راهکار‌هایی برای ایمن ماندن فرزندان در مقابل تهدید‌های فضای مجازی

یک جامعه شناس گفت: والدین می‌توانند محدودیت‌هایی را برای فرزندان در حیطه فضای مجازی ایجاد کنند تا فرزندانشان در مقابل آسیب‌ها اجتماعی ایمن بمانند.

راهکار‌هایی برای ایمن ماندن فرزندان در مقابل تهدید‌های فضای مجازی

مهرناز رضایی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی اظهار کرد: ریشه بسیاری از گرایش‌های اعتیاد و تاثیر پذیری در مقابل آسیب‌های اجتماعی ضعف عزت نفس و عدم حس ارزشمندی است که احتمال دارد در دانش آموزان وجود داشته باشد و در این راستا معلمان می‌توانند با ایجاد ارتباط در تقویت عزت نفس آن‌ها موثر باشند.

وی با بیان اینکه معلمان و مشاوران نباید به فکر حذف فضای مجازی و سیاه نمایی آن برای دانش آموزان باشند بلکه باید راه‌های بهره برداری صحیح و اثربخش را یاد دهند، افزود: در فضای مجازی ظرفیت یاددهی و یادگیری هم وجود دارد مهم این است که مهارت‌های لازم را به فرزندان و دانش آموزان یاد دهیم و کمک کنیم شناخت کافی از آسیب‌های فضای مجازی داشته باشند.

رضایی گفت: آسیب‌های اجتماعی باعث وابستگی به اینترنت در نوجوانان می‌شود، از جمله این آسیب‌ها گسست بین نسلی است که متاسفانه در بین خانواده‌ها و دانش آموزان ایجاد شده و عملا خانواده‌ها و فرزندان از درک متقابل یکدیگر عاجز هستند.

وی با بیان اینکه از دیگر آسیب‌ها مشکلاتی است که برای هویت نوجوانان پیش می‌آید، ادامه داد: آنچه در خانواده مهم است فضای حاکم بر خانواده و روابط بین اعضای خانواده است.

رضایی تصریح کرد: مهم این است که چقدر روابط اعضای خانواده عاری از تنش و توام با صمیمیت و محبت است، اما مهم تر از آن سبک‌های فرزند پروری است که والدین از آن‌ها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه لازم است والدین نیز همچون مربیان آگاهی خودرا در زمینه سواد رسانه‌ای ارتقا دهند و این آموزش‌ها را از طریق اطلاع رسانی به فرزندان منتقل کنند، افزود: والدین می‌توانند یک سری محدودیت‌هایی را برای فرزندان در حیطه فضای مجازی ایجاد کنند که بهتر است به شکل خانوادگی و برای همه اعضای خانواده باشد و فرزندان نیز در تعیین نوع محدودیت‌ها حضور داشته باشند.

این آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: لازم است خانواده‌ها واقعیت‌های خطرات فضای مجازی را برای فرزندان بیان کنند و اطلاعات بیشتری درمورد خطرات و تهدید‌های فضای مجازی در اختیار آن‌ها قرار دهند و دانش آن‌ها را ارتقا دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها