حذف تکلیف دانش آموزان مدنظر آموزش و پرورش نیست

معاون آموزش ابتدایی گفت: حذف تکلیف دانش آموزان مدنظر طرح های ما نیست و هدف جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای تکالیف سنتی است.

حذف تکلیف دانش آموزان مدنظر آموزش و پرورش نیست

رضوان حکیم زاده با اشاره به برنامه‌ها و طرح‌های آموزش ابتدایی در شورای معاونین اظهار کرد: اولین همایش هویت کودک ایرانی در استان یزد برگزار شد و سال آینده در استان قزوین برگزار خواهد شد.

وی افزود: از همراهی استان‌ها باسیاست‌های دوره ابتدایی مخصوصاً درباره تکالیف مهارت محور و ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی قدردانی می‌کنم.

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: در این مدت مقالات علمی زیادی در خصوص تکالیف مهارت محور تولید و در اختیار عموم قرارگرفته است و در این طرح اصلاً حذف تکلیف مدنظر نیست و هدف این است که تکالیف مهارت محور جایگزین تکالیف سنتی شود.

وی بابیان اینکه با بهره‌گیری از پژوهش‌های انجام‌شده و محتوای سند تحول بنیادین که به حرکت از حافظه محوری به مهارت محوری اشاره می‌کند، گفت: در حال حاضر این طرح در مدارسی که تراکم و شرایط مطلوب را دارد، اجرا می‌شود تا دانش آموزان مهارت‌های خواندن، نوشتن و حساب کردن را یاد بگیرند و از رونویسی بی‌هدف جلوگیری شود و این مهارت‌ها باعث گفتگوی بهتر و برقراری ارتباط مؤثرتر در بین دانش آموزان خواهد شد.

حکیم زاده در ادامه تصریح کرد: در طرح کرامت کتاب‌هایی با محتوای مهارت‌ها از پایه اول تا پنجم بر اساس برنامه درس ملی تهیه‌شده بود و همچنین بر اساس ارزشیابی توصیفی تأکید می‌شود که دانش‌آموز در کلاس درس از معلم خود بازخورد بگیرد اما به دلیل هجوم بی‌رویه کتاب‌های کمک‌درسی بسیاری از طرح‌های شایسته آموزش ابتدایی به شکل مطلوب اجرا نمی‌شد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه جامعه کم‌کم عادت می‌کند که تعلیم و تربیت را علم بداند و به نظر تخصصی متولیان تعلیم و تربیت در جامعه احترام بگذارد، اظهار کرد: تغییر رویکرد در مشق شب و ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی در دوره ابتدایی باعث شد نظرات نادرستی که در خصوص تغییر رویکرد مشق شب وجود داشت با کمک صاحب‌نظران علوم تربیتی و پژوهشی، تصحیح شود.

حکیم زاده بیان کرد: با تأکید وزیر آموزش‌وپرورش از بهمن‌ماه در ۱۰استان کشور اجرای آزمایشی برنامه بازی و یادگیری راداریم تا دانش‌آموزان از طریق بازی و اسباب‌بازی مفاهیم علمی را یاد بگیرند و مفاهیم علمی و مهارت‌های موردنظر را تمرین کنند چراکه بستر مناسب تعلیم و تربیت در دوره کودکی قصه، هنر، شعر، ورزش، دست ورزی، بازی و...است.

وی تأکید کرد: اسباب‌بازی‌ها حتماً باید تولید داخل و ارزش تربیتی داشته باشند و دانش آموزان در این برنامه باید باهم و گروهی بازی کنند.

معاون آموزش ابتدایی بابیان اینکه در سند تحول بنیادین آمده که کودکان در مدرسه در محیطی شاداب و بانشاط تربیت شوند، گفت: این برنامه یک گام تحولی در اقدامات آموزش‌وپرورش است و در هفته آینده با حضور دانش آموزان، مدیران، معلمان و صاحب‌نظران در خصوص این طرح گفتگو خواهیم کرد.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها