اصلاح‌نژاد اسب در چهارمحال و بختیاری به سمت جهانی شدن

رئیس هیئت سوارکاری چهارمحال و بختیاری گفت: اصلاح نژاد اسب در استان به سمت جهانی شدن از نظر زیبایی و ورزشی شدن پیش‌ می‌رود که این مهم هم می‌تواند اشتغال‌زا و هم برای پرورش‌دهندگان سودآور باشد.

اصلاح‌نژاد اسب در چهارمحال و بختیاری به سمت جهانی شدن

سید«جلال حسینی» اظهار کرد: اسب‌های بومی محلی(فلات ایران) دره‌شور، عرب، کرد، ترکمن و تروبرد نژادهای اسب موجود در استان هستند.

وی افزود: اسب‌های تروبرد و ترکمن استان در مسابقات پرش و اسب‌دوانی(کورس)، زیبایی و اسب‌های عرب استان در مسابقات کورس و زیبایی و اسب‌های دره‌شور و کُرد در جشنواره‌های زیبایی و مسابقات استقامت کشور شرکت می‌کنند.

حسینی با بیان این‌که اکنون در استان اصلاح نژاد هر نوع اسب‌ در زمینه خود در حال انجام است، تصریح کرد: اصلاح نژاد اسب در استان به سمت جهانی شدن از نظر زیبایی و ورزشی شدن پیش‌ می‌رود که این مهم هم می‌تواند اشتغالزا و هم برای پرورش‌دهندگان سودآور باشد.

وی گفت: در شرایط اقتصادی فعلی، اگر آکادمیک و با علم روز به پرورش این موجود زیبا پرداخته شود می‌تواند یک شغل سودآور محسوب شود.

حسینی خاطرنشان کرد: اکنون هیئت سوارکاری استان در جایگاه اصلی خود در کشور قرار نگرفته اما با برنامه‌ریزی‌هایی که اخیراً انجام شده در پایان سال آینده به جمع 10 استان برتر کشور خواهد پیوست.

وی افزود: در صورت امکان اگر مکان خاصی برای پرورش‌دهندگان اسب قرار گیرد با توجه به هزینه زیاد احداث باشگاه‌های پرورش اسب و سوارکاری می‌تواند کمک حال پرورش‌دهندگان باشد تا به این صنعت زیبا جانی دوباره بخشد.

رئیس هیئت سوارکاری استان نبود حمایت‎‌های لازم از سوی مسئولان مربوطه را از مسائلی دانست که این هیئت در استان با آن مواجه است.

حسینی با اشاره به پرهزینه بودن این رشته ورزشی و با علاقه‌مندان فراوانی که در استان به این رشته وجود دارد، در ادامه خاطرنشان کرد: استان چهارمحال و بختیاری می‌تواند استانی سوارکار پرور باشد هم‌چنین در پرورش اسب‌های اصیل ایرانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی در خصوص فنوتیپ اسب‌ دره‌شور تصریح کرد: این اسب به‌لحاظ ظاهری شباهت زیادی به اسب‌های عرب دارد و از بارزترین علامت‌های ظاهری این نژاد سر و گردنی زیبا، کپلی صاف، دمی افراشته، بدنی قوی، استقامتی، زیبا و رنگ‌های غالبی هم‌چون کهرطلایی، کهر، کرنگ و نیله را داراست.

حسینی ادامه داد: اسب ترکمن دارای قدی بلند، سر و گردنی زیبا، دم باریک، صورتی خشک و استخوانی و قلم‌های بلند، سینه‌ای فراخ، مفاصلی قوی و سم‌های محکم، دارای رنگ‌های منحصر به فرد سمند، کرنگ، قره کهر، ابرش، سیاه و سفید است.

وی خاطرنشان کرد: اسب ترکمن دارای دو تیره آخال تکه و یموت هستند.

حسینی گفت: اسب تروبرد یک اسب اسپرت بوده که در همه رشته‌های سوارکاری مانند کورس، پرش، درساژ، چوگان استفاده شده و دارای قدی بلند ،سینه‌ای عمیق، ران‌های قوی، ساق‌های بلند و کاملاً ورزشی است.

وی تصریح کرد: اسب عرب به دو دسته خالص ایرانی و خارجی که از نظر فنوتیپ دارای استخوان‌بندی خوش تراش، نیم رخ مقعر، گردن قوس دار، یال و دم ابریشمی و به رنگ‌های کهر،نیله، کرنگ، سیاه و اَبرَش مشاهده می‌شود.

حسینی افزود: اسب کُرد دارای سر و دم افراشته، قوی، آرام و خلیق، نترس، سم‌‎هایی سخت، سینه مدور عریض، یال پرپشت، کپل پرحجم، قوی و عضلانی و از نظر رنگ متنوع و به رنگ‌های سیاه، سفید، کرنگ و کهر دیده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از اسب‌های استان دارای شناسنامه و گذرنامه هستند.

رئیس هیئت سوارکاری استان با اشاره به این‌که اسب در استان مورد بی‌مهری قرار گرفته است، افزود: با برنامه‌ریزی‌های هیئت سوارکاری استان و حمایت‌های دوست‌داران اسب که پشتوانه هیئت سوارکاری استان هستند، این هیئت به جایگاه خود در کشور خواهد رسید.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها