آقای انصاریان کاش پل زده بودی به جای فاصله

محمدرضا هاشمی/ روزنامه نگار و مهاجر افغانستانی

آقای انصاریان کاش پل زده بودی به جای فاصله

دیروز وقتی با کلیپ یک دقیقه‌ای گزارشگر افغانستانی تلویزیون لمر مواجه شدم که می‌گوید: "این تصاویر در ایران با تاخیر دو دقیقه پخش می‌شود و بعضی‌هایش هم اصلا پخش نمی‌شود".
با خودم گفتم خدا کند که این کلیپ مورد سواستفاده افراد مغرضی که همیشه به دنبال فرصتی برای ایجاد شکاف بین ایران و افغانستان هستند، نیفتند. سریع رفتم کامنت ها را دیدم که مردم اغلب حرف گزارشگر افغانستانی بازی ایران_ یمن را تایید کرده بودند. خیالم راحت شد. البته سخنان گزارشگر افغان نه لحن تمسخرآمیزی داشت نه کلمه خاصی که بار معنایی متفاوتی را منتقل کند. اما برای من که ۳۱ سال است به عنوان یک افغانستانی در ایران زندگی می‌کنم و بارها شاهد هجمه‌های گوناگون و ناحقی بودم که ملیت من را نشانه گرفته‌اند، منتظر بودم که ببینم چه خواهد شد.
در طول این سال‌ها هیچ وقت یک فوتبالیست در این باره موضع نگرفته بود، که متاسفانه دیشب قبل از خواب سخنان پر از خشم علی انصاریان بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس را دیدم و فقط خدا می‌داند چقدر ناراحت شدم.
آقای انصاریان شما مگر از مهاجران افغانستانی مقیم ایران جز انجام کار سخت، آبادانی، مراقبت از ساختمان‌ها، انجام پروژه‌های سخت عمرانی در تهران و دیگر شهرهای ایران، پاکبانی از محیط زیست شهری، خاک روبی خیابان های تهران بزرگ و لبخند همراه با مظلومیت که همیشه به روی میزبان ایرانی جاری بود، چیز دیگری دیده‌ای که با آن لحن زشت می‌گویی: "ما چیزهایی را دیدیم که شما ندیده‌ای" و بعد لهجه فارسی دری را به سخره می‌گیری؟
آقای انصاریان یکبار اگر کابل بروی و پوسترهای تیم فوتبال پرسپولیس را بر در و دیوار بعضی مغازه ها ببینی شاید بفهمی رابطه مردم ایران و مردم افغانستان جدایی ناپذیر است و چیزی نیست که با این حرف‌ها و ویدئوهای یک دقیقه‌ای از هم جدا شود.
به قول شاعر افغانستانی:
هرکجا مرز کشیدند شما پل بزنید
حرف از تهران و سمرقند و سرپل بزنید
آقای انصاریان کاش پل زده بودی به جای فاصله.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • صیقلانی
    0

    من از طرف این آقا از شما برادر افغان و سایر برادران و خواهرانم معذرت میخوام.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      کمال مگه دروغ گفته بله 1دقیقه دیرتر نشون میده اقای انثاریان خودتو گنده حساب نکن هیچی نییتی

  • محمد
    0

    من نمی‌دونم آقای انصاریان از کدام رسانه نظرشان را نسبت به گزارشگر افغانی فوتبال داده ، ولی به هر حال امیدوارم برآیند هر دو نظر کمک به بالا بردن سطح چشم انداز به مسایل اجتماعی شود.

  • حسین
    0

    من از ملت فهیم و با فرهنگ کشور افغانستان که پاره تن فرهنگ ایرانی و پارسی است عذر می خواهم . ان گزارشگر حقیقت را گفته . چرا ما از گفتن حقیقت می ترسیم و یا ناراحت میشیم. حرف حق را هر کس زد باید قبول کنیم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      سلام به همه دوستان به نظر من مقصر گوینده افغانستانی بود نباید اظهار نظری میکرد که بهش ربطی نداشت

  • سید محمد مسعود هاشمی
    0

    برادر افغانستانی عزیز متن بسیار خاص و درستی رو نوشتی امیدوارم همه فاصله های گذشته بین دو کشور به پل های آینده تبدیل بشه.

  • محمد
    0

    حرف گزارش افغانی درست بوده چون ما بخاطر محدودیت وسانسور نمیتوانیم خیلی از صحنه ها را ببینیم..میدونیم علی انصاریان ادم ساده وشوخی هستش خودش حتما سانسور رو قبول داره..ک عذرخواهی کرده حرف حق رو هرکی بزنه محترمه..چ المانی چ افغانی..افغانیای عزیز..شماهم کوتاه بیایید با فحاشی در توییتر واینیستا..مظلومیت خود را زیر سئوال نبرید..یه صلوات ..تمام

  • محمد
    0

    داداش افغانی گل من..بچه خوب..همه میدونیم اینجا سانسورهست..گفتن وتکرار ان جز شکستن غرور ما چیز دیگه ای نداشت..علی هم اشتباه کرد وعذرخواهی کرد..کاش طرف مقابل هم عذرخواهی میکرد..چون هم ما ایرانیا مظلوم هستیم ک یا نمیبینیم یا دیر میبینیم..همه شما مردم زحمتکش افغان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها