در هم اندیشی مجمع کارآفرینان مطرح شد؛

کاهش میزان بازگشت ارز صادراتی

وزیر اقتصاد از کاهش میزان بازگشت ارز صادرکنندگان برای تسهیل صادرات خبر داد.

کاهش میزان بازگشت ارز صادراتی

در نشست هم اندیشی مجمع کارآفرینان کشور با وزیر امور اقتصادی و دارایی اعضای این مجمع مشکلات مختلف خود را بیان و راهکار‌هایی نیز به وزیر اقتصاد ارائه کردند.
در این نشست اعضای مجمع کارآفرینان کشور مشکلاتی، چون تسهیلات بانکی و مشکل وثیقه، مشکل سرمایه در گردش برای واحد‌های تولیدی، مشکلات نوسان ارز و بازپرداخت تسهیلات ارزی، مالیات، مشکل ترخیص کالا‌ها و مواد اولیه از گمرک را که صنعت کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مطرح کردند.

رئیس مجمع کارآفرینان در این نشست مهم‌ترین مشکل واحد‌های تولیدی را تامین سرمایه در گردش آن‌ها دانست و اظهار داشت: از سال ۱۳۸۰ تاکنون منابع حوزه صنعت از ۵۲ درصد به ۲۱ درصد کاهش یافته و منابع بانکی صرف هزینه‌های غیر صنعتی شده است این در حالیست که در حال حاضر نیاز صنعت به نقدینگی از هر زمانی بیشتر است و از سال ۹۰ تاکنون نیز نرخ نقدینگی از ۴/۶۳ به ۷/۲۴ افزایش یافته، اما این افزایش نقدینگی به سمت صنعت نیامده است.
محمدرضا دیانی ادامه داد: ۱۵۰ واحد بزرگ صنعتی در کشور وجود دارد که باید حمایت و مشکل نقدینگی آن‌ها حل شود و برای این واحد‌ها باید تصمیمات جدی در راه دریافت تسهیلات و وام گرفته شود.
وی همچنین نرخ مالیات را از دیگر مشکلات کارآفرینان دانست و اظهارداشت: در این حوزه نیز حداقل برای واحد‌های خوش حساب باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود.
در این نشست شفیعی مدیرعامل گروه ارج نیز گفت: مالیات صنایع بالا دستی و پایین دستی یکسان است و بر مبنای نرخ ۲۵ درصد محاسبه می‌شود که این، نیاز به اصلاح دارد تا انگیزه تولید کنندگان افزایش یابد و مالیات برای کارآفرینان به گونه‌ای محاسبه نشود که سود چندانی نصیب آنان نشده و به این ترتیب سرمایه خود را به بانک‌ها سوق دهند.

نوسانات ارزی مشکلات بسیاری را برای تولید کنندگان ایجاد کرد

همچنین نیکزاد مدیر عامل گروه کاله در این نشست گفت:در شرایط تحریم بخش خصوصی می‌تواند یاری رسان دولت باشد به شرط اینکه حمایت لازم از این بخش صورت بگیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نوسانات ارزی مشکلات بسیاری را برای تولید کنندگان ایجاد کرده که تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از نوسان آن می‌تواند از یک سو جلوی رانت و فساد را بگیرد و از سوی دیگر به تولید کنندگان نیز کمک کند.
همچنین سلطانی مدیر عامل گروه زرماکارون از وزیر اقتصاد خواست که با توجه به نوسان نرخ ارز محاسبه ارزش واقعی صادرات بعنوان صد در صد ارزش اظهار شده علی الحساب محاسبه شود که وزیر اقتصاد در پاسخ او گفت: باید ارزش واقعی کالای صادراتی بر حسب نوع کالا در کارگروه‌های تخصصی بررسی شود، اما در حال حاضر برای تعدیل مشکلات صادر کنندگان ۷۰ درصد ارزش اظهار شده گمرکی به صورت علی الحساب محاسبه شود تا بعد از تصمیم کارگروه مربوطه ارزش واقعی آن کالا بر اساس نرخ نیمایی ارز مشخص شود.
همچنین علیرضا بنی کارآفرین اجتماعی که در واحد‌های تولیدی او تمام کارکنان زندانیانی هستند که دوران محکومیتشان به پایان رسیده اظهار داشت: انتظار این است که برای کارآفرینان اجتماعی کاهش نرخ مالیات صورت گیرد تا قدرت پوشش این کارآفرینان برای بکارگیری نیرو‌ها بیشتر شود.

صنعت قطعه سازی روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد

رضایی مدیرعامل گروه آذین خودرو نیز از گران شدن مواد اولیه در این حوزه گلایه کرد و گفت: این افزایش نرخ در حالی صورت گرفته که بانک‌ها به هیچ وجه در اعتبارات تخصیصی خود تغییری ایجاد نکردند و در حال حاضر صنعت قطعه سازی روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد که کم توجهی به این حوزه می‌تواند عواقب سنگینی برای اقتصاد کشور در پی داشته باشد چرا که ده درصد تولید ناخالص کشور را این حوزه تشکیل می‌دهد.
خیری مدیر عامل گروه صنعتی آبان نیز در این جلسه اظهار داشت: صنعت تجهیزات سازی دوره سفارش گیری طولانی دارد و همین بار مالی را در این حوزه افزایش می‌دهد که تقاضا داریم برای این صنعت ترخیص گمرکی سریع‌تر انجام گرفته و برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده زمانی بیشتر در نظر گرفته شود چرا که در این صنایع دوره ساخت و تحویل بیش از یک سال است.
همچنین مدیرعامل هاکوپیان از وزیر اقتصاد خواست به بخش خصوصی اعتماد بیشتری کند و صنعت پوشاک را که مورد بی مهری قرار گرفته بیشتر دریابند.
وی اظهار داشت: برای واحد‌های کوچک و متوسط در دریافت مالیات باید تجدیدنظر شود.
همچنین تولید کنندگان دیگر نیز از وزیر اقتصاد خواستار کاهش نرخ سود بانکی برای سوق داده شدن نقدینگی به سمت صنعت، تسهیل در ترخیصات گمرکی و تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی را خواستار شدند.

مشکلات حوزه صنعت موشکافانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت:برای حل مشکلات صادر کنندگان هفتاد درصد ارزش اظهار شده گمرکی فعلا به صورت علی الحساب محاسبه می‌شود تا بعد از تصمیم کارگروه مربوطه ارزش واقعی آن کالا بر اساس نرخ نیمایی ارز مشخص شود.

فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه مشکلات حوزه صنعت موشکافانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت اظهار داشت: در صدد رفع مشکلات واقعی تولید کنندگان و کارآفرینان چه در وزارت امور اقتصادی و دارایی و چه در هیئت دولت بر خواهد آمد.
وی ادامه داد: کارآفرینان از طریق اتحادیه‌های تولیدی و صنفی مشکلات خود را به صورت مکتوب و مستند ارائه کنند تا پس از بررسی در گروه‌های تخصصی در صدد رفع این مشکلات برآییم.
وزیر اقتصاد و امور دارایی افزود: مالیات باید به گونه‌ای تنظیم شود که خوش حساب‌ها و بنگاه‌های کوچک‌تر ضرر نکنند که بزودی بررسی‌های لازم در این حوزه صورت خواهد گرفت.
دژپسند مهمترین مشکل بانک‌ها در ارائه تسهیلات را بازگشت این تسهیلات دانست و اظهارداشت: برخی بانک‌ها حتی ۱۱۵ درصد سپرده تسهیلات می‌دهند، ولی مشکل بازگشت معوقات است.
وزیر اقتصاد در خصوص تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی نیز اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با تبیین آیین نامه‌ای جامع مشکل نقدینگی این واحد‌ها را برطرف کنیم.

پرداخت ۶۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال ۱۳۹۶
وزیر امور اقتصادی و دارایی از پرداخت ۶۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی نظام بانکی در سال ۱۳۹۶ خبر داد.
فرهاد دژپسند با بیان این مطلب افزود: با وجود برخی کمبود‌ها و نواقص، نظام بانکی کشور، مقاومتی در برابر پرداخت تسهیلات ندارد و حتی بعضاً برای حمایت از تولید بیش از سقف تعیین شده نیز اقدام به پرداخت وام کرده است.
دژپسند در ادامه با تاکید بر عزم جدی دولت در اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار داشت: با سخنان برخی دوستان کارآفرین موافقم که خصوصی سازی، در مواردی، تبدیل به واگذاری شده و معتقدم اگر بند الف و ب سیاست‌های اصل ۴۴ عمل می‌شد، خصوصی سازی واقعی شکل می‌گرفت.
وی با اشاره به برخی انتقادات حاضرین در نشست در خصوص مسائل مالیاتی، تصریح کرد: راجع به مالیات تاکید داریم که مودیان خوش حساب و کارآفرینان واقعی نباید در تنگنای مالی دولت، تنبیه شوند.
وی افزود: آنچه در خصوص افزایش نرخ مالیات مطرح شده، با توجه به نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، خیلی پایین است و همین را هم نمی‌خواهیم بر دوش کارآفرینان بیاندازیم.

تایید برخی انتقادات به نظام مالیات بر ارزش افزوده

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در مورد بسیاری از معافیت‌های مالیاتی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، از کار آفرینان خواست، پیشنهاد‌های خود را در ارتباط با گسترش پایه مالیاتی ارائه دهند.
دژپسند با تایید برخی انتقادات به نظام مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: خود ما هم واقف به برخی کمبود‌ها در این خصوص هستیم، اما منتظر تصویب نهایی قانون نصب صندوق‌های مکانیزه فروش در مجلس و نیز بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی هستیم و امیدواریم با تعیین تکلیف این دو قانون تا پایان سالجاری، مشکلات و کاستی‌های موجود، مرتفع شود.

تاکید بر اولویت کاهش تورم در برنامه‌های دولت

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه، با یادآوری اینکه دولت و شخص رئیس جمهور به شدت پیگیر رفع مشکلات قطعه سازان و تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی هستند، اظهار داشت: روز پنج شنبه گذشته، سومین جلسه پیاپی دولت در این زمینه و با هدف سرعت بخشی به تامین سرمایه واحد‌های کارآفرین و تولید کننده کالا‌های صادراتی در ستاد اقتصادی دولت برگزار شد و آقای روحانی در این جلسه تاکید کرد که هر چه سریع تر، گشایش‌های لازم در این ارتباط ایجاد شود.
دژپسند با تاکید بر اولویت کاهش تورم در برنامه‌های دولت، افزود: البته ما نمی‌خواهیم، تورم را به بهای سرکوب سرمایه گذاری و تولید، کاهش دهیم و نیز نمی‌خواهیم رونق تولید را به قیمت وقوع ابر تورم، محقق کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت ثروت آفرینی توسط بخش خصوصی، گفت: با افتخارمی گوییم کارآفرینان کشور تولید کنندگان ثروت هستند که از نتیجه ثروت آنان میوه‌هایی مانند اشتغال، کمک به تولید ملی و افزایش رتبه اقتصاد کشور در جهان با توسعه صادرات چیده می‌شود.

محدودیتی برای تولید ثروت وجود ندارد

وی افزود: همان گونه که در فرهنگ اسلامی تولید ثروت به عنوان کار خیر شناخته می‌شود، هیچ گونه محدودیتی برای تولید ثروت وجود ندارد، فقط محدویت در زمینه روش‌های به دست آوردن ثروت و قوانین شرع وجود دارد که کسب ثروت به هر طریق، مانند کلاهبرداری را نمی‌پذیرد.
وی تصریح کرد: معتقدیم، کارآفرینان کشور به تمام این قواعد پایبند بوده و حدود آن را رعایت می‌کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود بر طراحی ساختاری برای ایجاد و استمرار ارتباط دو طرفه بین دولت و بخش خصوصی تاکید کرد.
دژپسند با بیان این مطلب اظهار داشت: با برنامه ریزی انجام شده علاوه بر ارتباطی که در جلسات اتاق بازرگانی با کارآفرینان داریم، قرار شد در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان‌ها نیز شرکت کنیم.

منبع: صداوسیما

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها