علت مقاومت جوامع محلی در برابر گردشگران/ گرفتن دکتری با پروژه‌های گردشگری

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از واگذاری پروژه‌های گردشگری با هزینه کمتر در راستای برون سپاری، در قالب پایان نامه‌های دکتری به دانشگاهها خبر داد.

علت مقاومت جوامع محلی در برابر گردشگران/ گرفتن دکتری با پروژه‌های گردشگری

بهروز عمرانی در نشست تخصصی «چالشهای برنامه ریزی توسعه گردشگری» با اشاره به تأکید ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای پرداختن به مقوله گردشگری به گونه ای جدی تر و ارتقای این گروه به پژوهشکده اظهار کرد: به این منظور مکاتباتی انجام و اولویت‌ها مشخص شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا با هماهنگی صورت گرفته با دانشگاهها برخی از پروژه های گردشگری با هزینه کمتر از برون سپاری، در قالب پایان نامه های دکتری به دانشگاه ها سپرده می‌شود و طی تفاهم نامه هایی خواستار همکاری با جامعه دانشگاهی در این حوزه هستیم.

همچنین ولی تیموری - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در خصوص راهبردهای توسعه گردشگری و بازنگری برنامه ملی توسعه گردشگری گفت: اگر به سایت سازمان جهانی گردشگری رجوع کنیم در دو قسمت رقابت پذیری و پایداری مطرح شده که این سازمان در این دو حوزه فعالیت می‌کند.

تیموری توسعه پایدار را یکی از دو رکن این سازمان تخصصی عنوان کرد و افزود: این تقسیم بندی نشان دهنده این است که گردشگری باید با معیارهای توسعه پایدار توام باشد.

وی با بیان اینکه اهمیت ندادن و دقت نکردن به بحث پایداری تا اندازه زیادی می‌تواند یأس و ناامیدی را برای فعالان و جوامع محلی ایجاد کند تصریح کرد: اگر در برخی مقاصدگردشگری داخلی بنگریم مشاهده می‌کنیم که جوامع محلی در حال ایستادگی و مقاومت با گردشگران هستند زیرا که احساس می کنند منافع آنها مد نظر گرفته نشده است.

تیموری همراه نبودن پایداری با گردشگری در این مناطق و در نظر نگرفتن ملاحظات زیست محیطی را دلیل این مقاومت دانست.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، در ادامه به برنامه توسعه گردشگری کشور با رویکرد توسعه پایدار اشاره کرد و گفت :در سال 77-80طرح جامع گردشگری توسعه کشور آماده شد ولی به دلیل رفت و آمد های مسئولین فرصت اجرا نیافت ولی در حال حاضر با همکاری دست اندرکاران پژوهشی و دانشگاهی بحث تدوین ملی توسعه گردشگری کشور را در دستور کار قرار داده ایم.

وی در پایان تصریح کرد: داشتن نقشه راه و برنامه ای مدون که نشان دهنده مسیر است به توسعه پایدار منتهی می‌شود.

گردشگری سومین صنعت ارز آور جهان

لیلا اژدری - مدیر کل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری، مطالبی را در خصوص گردشگری و توسعه پایدار بیان کرد و گفت: تعریفی که همگان برای پایداری بر آن اتفاق نظر دارند و در سازمان جهانی نیز بر آن تأکید شده، استفاده درست از منابع به نحوی است که برای نسل آینده نیز قابل بهره برداری باشد.

وی با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و توجه تمامی سازمانهای جهانی به آن به دلیل نقشی که در توسعه پایدار کشورها ایفا می‌کند، افزود: از هر 10شغل در دنیا یک شغل توسط صنعت گردشگری ایجاد شده است.

اژدری در ادامه صنعت گردشگری را صنعتی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواند و تصریح کرد: گردشگری سومین صنعت ارز آور در کشورهای جهان است و مطالعات نشان داده که گردشگری بر تمامی ابعاد توسعه تأثیر عمیق و پایدار دارد.

این کارشناس، ایجاد فرصت اشتغال برای زنان و جوانان (افرادبا مهارت کمتر )، محرومیت زدایی، بالا بردن کیفیت زندگی، تقویت صلح و امنیت در جهان و... را از مهمترین تأثیراتی دانست که صنعت گردشگری می‌تواند داشته باشد و گفت: سال 2017از سوی سازمان جهانی به عنوان سال گردشگری برای توسعه پایدار انتخاب شد.

گردشگری فرا بخش است

سعید امیریان - مدیر برنامه ریزی و آمار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در خصوص حساب های اقماری گردشگری مطالبی را عنوان و با طرح این سوال که چرا حسابهای اقماری؟ گفت : گردشگری فرا بخش است و بخش نیست از این رو شامل حساب های اقماری می شود.

امیریان در توضیح این مطلب افزود: در برنامه ریزهای اقتصاد کلی کشور بخش‌های مختلف به بخش های کوچکتر و کوچکتر تقسیم می‌شوند ولی در این میان بخشی به عنوان گردشگری وجود ندارد از این رو به آن فرابخش می‌گویند زیرا که در نتیجه تجمیع صنایع مختلف به وجود آمده است.

وی با مهم شمردن حساب‌های اقماری یکسان کردن گردشگری در چارچوب تحلیلی حسابهای ملی، جمع آوری اطلاعات سمت عرضه و تقاضای گردشگری، ایجاد قابلیت مقایسه و سازگاری در آمارهای گردشگری در سطح ملی و بین المللی، نشان دادن ارتباط گردشگری با بخشهای اقتصادی، مقایسه صنعت گردشگری کشورهای مختلف را هدف از تهیه این حسابها عنوان کرد.

وی در ادامه به پیشینه حساب‌های اقماری گردشگری در سطح بین الملل و پیشینه حساب‌های اقماری گردشگری در ایران اشاره کرد و به تعریف گردشگری پرداخت.

در ادامه این نشست هادی جعفری نژاد، سخنانی خود را در مورد گردشگری در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و با ارائه آماری از تعداد گردشگران ورودی و خروجی ایران و تعداد مجتمع های اقامتی و بومگردی به مقایسه ایران، ترکیه و هند در تعداد واحدهای اقامتی پرداخت.

رضا معصومی راد دیگر سخنران این نشست به موادی در خصوص توسعه فرابخش و نقش شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری در توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت : کشور در حوزه‌های مختلف از شوراهای مختلف تشکیل شده است.

وی با اشاره به انحلال برخی شوراها در دولت قبل افزود: در سال 1387 قانون تعیین وضعیت شوراهای عالی و شکل گیری 18 شورا به تصویب رسید که شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری پانزدهمین شورا در این قانون است.

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها