موجودات عجیب: باریک ترین و کوچک ترین مار دنیا

کوچک ترین مار دنیا مار طنابی باربادوس است که به سادگی هم نمی توان آن را از کرم ها تشخیص داد. این مار در حدود 4 اینچ (10.16 سانتی متر) طول دارد و ضخامت آن فراتر از یک رشته ماکارونی نمی رود.

موجودات عجیب: باریک ترین و کوچک ترین مار دنیا

بی تردید چالش هایی که به خاطر ابعاد و جثه کوچک این مار پیش روی آن قرار دارند بیشمارند و از طرف دیگر این مساله در برخی شرایط می تواند به نفع آن تمام شود. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با این موجود آشنا کنیم، بادیجیاتو همراه باشید.


نخستین مساله ای که در رابطه با این مار مطرح می گردد موضوع غذا خوردنش است. به گفته بلر هج از دانشگاه تمپل که نخستین بار در سال 2008 میلادی به توصیف و ارائه اطلاعات در مورد این خزنده پرداخت، مار باربادوس، تغذیه بسیار اندکی دارد زیرا این موجودات به ندرت دهان خود را باز می کنند.

به گفته وی، نخست دلیل این است که موجودات مورد بحث بیش از اندازه کوچک هستند و دوم آنکه دهانشان مانند یک مار معمولی باز نمی شود و صرفا به اندازه ای گشوده خواهد شد که بتوانند یک حشره بسیار ظریف را در آن جای دهد.


در حال حاضر گونه های مختلفی از مارها وجود دارند که از پرندگان، دوزیستان و موجودات دیگر تغذیه می کنند و باید بگوییم که چنین طعمه هایی بیش از اندازه برای استفاده این مارها بزرگ هستند.

در مقابل دامنه گزینه های پیش روی این مار به تخم حشرات و لارو مورچه ها و موریانه ها محدود می گردند و دهانشان گنجایش طعمه بزرگ تری را ندارد.

مارهای طنابی حفارهای خوبی هم هستند و بخش اعظمی از زمان خود را صرف بالا و پایین رفتن در ماسه های نرم می کنند که این مساله هم می تواند تا حدودی از مشکل دیگری نشات بگیرد که موجودات کوچک با آن روبرو هستند.

در مارهایی که بیش از اندازه باریک هستند، نسبت سطح بدن به حجم آن (مثلا در مقایسه با یک خرس) بالاتر است و به همین دلیل امکان از دست رفتن رطوبت بدن آنها به مراتب بیشتر خواهد بود. به همین دلیل، این مار با حرکت در آلودگی های مرطوب سعی می کند از خشک شدن بدن خود جلوگیری نماید.

نکته دیگر در رابطه با این مارها، نحوه حمل کردن نوزادانشان است. تعداد تخم هایی که یک مار می تواند بگذارد متفاوت است؛ برای نمونه ماری که در خاک های شرقی ایالات متحده آمریکا زندگی می کند می تواند در هر مرتبه تا 100 عدد تخم بگذارد اما مار طنابی درست در نقطه عکس آن قرار دارد و بیشترین میزان تخمی که می تواند بگذارد به یک عدد خلاصه می شود.


ماری که در خاک های شرقی ایالات متحده آمریکا زندگی می کند سه فوت طول دارد و کاملا قطور است و به همین دلیل می تواند این تعداد تخم را در بدن خود داشته باشد. اما مار طنابی به قدری کوتاه و باریک است که بدنش تاب حمل کردن بیش از یک تخم را ندارد.

ابعاد این مار 0.8 در 5 اینچ است و این یعنی طول بدن آن شش برابر عرضش است و تخم نوزاد این موجود نیز ظاهری شبیه به دانه برنج دارد و این در حالی است که تخم مارهای دیگر شکلی کروی دارد.

در واقع شکل ظاهری این موجود تعداد مارهایی را که می تواند تولید کند تحت تاثیر قرار داده. البته انسان نیز همینگونه است و می تواند برحسب انتخاب به داشتن یک فرزند اکتفا کند اما پس از تولد نوزاد انسان، مهم ترین مرحله رشد و پرورش آن است که اهمیت می یابد، در حالی که این مارها صرفا تخم می گذارند و نوزاد خود را به حال خود رها می کنند.

اما اطلاعات و تاریخچه زندگی این موجود مساله ایست که تا حدود زیادی ناشناخته مانده چراکه به گفته هج، تعداد گونه های یافت شده از این مار اندک هستند و دانشمندان نیز تا کنون توانسته اند شمار اندکی از آنها را مشاهده و جمع آوری کنند.

زمانی که جزیره ای شکل می گیرد، برای ورود ساکنان جدید خود آماده می گردد. گیاهان و حیوانات به طرق مختلف به آن راه می یابند: از شنا کردن گرفته تا شناور شدن روی اجرام، پرواز، وزش باد و بسیاری موارد دیگر (عنکبوت ها می توانند تارهایی به طول صدها مایل را بتنند و از طریق آن به مناطق دیگر بروند).

و زمانی که موجودات مختلف پای به محیطی تازه می گذارند، با پست هایی خالی روبرو می شوند که آماده تصدی هستند و آن مشاغل و پست های جدید لزوما همان هایی نیستند که جانور در محیط زندگی قبلی اش بر عهده داشته.

این همان اتفاقی است که احتمالا زندگی مار طنابی را دستخوش تغییر کرده. به گفته هج، این موجود احتمالا در سرزمین اصلی اش یک بی مهره کوچکتر بوده و در اثر تغییر محیط زندگی به این شکل درآمده.

اما مساله دیگر این است که برخی موجودات در جزیره تازه نسبت به گونه های دیگر نایاب تر خواهند بود چراکه مهاجرت به سرزمین های جدید از طریق بقایای شناور روی آب برای یک فیل به مراتب دشوارتر از موجودات ریز خواهد بود و شاید اجداد مار طنابی هم از همین طریق به باربادوس رسیده باشند و طعمه اصلی شان موفق نشده که به سرزمین تازه بیاید.

با گذشت زمان، مار طنابی یاد گرفته که زندگی اش را جور دیگری از سر بگیرد و به اندازه ای برسد که عنوان کوچک ترین و باریک ترین مار دنیا را به خود اختصاص دهد.

جالب است بدانید که بزرگ ترین مار دنیا یکی از گونه های بوآ به نام titanoboa بوده است که میلیون ها سال پیش می زیسته و طولش به 15.24 متر و وزنش به 1133 کیلوگرم می رسید؛ یعنی 2 میلیون برابر بیشتر از مار طنابی.

بنابراین جزایر نقش به سزایی در تغییر اندازه موجودات دارند و همیشه می توان کوچک ترین و بزررگ ترین انواع جانداران را در این اکوسیستم ها پیدا کرد.

منبع: Digato

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حمید صادقیان
    0

    با سلام خدمت ادمین محترم، بنده یکی از این مارهای باربادوس یا همان نخی را حدود چهار ماه پیش در شهر بندر عباس پیدا کردم و الان چهار ماه است که از ان نگه داری میکنم ، میخواستم بدونم این مار جنبه علمی و تحقیقاتی برای دانشگاهها داره؟ کسی طالب داشتن این مار هست؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها