آجیل وارداتی جای تولید داخلی را در بازار اصفهان تنگ کرد

 روز‌های پایانی سال همراه با آداب و رسوم همیشگی ایرانی‌ها برای خرید انواع کالاهای مختلف از جمله‌ پوشاک و محصولات خوراکی است. در این بین

آجیل وارداتی جای تولید داخلی را در بازار اصفهان تنگ کرد

اما به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و رکود اقتصادی در بازار‌های اصفهان دیده می‌شود، این عدم قدرت خرید مردم البته در بازار آجیل نیز قابل مشاهده است.

در سال‌های گذشته در چنین زمانی از سال شاهد تب و تاب شهروندان برای خرید آجیل شب عید بوده‌ایم ولی اکنون اگر چند ساعتی نزدیک یکی از فروشگاه‌های خشکبار در شهر اصفهان منتظر شویم خبری از خرید‌های همیشگی نیست.

نقدینگی پائین مردم در قشر‌‌های مختلف جامعه وجود دارد

حسین جوانی، عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل فروشان اصفهان، پیرامون وضعیت بازار آجیل در شب عید، اظهار داشت: وضعیت آجیل برای شب عید مردم مناسب بوده و خوشبختانه کمبود و یا هیچ مشکلی دیگری در بازار آجیل وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر مردم به خرید اجناس ایرانی روی آوردند و خوشبختانه در اذهان عمومی این چنین شکل گرفته که جنس خارجی ارگانیزه نبوده و خاصیت لازم را ندارد.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل‌فروشان استان اصفهان تصریح کرد: با اینکه جنس ایرانی تا حدودی نسبت به جنس‌های خارجی گران‌تر است اما مردم بیشتر از جنس ایرانی استقبال می‌کنند.

وی به افزایش رکود نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: با رکود 50 درصدی در بازار آجیل مواجه هستیم که این رکود ناشی از نقدینگی پایین مردم و کم‌بودن قدرت خرید در قشرهای مختلف مردم است.

جوانی با بیان اینکه برخی از آجیل‌ها در بازار وارداتی است، بیان کرد: اما در کنار اجناس وارداتی جنس ایرانی هم وجود دارد که براین‌اساس برخی از آجیل‌ها مانند تخمه گل آفتاب گردان و تخمه کدو هم جنس وارداتی و هم ایرانی آن در بازار است.

وی با اشاره به اینکه تخمه ژاپنی وارداتی نداریم و تمامی تخمه‌های ژاپنی برای بازار از اجناس ایرانی است، ادامه داد: تخمه کدو مرمری هم جنس ایرانی و هم وارداتی آن در بازار موجود است و این به این دلیل است که کشت این تخمه در ایران کم شده و بیشتر آن از جنس خارجی است، بسیاری از این نوع تخمه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل‌فروشان استان اصفهان خاطرنشان کرد: گمرک و سازمان غذا و دارو نسبت به وارد کردن بسیاری از اجناس ممانعت می‌کنند و تنها اجناس ایرانی آن باید مورد استفاده قرار بگیرد، براین اساس محدودیت‌ ورود برخی اجناس از 10 الی 15 سال پیش در کشور آغاز شد.

وی ادامه داد: زمانی واردات کلیه اجناس به ایران آزاد شد و از چین، دبی، هندوستان و آمریکا آجیل وارد می‌کردند، براین اساس وقتی جنس خارجی با کیفیت بالا و قیمت مناسب وارد شد دیگر کشاورزان تمایلی برای کشت و کشاورزی نداشتند و تولید در ایران به حداقل رسید و واردات افزایش پیدا کرد

90 درصد آجیل موجود در بازار وارداتی است

ج.جلیلی یکی از آجیل فروشان اصفهانی بوده که پیرامون بازار شب عید آجیل امسال، به خبرنگار تسنیم گفت: در سال‌های گذشته شاید تنها 20 درصد از آجیل موجود در بازار وارداتی بوده ولی متاسفانه امسال 90 درصد آجیل موجود در بازار وارداتی است. خیلی از این اقلام با کیفیت بسیار خوبی در کشور خودمان وارد می‌شود و کسی فکر واردات آن‌ها را نداشت.

وی افزود: تنها اقلامی از خشکبار و آجیل که به کشور ما در این مدت وارد نشده، پسته است و این برای کشوری که می‌تواند همه آن‌ها در داخل تولید کند یک فاجعه است.

این آجیل فروش اصفهانی با بیان اینکه خرید آجیل در شب عید امسال نیز وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه امسال رکود بسیار زیادی در کشور وجود دارد و به زبان ساده مردم پول زیادی برای خرید آجیل ندارند ولی مردم قطعا آجیل برای میهمانی‌های خود می‌خرند. مردم ما اجناس هر چقدر هم که گران شود می‌خرند ولی شب عید امسال با افزایش قیمت زیادی در آجیل روبرو نیستیم.

وی افزود: تفاوت خرید امسال آجیل با سال‌های گذشته در کیفیت و کمیت است. مشتری‌هایی که در سال‌های گذشته بهترین انواع آجیل را در مقدار زیاد برای میهمانی‌های خود تهیه می‌کردند، مطمئنا امسال آجیل‌هایی با کیفیت پائین‌تر و مقدار کم‌تر تهیه می‌کنند.

قیمت کنونی آجیل با توجه به قدرت خرید مردم بسیار زیاد است

حمید رئوفی‌راد با اشاره به شرایط نامطلوب اقتصادی در کشور و تاثیرگذاری آن بر خرید آجیل شب عید امسال، گفت: بر اساس آداب هر ساله باید برای تهیه آجیل اقدام کنیم ولی امسال با سال‌های گذشته بسیار متفاوت بوده زیرا قدرت خرید کافی برای خرید برخی از اقلام مهم مانند آجیل وجود ندارد. هزینه‌ها بسیار بالا بوده ولی متاسفانه حقوق‌های دریافتی پائینی از سوی دولت به ما پرداخت می‌شود.

وی افزود: آجیل یکی از اصلی‌ترین اقلام برای پذیرائی در میهمانی‌های نوروزی است و با مدیریت مصرف و هزینه‌های خانواده برای عید امسال نیز تهیه می‌شود. چند روزی که برای خرید آجیل مغازه‌‌های مختلف را پیرامون کیفیت و قیمت جست‌و‌جو می‌کنم؛ آجیل با افزایش قیمت همراه نبوده ولی قیمت‌های کنونی نیز بسیار بالاست.

این شهروند اصفهانی با بیان اینکه خرید امسال آجیل متفاوت از سال‌های گذشته است، خاطرنشان کرد: خرید امسال آجیل برای میهمانی‌های نوروزی قطعا متفاوت بوده و شاید کمیت خرید به همان میزان سال‌های گذشته باشد ولی کیفیت آجیلمان مانند سال گذشته نیست. به دلیل گرانی قیمت آن مجبور به خرید از انواع درجه 2 و 3 هستیم و فکر می‌کنم امسال قشر متوسط جامعه توانایی خرید آجیل با کیفیت بالایی را ندارند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها