لباس مدارس بر اساس فصل و جغرافیا تغییر می‌کند

دبیر کارگروه مد و لباس کشور از تصویب نهایی آئین‌نامه مسابقه طراحی لباس دانش‌آموزی خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که لباس مدارس به اقتضای سن،‌جغرافیا و دوره‌های فصلی متغیر شود.

لباس مدارس بر اساس فصل و جغرافیا تغییر می‌کند

حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی طراحی لباس کودک و نوجوان در نشست خبری دومین جشنواره ملی طراحی پارچه لباس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های محوری این کارگروه اتکا به ظرفیت‌های غیردولتی و بهره‌مندی از تشکل‌های خصوصی، هنرمندان و دیگر اعضای مرتبط با آن است،‌گفت: در همین راستا اجرای جشنواره طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان به انجمن طراحان پارچه و لباس واگذار شد.

او ادامه داد: سیاست دیگر کارگروه مد و لباس کشور در راستای استعدادیابی و تخصصی کردن این حوزه است که حجم قابل توجهی از آن در گروه‌های کودک و نوجوان جای می‌گیرد.قبادی با بیان اینکه طراحی و تولید و عرضه پوشاک به سمت توجه به نیازهای جامعه پیش می‌رود، گفت:‌متأسفانه در حوزه لباس کودک و نوجوان همراهی بخش‌های مختلف و دستگاه‌ها کافی نیست حتی گاهی اوقات مقاومت‌هایی نیز صورت می‌گیرد.

او گفت: یکی از سیاست‌های محوری کارگروه ایجاد باور در گروه‌های تخصصی برای توسعه تولید و طراحی پوشاک کودک و نوجوان به شکل حرفه‌ای است. دبیر کارگروه مد و لباس کشور الگوبرداری صرف از انیمیشن‌ها و تولید لباس‌های دم دستی و عرضه آن به بازار را مورد انتقاد قرار داد و گفت: باید به نیازهای واقعی گروه کودک و نوجوان در این زمینه بپردازیم. قبادی افزود: متأسفانه جامعه علمی به خصوص در حوزه بهداشت و درمان به این مسئله توجه نمی‌کند در حالی که بسیاری از مسائل جدی بهداشتی ما از حوزه پوشاک نشأت می‌گیرد. توجه به مسائل زیستی در قالب یکی از گرایش‌های سرطان و ارتباط آن به لباس در جهان مورد توجه قرار گرفته اما از این مسئله جدی چشم‌پوشی می‌شود.

او با اشاره به اینکه جامعه نوجوان و کودک ایرانی جمعیت قابل توجهی دارند، اظهار داشت: به همین دلیل باید برنامه‌های محوری مخصوص این جامعه مورد توجه قرار گیرد. دبیر کارگروه مد و لباس کشور ادامه داد: برنامه‌های بالادستی کشور از جمله برنامه‌ ششم توسعه بر اساس نگاه توسعه جمعیتی نوشته شده که نمی‌توان زیرساخت‌های آن را تنها به ساختمان و راه تقلیل داد. تأمین محصولات مرتبط با زندگی و سبک زندگی از محورهای کلیدی برنامه‌های بالادستی کشور است.

او ادامه داد: از همین رو در حوزه مد و لباس به شدت نیازمند برنامه‌ریزی کلان هستیم. قبادی با بیان اینکه لباس نوجوان به عنوان یک ژانر جدی در دستور کار کارگروه مد و لباس کشور قرار گرفته است از فعالیت 20 برند ایرانی در این ژانر خبر داد و گفت:‌با وجود اینکه این 20 برند در حال طراحی و تولید انبوه در حوزه نوجوان هستند اما حجم تولیدات با توجه به جمعیت این گروه سنی کافی نیست. دبیر کارگروه مد و لباس کشور در خصوص وضعیت لباس مدارس نیز توضیح داد: وزارت آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌هایی بود که تا دو سال پیش مورد نقد جدی کارگروه مد و لباس کشور قرار گرفته بود تا اینکه طی این دو سال ورود جدی به حوزه لباس مدارس داشته است. او ادامه داد: مسابقه طراحی لباس دانش‌آموزی به زودی در کارگروه مد و لباس کشور مصوب می‌شود.

قبادی با اشاره به بند 7 وظایف وزارتخانه آموزش و پرورش در حوزه مد و لباس کشور اظهار داشت: آئین‌نامه برگزاری طراحی لباس دانش‌آموزی به مرحله پیش‌نویس اولیه رسیده و در جلسه بعدی کارگروه این آئین‌نامه مورد تصویب نهایی قرار خواهد گرفت.

به گفته دبیر کارگروه مد و لباس کشور، کارگروه مد و لباس کشور به دنبال یکسان‌سازی لباس مدارس در کل کشور نیست و بر اساس بند 4 این آئین‌نامه به اقتضای سن و جغرافیا و حتی دوره‌های مختلف فصلی این لباس تغییر خواهد کرد. او گفت: تغییرات مورد نظر در لباس مدارس به این معناست که هر استان و شهرستان می‌تواند چندین گروه طراحی لباس در اختیار داشته و حتی ما حاضر هستیم برای هر مدرسه یک طراح لباس معرفی کنیم.

منبع: فارس

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها