دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و‌ گو با خبرفوری:

ایران خواهان بازگشت طالبان به چرخه حاکمیتی افغانستان است/ مذاکرات ما پشت پرده نیست

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ایران در جریان مذاکرات با طالبان خواهان بازگشت این گروه به چرخه حاکمیتی افغانستان است.

ایران خواهان بازگشت طالبان به چرخه حاکمیتی افغانستان است/ مذاکرات ما پشت پرده نیست

فاطمه علی اصغری- این روزها در عرصه سیاست خارجی کشورمان مذاکرات آشکار و علنی ایران با مقامات گروه طالبان در افغانستان بازتاب بسیاری را در عرصه جهانی در پی داشته است، به گونه ای که برخی از کشورهای جهان مانند آمریکا و البته برخی از همسایگان مثل عربستان و امارات با انتقاد از این مذاکرات ایران را به دخالت در امور افغانستان متهم کردند. رویکردی که به واقع باتوجه به مذاکرات مختلف این کشورها و وجود اسناد آن قطعا جز فرافکنی با ایران هیچ نقشه دیگری در پس آن وجود ندارد.

برخی کارشناسان سیاست خارجی و مسئولین دو کشور ایران و افغانستان بر این باورند که وجود مرزهای مشترک و حتی فرهنگ یکسان میان این دو کشور بستر مناسبی برای بهبود و پیشرفت زندگی در افغانستان است . از این رو بدون شک می توان مذاکرات ایران و گروه طالبان را دستاورد بزرگی در آینده مردم افغانستان و سطح روابط آنها با ایران دانست.

***

محمدجواد جمالی نوبندگانی دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبر فوری درباره ضرورت برقراری گفت و گو میان ایران و گروه طالبان و مانور برخی از کشورها درباره این مذاکرات اظهارکرد: نکته ای که در ابتدا باید به آن اشاره کنم این است که گروه طالبان دست پروده همین آدم هایی هستند که امروز می گویند چرا جمهوری اسلامی با این گروه مذاکره می کند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها بارها رسما اعلام کردند که بانی تشکیل گروه طالبان بودند، افزود: گروه طالبان با هدف ضربه زدن به شیعیان و جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایجاد شد به گونه ای که این گروه اعضای کنسولگری را به شهادت رساند. اما موضوع مهم این است که ما با افغانستان دارای زبان منافع، دین و مرزهای مشترک هستیم از این رو هرگونه تغییر فضای سیاسی در افغانستان به ما برمی گردد.

عربستان به دنبال کارشکنی در مذاکره ایران با طالبان هستند

دبیر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به عنوان کشور همسایه افغانستان همیشه خیرخواه این کشور بودیم و پذیرای مهاجران این کشور بودیم. از این رو وقتی به صورت رسمی و با علم و اطلاع و توصیه مقامات افغانستان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان وارد این مذاکره شد و این نشان از این دارد که ما مذاکره پشت پرده نداریم و نداشته ایم.

جمالی با اشاره به مذاکرات داخلی دولت مرکزی افغانستان با گروه طالبان و پیشنهاد آنها به این گروه برای مشارکت در حاکمیت خاطرنشان کرد: کشورهایی چون امارات و عربستان که می خواهند از موضوع افغانستان سوء استفاده کنند و دائما سفارت خانه هایشان در اختیار طالبان است و مذاکرات آمریکا نیز عملا با طالبان در حال برگزاری است.

وی تاکید کرد: ایران با توجه به در اختیار بودن ۵۰ درصد از خاک افغانستان به طالبان مایل است از ظرفیت های سیاسی و کادر نظامی این گروه در جهت بهبود وضعیت افغانستان استفاده کند و این گروه درخواست های خود را در قالب رویکردهای سیاسی مطرح کند و از اقداماتی که قابل قبول نیست دست بردارد و وارد چرخه دموکراسی شود و این مورد نظر ایران است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما نباید در قبال کشوری که مقدراتش برای ایران دارای اهمیت است بی خیال باشیم ، گفت: صحبت هایی که درباره مذاکرات ایران و طالبان مطرح می شود در جهت منفعل کردن ما است در حالی که ما در بحث همسایگان فعال هستیم به مانند عراق از این رو این دسته از گروه ها و کشورها نمی توانند ما را منفعل کنند.

ظرفیت طالبان باید در حاکمیت افغانستان استفاده شود

جمالی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها مثل کلمبیا نیروهای مبارزاتی وارد چرخه دموکراسی شدند ، اظهار کرد: اگر ما بتوانیم در جریان مذاکره با طالبان جلوی هرگونه کشتاری را بگیریم و رویکرد سیاسی را مدنظر قرار دهیم، قطعا موفق خواهیم بود.

وی درباره اینکه مذاکره ایران با گروه تروریستی مثل طالبان چقدر مثمرثمر خواهد بود و آیا عواقبی را برای ایران در پی خواهد داشت یا خیر، تصریح کرد: ایران در شرایط فعلی می خواهد طالبان را از حالت تروریستی بودن خارج کند اما عناصر سیاسی مهمی در این راستا وجود دارد، چرا که برخی از کشورهای منطقه و جهان در جهت حمایت مالی و تسلیحاتی از طالبان اقداماتی انجام می دهند که باید با این رویه برخورد شود و این رویکرد قطعا نیازمند بسیج جمعی کسورهای همسایه افغانستان همچون ایران و پاکستان است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات میان ایران و طالبان با اطلاع دولت مرکزی افغانستان است خاطرنشان کرد: حضور شمخانی در افغانستان به صورت رسمی بود و سخنگوی دولت افغانستان و گروه طالبان نیز این موضوع را رسما اعلام کردند از این رو هیچ جریان پشت پرده ای از سوی ایران در این ارتباط وجود ندارد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • نگین
    0

    اگر غیر از این می گفتند باید شک می کردیم افغانستان در چرخه جهلو و حماقت و کشورشان رو به تباهی قدم بر می دارد اگر به این تند روها اجازه بدهند

  • محمد
    0

    افراط در همه چیز خطرناک است حتی در مذهب باید اعتدال داشت اگر چه در برخی گروه ها افراط جزو ذات ایشان است. بقول قدما مارا به خیر تو هیچ امیدی نیست شر مرسان اری بیایند واین نوع گروه ها از کشتن واواره کردن شیعیان بی دفاع افغانستان دست بردارند هر روز به نامی. شیعه یا سنی از مردم عادی کشته نشوند. اگر بروند بسوی دولت که بسوی اعتدال رفته اند اگرنه اعتدال پیشه نمایندقال النبی ص خیر الامور اوسطها با توجه به اینکه اینقدر از پشتونها که اکثرا مدافع طالبان می باشند دارند در کشور ایران زندگی می نمایند. ایران به دنبال صلح در افغانستان وعربستان وامارات وبه طبع انها امریکا به دنبال کارشکنی هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها