پورمختار: آشنا کردن شهروندان با حقوق یکدیگر امری ضروری است

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آشنا کردن شهروندان با حقوق یکدیگر امری ضروری است، گفت: رسانه‌ها و صداوسیما در جهت رعایت حقوق شهروندی اطلاع رسانی کافی داشته باشند.

پورمختار: آشنا کردن شهروندان با حقوق یکدیگر امری ضروری است

محمدعلی پورمختار، درباره ضرورت تببین ابعاد مغفول موضوع حقوق شهروندی همچون حقوق شهروند در مقابل شهروند بیان کرد: این موضوع که حقوق شهروندی تنها به حقوق مردم در مقابل دولت و وظایف دولت در مقابل مردم محدود نمی‌شود، امری مسلم است. در قانون اساسی و قوانین دیگر موضوع حقوق متقابل شهروندان در مقابل یکدیگر مورد تاکید است، برای مثال در بحث محیط زیست، تخریب درختان توسط شهروندان امری ممنوع است و دلیل آن هم جلوگیری از ایجاد ضرر برای دیگر شهروندان است. همچنین قانون اساسی تاکید دارد که انتفاع از حقوق توسط یک شهروند نباید به‌گونه ای باشد که موجب تضییع حقوق دیگر شهروندان شود. این مباحث مصادیق روشنی مبنی بر لزوم توجه به حقوق شهروندی توسط خود شهروندان است.

وی با تاکید بر اینکه آشنا کردن شهروندان با حقوق یکدیگر امری ضروری است، افزود: قوانینی در راستای برخی محدودیت ها وجود دارد که رعایت آن ها توسط شهروندان موجب احترام به حقوق دیگر شهروندان می شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص متولی تببین کننده این موضوع توضیح داد: این موضوع در حوزه دستگاه های مختلفی نیاز به تببین دارد، برای مثال در خصوص حفظ نظافت شهر قانون داریم و مجری و ناظر آن هم شهرداری ها هستند، در موضوع محیط زیست هم اینگونه است ما به محیط زیست برای زیست نیازمندیم و به همین دلیل شهروندان باید به این موضوع توجه کنند. در مثال دیگر حقوق همسایگی و یا حقوق آپارتمان نشینی است که حقوق شهروندان در مقابل یکدیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

پورمختار تاکید کرد: به عقیده من متولی هر بخش در این موضوع وظیفه اطلاع رسانی و تبیین این حقوق را برعهده دارد تا مردم ضمن آشنایی با این حقوق متوجه شوند که رعایت قوانین مرتبط، با هدف جلوگیری از تضییع حقوق دیگر شهروندان است، من معتقدم در این حوزه نیاز به یک بازنگری داریم همچنین نیاز داریم تا رسانه ها و صداوسیما در جهت رعایت حقوق شهروندی اطلاع رسانی کافی را داشته باشند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها