واکنش رسانه‌های مختلف به فعالیت‌های فضایی و نظامی ایران؛

ترس اسرائیل و آمریکا از فعالیت ماهواره‌های ایران/ علت قدرت گیری مضاعف ایران اوباما است؟/ توان نظامی ایران از حدمورد نظر اسرائیل خارج شده است

با اوج گیری فعالیتهای نظامی، دریایی و علمی ایران، بسیاری از رسانه های خارجی هم نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

ترس اسرائیل و آمریکا از فعالیت ماهواره‌های ایران/ علت قدرت گیری مضاعف ایران اوباما است؟/ توان نظامی ایران از حدمورد نظر اسرائیل خارج شده است

به گزارش خبر فوری ، در مدت اخیر، ایران فعالیت‌های فضایی و تحقیقاتی خود را با قدرت بیشتری پیگیری می‌کند. چند روز قبل محمدجواد آذری جهرمی آغاز پروژه‌های فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران را اعلام کرد و با اشاره به اینکه دقت ماهواره پیام امیرکبیر 45 متر است و قرار است سه سال در مدار باشد، افزود: در کنار این ماهواره، ماهواره ظفر علم و صنعت را داریم که باید هر چه زودتر تمام شود؛ دقت این ماهواره 22.5 متر و گاهی حتی 15 متر است و بین 2.5 تا 3 سال در مدار خواهد ماند.این ماهواره از پیام امیر کبیر نیز دقت به مراتب بالاتری دارد اما تاکنون تنظیمات آن چندین بار تغییر کرده که باید هرچه زودتر نهایی شود.

در همین رابطه، مجتبی سُرادِقی مدیر کل فناوری فضایی سازمان فضایی ایران نیز تاکید کرد: در سال های 85 و 86 یا اواسط دهه 80 که سازمان فضایی ایران تاسیس شده بود با سه دانشگاه شریف، علم و صنعت و امیرکبیر سه قرارداد ساخت ماهواره منعقد کردیم که در این قراردادها به دانشگاه ها گفته شده بود با کمک شریک خارجی ماهواره ای بسازند که رزولوشن (دقت تصویر) آن کمتر از 1000 متر باشد.

تست‌های فنی ماهواره دوستی در سال 95 به اتمام رسید اما پرتاب آن به تعویق افتاد و اکنون دوباره برای پرتاب آماده شده است و کاملا آماده ایم.

اتهام پومپئو و پاسخ ظریف

در چند هفته اخیر با اوج گیری فعالیتهای نظامی، دریایی و علمی ایران سیاستمداران غربی و آمریکایی احساس ترس بسیاری کردند. پومپئو( وزیر امور خارجه آمریکا) روز پنج‌شنبه در اظهاراتی در واکنش به طرح و برنامه ایران برای پرتاب سه ماهواره به فضا طی ماه‌های آینده و نیز آزمایش موشک های بالستیک، نسبت به توسعه برنامه موشکی و فضایی ایران هشدار داد. او گفت فناوری مورد استفاده در برنامه فضایی ایران همان فناوری است که می‌تواند در توسعه موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار بگیرد که بنا به ادعای او نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: " به ایران توصیه می‌کنیم تا در این پرتاب‌های فضایی تحریک‌آمیز تجدیدنظر کند و تمامی فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را در راستای جلوگیری از انزوای دیپلماتیک و اقتصادی بیشتر متوقف کند."

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بعد از این اتفاق، نسبت به پومپئو و اظهاراتش واکنش نشان داد و خطاب به دولتمردان آمریکایی نوشت : تهدید، تهدید بدنبال می‌آورد و احترام هم احترام!

وزیر امور خارجه کشورمان پنچ شنبه شب در توییتی خطاب به مقامات کاخ سفید در صفحه توییتر خود نوشت:" پرتاب ماهواره بر فضایی و یا آزمایش موشکی توسط ایران قطعنامه 2231 را نقض نمی کند. این آمریکاست که این قطعنامه را نقض کرده و در موقعیتی نیست که در این زمینه برای کسی داد سخن سر دهد.

واکنش رسانه‌های عربی و اسرائیلی

بعد از این اتفاق و اظهارنظرهای مختلف مقامات ایرانی و آمریکایی، بسیاری از رسانه های خارجی هم نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. سایت خبری نیوعرب طی گزارشی به این موضوع پرداخت و تاکید کرد که موفقیت ایران در زمینه موشکی و ماهواره ای در آستانه ورود به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بسیار ارزشمند است چرا که معمولا ایران در سالروز پیروزی انقلاب ایران موفقیتهای هوا و فضایی خود را به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر رسانه های عربی، رسانه های صهیونیستی نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و ترس خود را نسبت به این اتفاق اظهار داشتند. تایمز آو اسرائیل توان موشکی و فضایی ایران و عرضه آن در ماه بهمن(فوریه) را برای اسرائیل خطرناک دانست و اعلام کرد که ارسال ماهواره پیام از طرفی و ارسال ناو به سمت اقیانوس اطلس توسط ایران( جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش مدتی قبل اعلام کرد که ناوگروه ارتش اوایل سال ۹۸ در یک سفر پنج ماهه وارد اقیانوس اطلس خواهد شد) نشان از این دارد که توان نظامی ایران به شدت از حد و حدود مورد نظر آمریکا و اسرائیل خارج شده است و این به این معنی است که ایران تا مدتی دیگر توانایی تجهیز سلاحهایی را به دست می‌آورد که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است.

این سایت صهیونیستی قدرت نمایی های نظامی و فضایی ایران در ماههای اخیر را مرتبط به افزایش تنش در خلیج فارس می‌داند. از نظر این سایت اسرائیلی افزایش حضور نظامی آمریکا در آبهای خلیج فارس باعث شده است که ایران به سرعت مانورهایی را اجرا کند و در آنها به عرضه تجهیزات نظامی و توان نظامی خود بپردازد تا از این طریق، تصویر مطلوب خود را در ذهن جهان ثبت نماید.

از نظر تایمز او اسرائیل، همزمانی تقریبی ورود ناو یو اس اس جان سی استنیس به خلیج فارس و تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز و افزایش نمایش قوای دریایی نیروی دریایی ایران به خوبی نظریه فوق را تایید می‌کند.

یک سایت آمریکایی اوباما را متهم دانست

اما در بین رسانه های اروپایی و آمریکایی هم این اتفاق(آزمایشهای جدید ماهواره ای و موشکی ایران) سر و صدای زیادی به پا کرد. سی ان اس آمریکا طی گزارشی نسبت به قدرت موشکی ایران به متحدان آمریکا هشدار داد و افزایش توان نظامی ایران را به گردن دولت اوبامای دموکرات و توافق برجام انداخت که به قول آنها فرصت کافی به ایران داد تا توان نظامی خود در زمین و هوا را افزایش دهد.

از نظر این سایت آمریکایی متن و کلمات برجام از ابتدا ضعف داشته است. این سایت مدعی است که در متن برجام ایران ملزم به توقف فعالیتهای موشکی خود نشده است و تنها از ایران خواسته called uponشده است تا فعالیتهای خود را متوقف نماید. این به خوبی نشان می‌دهد که متن برجام از ابتدا در مورد ایران الزام‌آور نبوده است و قدرتمندتر شدن ایران در زمینه تجهیزات نظامی و دریایی بدون شک بر گردن تیم مذاکره کننده آمریکا و اروپا بوده است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها