خانه کودکی ابتهاج در رشت تخریب نمی شود

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در پی ثبت اضطراری خانه کودکی هوشنگ ابتهاج شاعر معاصر در رشت هستیم و با مالک فعلی خانه صحبت شده تا طی یک فرصت، این خانه خریداری و توسط این اداره کل ثبت ملی شود.

خانه کودکی ابتهاج در رشت تخریب نمی شود

شهرود امیر انتخابی افزود: متاسفانه از اخذ حکم قضایی مالک فعلی مبنی بر تخریب خانه بی اطلاع بودیم و در حال حاضر با توجه به اهمیت موضوع و تمهیدات صورت گرفته در صدد ثبت اضطراری این ملک هستیم تا بتوانیم به سهم خود مانع از تخریب این خانه شویم.

وی با بیان اینکه ثبت این اثر خواسته مردمی ، فعالان حوزه فرهنگی و این اداره کل است گفت : اینکه این خانه با قدمت چندین ساله اش و همراهی نام استاد امیرهوشنگ ابتهاج به عنوان محل تولد و منزل دوران کودکیشان، طی ادوار گذشته به ثبت نرسیده خود جای تامل دارد.

امیر انتخابی تصریح کرد: همچنین استاندار گیلان باتوجه به نگاه فرهنگی و توجه به آثار تاریخی ، تاکیدات لازم را نسبت به حفظ ، ثبت و نگهداری این اثر تاریخی داشته است.

وی ادامه داد: جلسات متعددی با اعضای شورای شهر رشت برگزار شده و پیگیر تسریع در روند ثبت ملی خانه یادشده از سوی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هستیم.

به گفته امیر انتخابی ، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان خانه‌های دست چندمی را که صاحبان آنها جزو مفاخر هم نبودند فقط بدلیل قدمتی که داشتند حفظ کرده و اینک به یقین حفظ خانه کودکی استاد امیر هوشنگ ابتهاج در اولویت است و سعی می‌کنیم آن را برای نسل آینده حفظ کنیم و نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهیم بود .

طی شب های گذشته در حالی که گیلانیان دوازدهم دی ماه روز رشت را به جشن نشسته بودند اخبار ناخوشی مبنی بر احتمال تخریب خانه کودکی سایه که پیشتر بنا بود خریداری و به موزه تبدیل شود، فضای مجازی را در نوردید و ایرنا گیلان برای جویا شدن از صحت و سقم این موضوع با یلدا ابتهاج فرزند این شاعر بزرگ در آلمان ارتباط گرفت و نظرش را جویا شد.

وی با اطلاع از انتشار اخبار ناخوش در فضای مجازی و برخی خبرگزاری ها گفت: باور نمی کنم؛ خوشبینم؛ اخبار خوشی در راه است و باید منتظر ماند.

گویا خوشبینی فرزند این شاعر بی ثمر نبود و پست اینستاگرامی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در شب گذشته مبنی بر اینکه خانه کودکی ابتهاج ثبت ملی خواهد شد، بار دیگر مردمان این سرزمین را به حفظ پیشینه مفاخر فرهنگی مان دلگرم ساخت.

یلدا ابتهاج گفته بود: اسناد خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج در اداره های مرتبط با امور ثبتی گیلان موجود است و شرح پدر از این خانه ملاک است.

وی با ابراز نگرانی از شنیدن خبر احتمال تخریب خانه یادشده در فضای مجازی اظهار داشت : گردش ثبتی ثابت می کند که ملک تعیین شده مربوط به مادر سایه بوده و قید شده که بعد از او، به وارثان با نام های امیرهوشنگ ابتهاج و خواهرانش منتقل شود.

یلدا ابتهاج تاکید کرد: سایه مدعی هیچ چیز نیست اما مردم علاقه مند به فرهنگ و مفاخر خویش هستند و خرید خانه کودکی سایه و تبدیل آن به موزه، مطالبه مردمیست و نباید مورد بی مهری قرار بگیرد.

وی گفت: دو خانه از سایه یکی خانه مادری در رشت که سایه در آن بدنیا آمده و اولین شعرهایش را در آن سروده و دیگری خانه ارغوان در تهران به یادگار مانده است.

اسفندماه سال گذشته، یلدا ابتهاج فرزند استاد امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا.سایه در واکنش به انتشار خبر تصویب دو فوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری ایشان در این شهر و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه، از شورای اسلامی شهر رشت قدردانی کرده و گفته بود: اگر طالب گنجید، به ویرانه بگردید.

اسفند ماه سال گذشته در 90 سالگی استاد امیر هوشنگ ابتهاج، دو فوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری ایشان و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه با رای قاطع اعضای شورای شهر تصویب شده بود.

ابتدای محله استادسرای رشت خانه مادری امیرهوشنگ ابتهاج و همچنین محل تولد پسر خاله او گلچین گیلانی است؛ امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا.سایه شاعر و غزلسرای معاصر، زاده ششم اسفندماه 1306 در رشت است و سرایش های پرنیانی اش از گیلان، آرام و ملایم ترجمان جهان می شود تا هم امروز که برای فرزندان ادب اندیش این آب و خاک تبدیل به اسطوره ای سترگ در شعر معاصر این سرزمین شده است.

منبع: ایرنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها