متفاوت‌بودن سازوکار زلزله روز گذشته کرمانشاه با ۲ زلزله مهم قبلی

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله شناسی با اشاره به جزئیات زلزله‌های روز گذشته گیلانغرب استان کرمانشاه گفت: سازوکار این زلزله با دو زلزله ۲۱ آبان سال گذشته و ۴ آذر سال جاری متفاوت بوده است.

متفاوت‌بودن سازوکار زلزله روز گذشته کرمانشاه با ۲ زلزله مهم قبلی

دکتر مهدی زارع با اشاره به زمین‌لرزه روز گذشته یکشنبه ۱۶ دی ماه افزود: این زلزله با بزرگای ۵.۷ در گیلانغرب استان کرمانشاه رخ داده است.

وی افزود: سازوکار این زلزله کاملا "فشاری" و گسلش از نوع "راندگی" بوده و به نظر می‌رسد این زلزله رخدادی مستقل است.

این محقق حوزه زلزله شناسی خاطر نشان کرد: سازوکار کاملا فشاری این زلزله نشانگر این نکته احتمالا مهمی است که زلزله روز گذشته گیلانغرب مکانیسم متفاوتی هم با زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ ازگله و هم با زلزله ۴ آذر ماه سال جاری داشته است.

زارع اضافه کرد: بر این اساس می‌توان گفت به احتمال زلزله روز یکشنبه ۱۶ دی ماه پس‌لرزه هیچ کدام از دو رخداد لرزه‌ای استان کرمانشاه نبوده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در عین حال با تاکید بر اینکه کلمه "پس‌لرزه" به زمین‌لرزه‌ای که از اهمیت خاصی برخوردار نیست اطلاق می‌شود، ادامه داد: آنچه که در زمین‌لرزه‌ها مهم است، "گشتاور" لرزه‌ای باقی مانده در این پهنه است؛ چراکه این گشتاور به تدریج به صورت رخدادهای لرزه‌ای ثانویهٰ آزاد می‌شود.

منبع: ایسنا

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها