و تقریبا نصف شد اما در بحث واردات و سامانه نیما قیمت ارز به قیمت ثابت 8000 تومان رسید که نسبت به ابتدا سال 100 درصد افزایش داشته است.

  • محمد
    0

    دوستان سلام یه سوال واسم پیش اومده چرا باید قیمت خودرو بیاد پایین وقتی همه چیز 300 درصد افزایش پیدا کرده منطقی باشیم قیمت خودرو خودش وابسته به قیمت های دیگس

  • نگار
    0

    با توجه به اینکه همه چی در حال گران تر شدنه این احتمال هم هست که دوباره بعد عید همه چی گرون تر بشه. من پیشنهاد میکنم اگه نیاز به خودرو دارید قبل عید خریداری کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها