وکیلی در گفت‌و‌گو با خبرفوری:

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر صداوسیما با کدام مجوز قانونی با رسانه‌ها تماس می گیرد؟/ وزارت ارشاد مسئول اعطای مجوز به سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اقدام سازمان تنظیم مقررات صوت و‌ تصویر صداوسیما در تماس با رسانه‌ها پیرامون دریافت مجوز از این نهاد را غیرقانونی دانست.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر صداوسیما با کدام مجوز قانونی با رسانه‌ها تماس می گیرد؟/ وزارت ارشاد مسئول اعطای مجوز به سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست

فاطمه علی اصغری- سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر صدا و سیما نهادی تازه تاسیس که این روزها در قالب عناوین و مسئولیت های جدید کاری سعی دارد در راستای به عهده گرفتن مسئولیت های وزارت ارشاد و معاون مطبوعاتی این نهاد وارد عمل شود.

علی رغم اینکه هنوز هیچ مصوبه قانونی در راستای انتقال مسئولیت از وزارت ارشاد به سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر صدا و سیما از سوی نمایندگان مجلس تصویب نشده مقامات این نهاد تحت لوای یک مصوبه کمیسیون فرهنگی با برخی رسانه ها تماس گرفته و به آنها در جهت دریافت مجوز از این سازمان به جای وزارت ارشاد تذکر دادند و تاکید کردند‌ که اگر اقدامی در این راستا صورت نگیرد از طرف پلیس فتا پیگیر این ماجرا خواهند بود. اینکه این نهاد با چه مسئولیتی و کدام مصوبه قانونی تشکیل شده و این روزها در جهت اعطای مجوز به رسانه ها وارد عمل شده، سوال مبهمی است که مسئولین صدا و سیما باید پاسخ قاطعانه ای را درباره آن ارائه کنند که به استناد کدام رویکرد قانونی دست به چنین اقدامی زدند؟

برای بررسی بیشتر ماجرا با محمدعلی وکیلی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و از مدیران مطبوعاتی کشورمان همکلام شدیم. وکیلی در گفت و گو‌ با خبرنگار سیاسی خبر فوری درباره اقدام غیرقانونی این نهاد توضیحاتی را ارائه کرد.

وکیلی درباره تماس سازمان تنظیم مقررات صوت و‌ تصویر صدا و سیما با رسانه ها و خبرگزاری برای دریافت مجوز از این نهاد اظهار کرد: اقدام این نهاد در تماس با سایت های خبری و خبرگزاری ها هیچ‌ گونه وجاهت قانونی ندارد.

وی افزود: طبق مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این دوره در اساسنامه سازمان صدا و سیما مسئولیت صوت و تصویر به این سازمان سپرده شده است اما این موضوع شامل حال خبرگزاری ها و سایت ها نمی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: مصوبه اتخاذ شده درباره واگذاری بخش صوت و تصویر به سازمان صدا و سیما در شرایط فعلی تنها مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس است و در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است از این رو اجرایی کردن آن قطعا برخلاف قانون است.

وکیلی خاطرنشان کرد: زمانی که مصوبه یک کمیسیون پروسه قانونی یعنی تصویب از سوی نمایندگان مجلس را طی نکند امکان عملیاتی شدن آن وجود ندارد و در صورتی که این روند تحقق پیدا کند قطعا خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه اقدام سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر صدا و‌ سیما هیچ توجیهی ندارد تاکید کرد: رویکرد این نهاد در تماس با برخی از رسانه ها و خبرگزاری هیچ وجاهت قانونی ندارد از این رو قابل اجرا نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون اساسی وزارت ارشاد در حال مسئول اعطای مجوز به خبرگزاری ها و سایت های خبری است و سازمان تنظیم مقررات صوت و‌ تصویر صدا و سیما در این راستا مسئولیتی برعهده ندارد.

وکیلی درباره کانال های خبری نیز گفت: پیرامون فعالیت این کانال ها نیز شورای عالی فضای مجازی مسئولیت اصلی را برعهده دارد و هیچ نهاد دیگری در این راستا تصمیم گیر نیست.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها