زلزله کرمانشاه ساخت‌وسازهای کشور را در معرض آزمایش قرار داد​

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی زلزله کرمانشاه را نخستین زلزله مهندسی در کشور دانست و گفت: زلزله‌ها آزمایشگاهی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بشر در رویارویی با این پدیده طبیعی هستند.

زلزله کرمانشاه ساخت‌وسازهای کشور را در معرض آزمایش قرار داد​

«مجید ثاقبی» در همایش درس‌هایی از زلزله کرمانشاه به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی و در دانشگاه صنعتی اراک، با اشاره به زلزله 7.3 ریشتری که در آبان‌ماه سال گذشته در استان کرمانشاه به وقوع پیوست، افزود: متأسفانه این حادثه خسارت‌های زیادی را به بار آورد و 621 نفر کشته و در حدود 10 هزار نفر مجروح بر جا گذاشت و تعداد بیش از 70 هزار نفر نیز سرپناه خود را از دست دادند.

ثاقبی زلزله‌ها را آزمایشگاهی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بشر در رویارویی با این پدیده طبیعی دانست و گفت: اگرچه زلزله‌ها خسارت‌ها و هزینه‌های زیادی را به لحاظ انسانی و مالی به بار می‌آوردند، اما عاقلانه‌ترین کار پس از وقوع این حادثه تحلیل و بررسی آن و پیدا کردن راه‌های همزیستی با این رخداد طبیعی است.

وی با بیان این‌که زلزله اخیر در استان کرمانشاه با دیگر زلزله‌های به وقوع پیوسته در کشور از جهاتی متفاوت است، تصریح کرد: از آنجایی که زلزله‌های گذشته معمولاً در مناطق روستایی و نواحی کوچک به وقوع پیوسته‌اند و ساختمان‌های تخریب شده طبق اصول مهندسی ساخته نشده بودند، نمی‌توانند معیار خوبی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت ما و طرح‌های اجرایی توسط سازمان نظام مهندسی باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: به عقیده بسیاری زلزله کرمانشاه، نخستین زلزله مهندسی در کشور ما بوده است و بسیاری از ساختمان‌هایی که براساس استانداردهای مهندسی و اصول نظام مهندسی ساخته شده بودند، در معرض آزمایشی جدی قرار گرفتند، از همین‌رو درس گرفتن و استفاده از تجربیات زلزله کرمانشاه بیش از پیش دارای اهمیت است.

ثاقبی با مقایسه آمار تلفات انسانی زلزله بم و کرمانشاه گفت: اگرچه زلزله بم با شدت 6.6 ریشتر زمین را به لرزه درآورد، اما جان بیش از 26 هزار نفر را گرفت و درمقایسه با تعداد 621 کشته در زلزله اخیر کرمانشاه تلفات زیادی را برجای گذاشت. این کاهش آمار تلفات نشان‌دهنده تغییرات خوبی است که در زمینه فنی و اصول ساخت و ساز اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در پس هر خطای فنی یک سوءمدیریت نهفته است و در پس هر سوءمدیریت نیز یک خطای سیاست‌گذاری وجود دارد و بر این اساس هدف اصلی ما از برپایی این همایش بررسی و تحلیل مسائل فنی و خطاهای رخ داده در این زمینه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی اظهار امیدواری کرد که تا در همایشی بتوان به بررسی مسائل مدیریتی وسیاست‌گذاری به دور از حاشیه‌های معمول در این زمینه پرداخت.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها