تنگه رغز؛ زیباترین دره ایران

در این سفر پس از عبور از فراز و نشیب ها به زیبایی بی نظیری خواهید رسید.

تنگه رغز؛ زیباترین دره ایران

با سفر به تنگه رغز (رَغَز) یکی از بهترین ماجراجویی‌ها را می‌توانید در تجربه‌ی دره‌نوردی داشته باشید. دره‌نوردی مهارت‌های زیادی رابه چالش می‌کشد. تعادل، آمادگی جسمانی و روحی، شنا،صخره نوردی و غیره. خوشبختانه در ایران دره‌ها و تنگه‌های زیادی وجود دارند که عبور از آن‌ها به این سادگی‌ها نیست و برای شما که به استقبال چالش و هیجان می‌روید بهترین انتخاب است. تنگه رغز، زیباترین تنگه‌ی ایران شما را می‌خواند. با ما همراه باشید.

تنگه رغز، زیباترین تنگه‌ی ایران


به استان فارس که بروید، بعد از بازدید از تاریخ و گذشته‌ی ایران می‌توان سری هم به شهر‌ها و روستا‌های اطراف زد. در ۲۵ کیلومتری جاده داراب - فسا، وارد فرعی روستای حسن آباد شوید و تابلو‌ها را دنبال کنید تا به تنگه رغز برسید. تنگه رغز در دره‌ای به طول ۴ کیلومتر و به صورت شمالی جنوبی واقع شده است. تنگه رغز دارای تقریبا ۶۴ آبشار و ۱۰۰ چشمه‌ی طبیعی است. واژه‌ی رغز به معنای لغزنده است و محلی‌ها این دره‌ی زیبا را به نام تنگ رودخیز نیز می‌شناسند.


تنگه رغز («تنگ رغز» درست واژه است، اما چون تنگه رغز، غلط رایج است ما نیز در اینجا از آن استفاده می‌کنیم) مکانی بکر و دیدنی است. اما باید توجه داشته باشید که رفتن به اعماق این دره کار هرکسی نیست. لازم است که افراد حداقل آشنایی اولیه با شنا، اصول صخره نوردی و دره نوردی داشته باشند؛ و در این صورت حتما می‌دانید که نیاز به تجهیزات حرفه‌ای نیز دارید.

دسترسی به تنگه رغز

برای رفتن به تنگه رغز دو دسترسی متعدد وجود دارد که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

مسیر اول شامل ۴ ساعت کوه نوردی از روستا دارد که توصیه نمی‌شود.
مسیر دوم عبور از گردنه دراگویه است که برای رفتن به آن لازم است از محلی‌ها کمک بگیرید چرا که به نیسان یا خودرو مناسب نیاز است. این مسیر حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.
هر یک از این دو مسیر را که انتخاب کردید، به هر صورت تنگه رغز با چشمه‌ای زلال و زیبا به استقبال شما می‌آید و اینجا شروع ماجراجویی خواهد بود. تا اینجای کار نیازی به تجهیزات خاصی نیست و هرکس با هر سطح توانمندی می‌تواند به این نقطه برسد. اما برای رفتن به آبشار ۲۳ متری این تنگه نیاز به تجهیزات و کمی تخصص است.

شروع پیمایش به تنگه رغز

برای رسیدن به نقاط بکر دره رغز، باید ابتدا کمی پیاده روی کنیم و سپس کمی در میان صخره‌ها بالا و پایین برویم به سرچشمه برسیم. در این مسیر با چندین آبشار و چشمه‌ی کوچک که در دل دره‌ی تنگ رغز قرار دارند برخورد می‌کنیم. این مکان به قدری بکر و آب آن زلال است که به راحتی می‌توانید کف پای خود را درون آب نظاره کنید.
در دیواره‌های آهکی تنگه، پرنده‌های زیادی لانه دارند و درون آب ماهی‌های زیادی گرد پاهایتان جمع خواهند شد. مراقب باشید که به آن‌ها آسیبی نرسانید. مسیر رسیدن به آبشار از شما انرژی بسیاری خواهد گرفت بنابراین حتما آب و خوراکی‌های پرانرژی به همراه داشته باشید.

از این دره‌ی پرهیجان و گا‌هاً خطرناک که عبور کنید به آخرین آبشار که ۲۳ متر ارتفاع دارد می‌رسید. در پایین این آبشار حوضچه‌ای وجود دارد که با توجه به شکلش، «حوضچه قلبی» نام گرفته است. اینجا پایان این ماجراجویی است. پس دمی تازه کنید و از طبیعت بکر تنگه رغز لذت ببرید چرا که برای بازگشت نیز راهی طولانی در پیش خواهید داشت!
حوضچه قلبی در جنوب دره قرار گرفته است؛ و حالا باید از مسیری که کمی دشوارتر است به خانه برگردیم. برای عبور از این مسیر لازم است از راه‌های تنگ عبور کنید، گا‌هاً شنا کنید و باید با تکنیک‌های صخره نوردی آشنا باشید. در این راه مسئولین استان کمی تسهیلات و تجهیزات از جمله طناب نصب کرده اند که کمی خیالتان را راحت‌تر خواهد کرد.


نکاتی که باید پیش از سفر به رغز بدانید

سفر به تنگه رغز کار ساده‌ای نیست و نیاز به انرژی، زمان، تخصص و تجهیزات دارد؛ بنابراین قبل از سفر به اندازه کافی استراحت کنید و همه‌ی وسایلتان را آماده کنید.
حتما به همراه خود آب، خشکبار، خرما و ... داشته باشید.
به همراه خود و درون کوله تان کیسه ضد آب داشته باشید و مواد خوراکی را درون آن قرار دهید.
حتما باید به شنا کردن مسلط باشید.
لباس گرم به همراه داشته باشید.
کفش مناسب این سفر کفش اسپرتکس است.
اگر قصد شب ماندن در تنگه غرز دارید حتما تجهیزات مرتبط مانند بی واک به همراه داشته باشید.
دقت داشته باشید که بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر مهر است. در زمان‌های دیگر امکان پیمایش وجود ندارد.
اقامت در تنگه رغز تنها به صورت کمپینگ وجود دارد و امکان اجاره‌ی خانه در خود تنگه نیست. برای این کار لازم است به شهر داراب بروید.

منبع: ستاره

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها