یخ تصفیه‌خانه آب ازنا بعد از ۱۱ سال آب می‌شود

در حالی تأمین آب شرب بلندمدت شهر ازنا در دامنه‌های برفی آلپ ایران پشت خط پروژه تصفیه‌خانه باقی مانده بود که مسئولان خبر از افتتاح این پروژه در ایام دهه فجر امسال می دهند.

یخ تصفیه‌خانه آب ازنا بعد از ۱۱ سال آب می‌شود

باوجود قرار داشتن شهرستان ازنا در دامنه اشترانکوه و بهره‌مندی از منابع آبی فراوان، آب شرب این شهرستان طی سال‌های گذشته به‌طور کامل از طریق چاه تأمین می‌شد.

یخ پروژه تصفیه‌خانه آب ازنا بعد از ۱۱ سال آب شد

طرح انتقال آب از سراب کمندان به شهر ازنا در سفر اول دولت نهم به استان لرستان به تصویب رسید وجود ۱۲ هزار چاه جذبی در این شهرستان و خطر آلودگی آب‌های زیرزمینی و کیفیت پایین آب چاه نسبت به آب سراب، ضرورت تأمین آب شهرستان ازنا از سراب کمندان را دوچندان می‌کرد تا اینکه طرح انتقال آب از سراب کمندان به شهر ازنا در سفر اول دولت نهم به استان لرستان به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

اکنون پس از گذشت حدود ۱۱ سال این طرح مراحل پایانی خود را طی می‌کند و با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه دائم شهر ازنا عملیات آب‌رسانی از سراب کمندان به این شهر تکمیل خواهد شد تا شاید به‌زودی شاهد تحقق این مهم و آرزوی دیرینه باشیم.

یخ تصفیه‌خانه آب ازنا بعد از ۱۱ سال آب می‌شود

تصفیه‌خانه آب شرب ازنا باهدف انتقال آب تصفیه‌شده باکیفیت استاندارد و به‌منظور شرب با ظرفیت تولید ۲۶۰ لیتر در ثانیه طراحی‌شده است.

هدف از عملیات تصفیه، حذف مواد معلق و کاهش کدورت به کمتر از ۱ NTU و گندزدایی آب برای مصرف شرب است و منبع تأمین‌کننده آب این تصفیه‌خانه، آبگیر کمندان است.

این در حالیست که رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان، خبر از افتتاح این تصفیه خانه آب طی ایام دهه فجر امسال خبر می دهد.

افتتاح پروژه در ایام دهه فجر

این سیستم برای تصفیه فیزیکی آب طراحی شده و مبنای کار آن کلرزنی، اختلاط، انعقاد، زلال سازی و فیلتراسیون است. وی با بیان اینکه تصفیه خانه دائمی آب شرب ازنا با ظرفیت ۲۶۰ لیتر در ثانیه دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد، گفت: عملیات اجرایی پروژه احداث تصفیه خانه دائمی آب شرب ازنا با ظرفیت ۲۶۰ لیتر در ثانیه معادل شش میلیون متر مکعب در سال ۸۶ آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان، تصریح کرد: این سیستم برای تصفیه فیزیکی آب طراحی شده و مبنای کار آن کلرزنی، اختلاط، انعقاد، زلال سازی و فیلتراسیون است.

یخ تصفیه‌خانه آب ازنا بعد از ۱۱ سال آب می‌شود

اعتبار مصوب سال ۹۷ این پروژه در مجموع ۳۳ میلیارد تومان است. میرزایی، عنوان کرد: این پروژه به لحاظ اینکه جزء طرح های خاتمه یافته و ردیف اعتباری آن بسته شده بود سال ۹۵ به علت نبود اعتبار با حدود ۱۰ درصد ظرفیت پیمانکار فعال بود که در سال ۹۶ با تامین ۱۴ میلیارد تومان اعتبار از محل شهرهای دارای تنش آبی با سرعت خوبی فعال شد و در طول یک سال و نیم اخیر بخش های ابنیه آن تکمیل و تجهیزات آن خریداری و نصب شد.

وی با اشاره به اینکه اعتبار مصوب سال ۹۷ این پروژه در مجموع ۳۳ میلیارد تومان، شامل ۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ خشکسالی و ۲۴ میلیارد تومان از محل دیون طرح های خاتمه یافته است، افزود: پروژه تصفیه خانه آب شرب ازنا دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و تا تکمیل آن در مجموع حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه برای دولت داشته است.

بنابر این گزارش، پیش از این خبرگزاری مهر در گزارش های مختلف بر لزوم تکمیل این پروژه تاکید کرده بود که لینک آنها را اینجا، اینجا و اینجا می توانید ببینید.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها