نقش ایران در مبارزه علیه داعش در سوریه برجسته است/ ترامپ و جمهوری‌خواهان اعتقادی به دیپلماسی ندارند/ اروپایی‌ها انگیزه کافی برای تجارت با تهران دارند

استاد دانشگاه کلمبیا با تاکید بر اینکه نقش ایران در مقابله با داعش در سوریه مهم و برجسته است تاکید می‌کند که ترامپ و جمهوری‌خواهان اعتقادی به سودمندی دیپلماسی ندارند.

نقش ایران در مبارزه علیه داعش در سوریه برجسته است/ ترامپ و جمهوری‌خواهان اعتقادی به دیپلماسی ندارند/ اروپایی‌ها انگیزه کافی برای تجارت با تهران دارند

رابرت وای شاپیرو، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا و رییس اسبق دانشکده علوم سیاسی این دانشگاه است از کتاب‌های او در حوزه علوم سیاسی می‌توان به « قدرت ریاست جمهوری؛ ایجاد ریاست جمهوری برای قرن بیست و یکم»، « دخالت‌های سیاسی؛ سیاستمداران سرگردان نشوید» و «عدم حضور نمایندگان دموکرات» اشاره کرد. وی هم چنین تا کنون موفق شده است جایزه کتاب «گلد اسمیت» را نیز از آن خود کند.

وی درباره تحریم‌ها و ابعاد مختلف این تصمیم ترامپ با ایلنا گفت‌و‌گو کرده است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره ارزیابی خود از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ، گفت: این توافق همان‌طور که بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل و علوم سیاسی اذعان داشته‌اند، مفید بود؛ چراکه از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری می‌کرد، بنابراین توافق مفیدی بود.

ترامپ و جمهوری‌خواهان اعتقادی به سودمندی دیپلماسی ندارند

وی هم چنین درباره تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای بر اساس اعلام سازمان انرژی اتمی و رد این موضوع از سوی ترامپ گفت: این سیاست‌های ترامپ و جمهوری‌خواهان است آنها معمولا کمتر به سودمندی دیپلماسی معترف و معتقد هستند و ترجیح می‌دهند که در سیاست خارجی سختگیر باشند. آنها به کار فردی بیشتر علاقه دارند تا جمع‌گرایی. همین موضوع باعث تکذیب پایبندی ایران از سوی آمریکا می‌شود.

شاپیرو نقش ایران در سوریه در مبارزه با داعش را برجسته و مهم دانست و اذعان کرد: ایران در مبارزه با داعش در سوریه نقش مهم و برجسته‌ای داشته است. البته این موضوع حمایت ایران از برخی گروه‌ها را که ایران را در مقابل کشورهایی رقیب مثل آمریکا قرارداده است، کمرنگ نمی‌کند.

اروپایی‌ها انگیزه و نیاز کافی برای تجارت با ایران دارند

وی هم چنین درباره حمایت اروپایی‌ها از ایران خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها انگیزه و نیاز کافی به تجارت با ایران دارند و به دنبال به دست آوردن امکان‌هایی برای ارتباط با ایران هستند. اما اروپا هم متوجه آمریکا است و در ارتباط با ایران نمی‌خواهد خشم آمریکا را بر انگیزاند.

این استاد دانشگاه کلمبیا در ادامه درباره روابط خارجی ایران با غرب گفت: مشکلات پیش آمده ایران را به سمت روسیه و چین سوق می‌دهد و این شرایط باعث می‌شود این سه کشور در ابعاد نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی باهم همکاری کنند اما به گمان من به طور کامل این اعتماد بین این سه کشور وجود ندارد.

عوامل مرتبط با آینده روابط ایران و آمریکا

شاپیرو درباره آینده روابط ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: روابط بین دو کشور بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ مثلا بستگی به این موضوع دارد که ایران در سوریه چه می‌کند و همچنین در گیری‌های ایران و اسرائیل در سوریه تا کجا ادامه می‌یابد. همچنین حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و حضور ایران در سوریه زمینه درگیری ایران و اسراییل را بیشتر خواهد کرد این در حالی است که آمریکا از اسراییل حمایت می‌کند و حمایت‌های روسیه از اقدامات ایران در سوریه هم این روابط را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: از طرفی هم روابط ایران و ترکیه و دخالت ترکیه در اسرائیل هم می‌تواند در پیش‌بینی روابط ایران و آمریکا نقش مهمی داشته باشد و چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا را سخت می‌کند.

منبع: ایلنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها