51 سال پس از مرگ تختی/ مرد کشتی ایران و پهلوان کوچه و خیابان

امروز ۵۱ سال می‌گذرد از آن هفدهم دی ماهی که غلامرضا تختی، جهان‌پهلوان ایران درگذشت.

51 سال پس از مرگ تختی/ مرد کشتی ایران و پهلوان کوچه و خیابان

به گزارش خبر فوری ؛ همه از بزرگی اش حرف می زدند و در خاطرات خود بیشتر از هر چیز از مردمی بودن تختی می گفتند. اینکه جوان پهلوان در تشک کشتی رقیب نداشت اما همیشه در میان مردم بود و به اندازه آنها رفتار می کرد. تختی مردی از جنس مردم بود که برای مردم و پرچمش جان می داد. در میان تمام خاطراتی که شاید دست نخورده در قلب بسیاری از همنسلان جهان پهلوان باشد کلمه هایی چون مردانگی، مردمی، خوش اخلاق و بسیاری دیگر از این دست دیده می شود که تمام همدوره های مرد اخلاق ایران از آن یاد می کنند.

به راستی تختی مردی بود که به واژه مردانگی معنا داد و هنوز بعد از چند دهه هیچ کس نمی تواند در تعریف پهلوانی و مردانگی اسمی از او نبرد. غلامرضا تختی مردکشتی ایران و پهلوان کوچه و خیابان ایران زمین بود که هنوز هم صحبت از او آه از سینه دوستان و همرزمانش بلند می کند.

امروز ۵۱ سال می‌گذرد از آن هفدهم دی ماهی که غلامرضا تختی، جهان‌پهلوان ایران درگذشت. از آن شب سرد زمستانی که مدال‌آورترین کشتی‌گیر ایران، فضای رقابت را خالی کرد و به رقبایش «عادل آتان» ترک، «بوریس کولایف» روس و «پیتر بیلر» آمریکایی اجازه داد تا از این به بعد، با خیال آسوده، پایشان به تشک کشتی باز شود. حالا نیم‌قرن از آن سال‌های خاص و از آن دوران مدال‌ها، گذشته است اما آن چه از «تختی» مانده، یک عنوان پر طمطراق «جهان‌پهلوان» است و یک خانه‌ای که این روزها معلوم نیست سر و کارش با کیست! خانه فردی که زمانی در فهرست بهترین‌های فیلا قرار داشت و به عنوان یکی از مشاهیر کشتی دنیا تقدیر می‌شد، حالا در وضعیتی قرار دارد که خیلی‌ها می‌پرسند بعد از چند ۱۰ سال آینده، چگونه قرار است نام پهلوانانمان را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم؟

آن چه تختی سال‌های دور را «تختی» کرد نه مدال‌هایش بود و نه تعداد تشک‌هایی که دستش را به نشانه بوسه روی آنها زده بود. تختی نامش مرام داشت، اسمش که می‌آمد، تشک‌های کشتی نه از «ترس بازندگی» که از «شوق پهلوانی» زیر پایش فرش می‌شد تا به دنیا نشان دهد کشتی فقط «یک فن» نیست یک «روش زندگی» است. ما، اما در قبال او کم گذاشته‌ایم، قدیمی‌ترین باشگاه کشتی (باشگاه پولاد) را که زمانی فرزند رجب خان، (پدر تختی) اولین‌های فن و تکنیک را از استادش «حبیب‌الله بلور» یاد گرفت به باشگاه بیلیارد تبدیل کرده‌ایم و خانه‌اش را به جای موزه کشتی به یک کارگاه تریکوبافی!

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محمدمهدی کارگر
    0

    پهلوان تختی یکتاست

  • داوود
    0

    زیباترین کار را در بزرگداشت جهان پهلوان سازمان ثبت احوال انجام داد و آن نبود جز اینکه مهری مخصوص تنها برای او ساختند و شنسنامه او را با آن مهر باطل کردند به ای مضمون : تختی زنده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها