ماخونیک؛ روستای لی لی پوتی ها / روستایی که چیزهای زیادی از آن نمی‌دانید

این روستا زمانی به روستای «لی لی پوت‌ها» شهره بوده؛ یعنی روستای آدم کوچولوها .خانه‌ها کوچک است و درب‌ها و پنجره‌های خانه‌ها تو را به یاد خانه‌های اسباب‌های می‌اندازد.

ماخونیک؛ روستای لی لی پوتی ها / روستایی که چیزهای زیادی از آن نمی‌دانید

گروه اجتماعی خبر فوری - چیزهایی هست که درباره این روستا نمی‌دانید! اهالی سکوت می‌کنند، نمی‌گویند. گویا راز‌مگوست.
چیزهایی هست که درباره این روستا نمی‌دانید. مثلا نمی‌دانید که این روستا زمانی به روستای «لی لی پوت‌ها» شهره بوده؛ یعنی روستای آدم کوچولوها.
خانه‌ها کوچک است و درب‌ها و پنجره‌های خانه‌ها تو را به یاد خانه‌های اسباب‌های می‌اندازد. چیزهایی هست که درباره این روستا نمی‌دانید. روستایی که اهالی به آن ماخونیک می‌گویند و نقشه می‌گوید که در استان خراسانی جنوبی است.

همه می‌دانند و نمی‌دانند!

درباره این روستا انگار اهالی روستا، کارشناسان و تاریخ چیزهایی می‌دانند که کامل نیست. تاریخ معاصر نقل می‌کند که اهالی روستا کوتاه قد بودند و کارگر. تاریخ نقل می‌کند روستاهای اطراف از این منطقه کارگر می‌گرفتند و اینقدر بار روی دوش ماخونیکی‌ها می‌گذاشتند که آن‌ها را خمیده می‌کردند. تاریخ نقل می‌کند چند نسل خمیده بدنیا آمدند و کوتوله.
این روزها اما خبری از آن کوتاه‌ قد‌ها نیست. اهالی روستا می‌گویند این روزها خوراکشان بهتر شده، دیگر کارگری سنگین نمی‌کنند. می‌گویند تابوی ازدواج با غیر خودشان را شکاندند و انگار نسل جدید قد بلندتر از نسل قبلی هستند.

کارشناسان می‌گویند اگر سبک زندگی اهالی روستا( تغذیه و شغل) به گذشته بر نگردد ، قاهالی دیگر قد کوتاه نخواهند شد.

حالا اما در روستا که قدم می‌زنی حتی خانه‌ها هم عوض شده. خانه‌ها قدیمی در کنار بافت جدید روستا که برای نسل جدید است قرار دارد. خانه‌های قدیمی کوچک بود و کوتاه و به اندازه نسل قبلی. خانه‌های جدید اما درب‌ و پنجره‌ای بزرگ دارد.

در مستند زیر که خبرنگار اجتماعی خبر فوری آن را تهیه کرده، تعدادی تصویر از خانه‌های روستای ماخونیک مشاهده می‌کنید، روستایی که حالا احتمالا چیزهایی درباره آن می‌دانید!

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها