جزئیات توزیع برنج، روغن و شکر شب عید اعلام شد

مدیر عامل بازرگانی دولتی گفت: تا پایان سال ۵۰ هزار تن برنج، ۵۷ هزار تن روغن خام و ۴۰ هزار تن شکر برای تنظیم بازار شب عید در استان‌ها توزیع می‌شود.

جزئیات توزیع برنج، روغن و شکر شب عید اعلام شد

به گزارش خبر فوری ، یزدان سیف مدیر عامل بازرگانی دولتی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه خرید تضمینی دانه‌های روغنی در سال زراعی ۹۶_۹۷ در چند هفته اخیر به پایان رسید، اظهار کرد: در سال زراعی ۹۷_۹۸ در مجموع ۳۸۵ هزار تن دانه روغنی با ارزش بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خریداری شد که کل وجه آن به کشاورزان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه برنامه خرید همچنان به قوت خود باقی است، افزود: بر این اساس شورای اقتصاد پس از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را تصویب کرد که خوشبختانه در حوزه خرید تضمینی گندم، افزایش قابل ملاحظه‌ای لحاظ کرده اند و این امر منجر به دلگرمی بیشتر کشاورزان برای کشت گندم در سال زراعی جدید خواهد شد.

به گفته سیف، قیمت خرید تضمینی گندم براساس توافقات ۱۶ هزار ریال تعیین شد که این امر بیانگر افزایش ۲۳ درصدی خرید نسبت به سال گذشته است.

سیف ادامه داد: برای سال زراعی آینده، پروژه لوجستیک خرید تضمینی گندم در سال زراعی قبل را مورد ارزیابی قرار دادیم که پس از مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آن را در اختیار مدیران کل غله در استان ها فرستادیم.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه از اول دی ماه فعالیت خود را برای پروژه حرید تضمینی سال بعد آغاز کردیم، افزود: از اواسط این ماه مراکز خرید تضمینی به لحاظ کیفی، تجهیزان، عملکرد نیروی انسانی و اعتبار سنجی مالی ارزیابی می شود و قبل از ورود به فصل برداشت مراکز خرید در مراکز استان ها استقرار می یابند.

به گفته وی، در نظام خرید تضمینی سال زراعی جدید رفاه کشاورزان برای تحویل محصول،کاهش هزینه های دولت در حوزه برنامه ریزی حمل و نقل، صرفه جویی در حوزه های حمل و نقل، ذخیره سازی، ارتقای کیفیت و بحث گردش مالی مناسب این پروژه بزرگ باید مشخص شود تا خرید تضمینی و پرداخت بهای آن در کوتاه ترین زمان اتفاق بیفتد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در پروژه خرید تضمینی سال گذشته 50 درصد بهای خرید به صورت نقد در اختیار کشاورزان قرار می گرفت، بیان کرد: همچنین مابقی مطالبات طی مدت زمان یک ماه تا 45 روز به کشاورزان پرداخت می شد، ناگفته نماند که در برخی مقاطع هدف گذاری ها محقق نشد به طوریکه تا قبل از مرداد به طور متوسط 28.5 روز و بعد از مرداد به سبب رشد تولید 35 تا 36 روز پرداخت ها با تاخیر انجام شد که امسال با تلاش همکاران و الطاف دولت انتظار می رود که این روند را بتوانیم حفظ و حتی ارتقا بخشیم.

وی با اشاره به اینکه همه ساله نمونه های ملی در بخش کشاورزی معرفی می شوند، افزود: فردا در مراسم معرفی نمونه های ملی در بخش کشاورزی، نمونه های ملی در عرصه بازرگانی همچون یک مرکز خرید نمونه، یک سیلودار نمونه و یک کارخانه آرد نمونه در سطح ملی معرفی خواهند شد.

سیف با اشاره به اینکه بواسطه نزدیکی شاخص ها معرفی نمونه های کار دشواری است، بیان کرد: البته با مشارکت انجمن های صنفی این اتفاق رخ داد و انتظار می رود که این امر مایه تشویق در حوزه ها شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه امروز هم در شرایط خاص و هم عادی قرار داریم، بیان کرد: اگرچه امروز در شرایط سختی نیستیم، اما در شرایط هوشمندانه‌ای قرار گرفته ایم که متناسب با توطئه دشمنان کشور، عزت و پرکاری تمامی ایرانیان از جمله مدیران اجرایی افزایش می‌یابد.

وی، حوزه کالا‌های اساسی را یکی از موضوعات مهم مورد توجه مسئولان دانست و افزود: از ابتدای سال تاکنون قریب ۲۰ میلیون تن کالای اساسی تامین کرده و تدارک دیده ایم که ۸.۵ میلیون تن از این میزان مصرف شده و موجب شده است تا آرامش نسبی در بازار کالا‌های اساسی ایجاد شود.

سیف با اشاره به اینکه تا پایان سال برنامه عرضه کالا‌های اساسی برای تنظیم بازار شب عید ادامه دارد، اظهار کرد: تا پایان سال ۵۰ هزار تن برنج، ۵۷ هزار تن روغن خام برای تامین روغن نباتی مورد نیاز و ۴۰ هزار تن شکر برای تنظیم بازار شب عید به استان‌ها توزیع می‌شود که انتظار می‌رود بازار کالا‌های اساسی در سه ماه پایانی سال آرامش خوبی نسبت به ماه‌های گذشته داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از رونمایی سامانه خرید و فروش آرد و گندم صنف و صنعت در بهمن ماه خبر داد و گفت: رونمایی از این سامانه اتفاق خوبی است که در حوزه کالاهای اساسی قرار است اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل ارزی کشور و گزارش های حوزه قاچاق کالاهای اساسی آرد و گندم مقرر شد تا سامانه خرید و فروش آرد برای تامین آرد صنوف در دستور کار قرار گیرد و بر همین اساس این پروژه ها از بهمن ماه سال گذشته رقم خورد و در شهریور در یکی از استان ها پایلوت اجرایی کردیم تا منابع گندم برای جلوگیری از این سو استفاده در سامانه توزیع شود.

سیف با اشاره به اینکه 400 کارخانه و 25 هزار واحد صنعتی صنوف و صنایع و نانوایی آزاد پز در این سامانه ثبت نام کردند، اظهار کرد: طی ده روز گذشته قریب 58 هزارتن آرد در این سامانه سفارش گذاری شده که 55 هزارتن از این میزان تایید شده است که مبالغی از این میزان آرد تایید شده حمل و مابقی در حال حمل است تا گندم مورد نیاز واحدها براساس شرایط ایجاد شده در قالب سامانه تهیه شود که به سبب فرآیند رصد، انتظار می رود که مسائل و مشکلات ناشی از اختلاف بیرون و داخل را مرتفع کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش کیفیت نان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: سالانه کیفیت نان های طبخ شده در نانوایی ها مورد ارزیابی قرار می گیرد، براساس آخرین ارزیابی ها متوسط کیفیت نان سنگگ قریب به 87 نمره، نان بربری 85 نمره، تافتون 83 و لواش 84 نمره از صد بوده است که این امر بیانگر افزایش یک نمره ای کیفیت نان نسبت به سال گذشته است.

وی متوسط نمره کل نان های تولیدی کشور را 84 اعلام کرد و افزود: افزایش کیفیت نان مرهون تلاش فعالان این زنجیره اعم از کارخانه های آرد، نانوایان و کشاورزان است.

سیف با اشاره به اینکه تسهیلاتی بالغ بر 150 میلیون ریال به منظور تجهیز و نوسازی در اختیار هر واحد نانوایی قرار خواهد گرفت، بیان کرد: تا آبان ماه 15 میلیارد تومان معادل هزار فقره تسهیلات به واحدهای نانوایی پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از تزریق ماهیانه 20 هزارتن برنج در بازار مصرف کالاهای اساسی خبر داد و گفت: برنج مصرفی از دو نوع تایلندی گریدA با نرخ مصوب 5 هزار و 200 و گرید B با نرخ 4 هزار و 200 تومان درب انبار تحویل فروشگاه ها قرار می گیرد که با تصویب ستاد تنظیم بازارقیمت خرده فروشی در هر استان مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه روغن خام با نرخ مصوب در اختیار کارخانه های روغن کشی قرار می گیرد، بیان کرد: براین اساس هر کیلو روغن سویا با نرخ 3 هزار و 850، روغن پالم 3 هزار و 950 و روغن آفتابگردان 3 هزار و 700 تومان توزیع می شود که در آرامش بازار تاثیر بسزایی دارد.

به گفته سیف، هم اکنون در بهترین سطوح از ذخیره کالاهای اساسی در کشور قرار داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مهم ترین رقم در بودجه را بحث یارانه نان مصرفی مردم دانست و افزود: از 8 هزار و 145 میلیارد تومان رقم بودجه آرد و نان، 6 هزار و 145 میلیارد تومان آن از محل تبصره 14 هدفمندی یایارنه و 2 هزار میلیارد تومان منابع عمومی است.

وی با اشاره به اینکه ارز مورد نیاز کل کالاهای اساسی سال آینده تامین شده است، بیان کرد: بخشی از کالاهای اساسی توسط بخش خصوصی، بخشی توسط شرکت مباشر دولتی و بخشی در سه ماه آخر سال وارد و تامین می شود.

سیف در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر آخرین وضعیت عرضه گندم در بورس کالا اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون قریب یک میلیون و 700 هزارتن گندم در بورس کالا عرضه کردیم که این میزان به اندازه کل گندم عرضه شده در سال گذشته است.

وی ادامه داد: در 9 ماهه امسال، گندم صنوف و صنعت در بورس کالا به میزان کافی توزیع شده است به طوریکه هم اکنون نقصانی در سطوح مصرف وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سطوح عرضه کمبودی ناشی از مشتقات گندم ملاحظه نمی شود، افزود: برخی دوستان با اجرای سامانه صنوف و صنعت معتقدند که شفافیت بورس را از توزیع صنف و صنعت حذف کنند اما این امر نیازمند تصمیم هیات وزیران است.

سیف با اشاره به اینکه فاسد شدن 20 هزارتن برنج در انبارهای بازرگانی دولتی کذب است، تصریح کرد: در مجموعه ای که هر سال قریب 20 میلیون تن گندم، یک میلیون تن برنج و همچنین یک میلیون تن روغن ورود و خروج می شود، از این رو ممکن است کیسه ای به جهت حمل پاره شود و اینکه می گویند 2 هزارتن، 5 هزارتن کالا در پروسه مشکل دار شده است به جهت همین کار است.

مدیرعامل بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه امسال قریب 35 میلیارد تومان برای تجهیز انبارها به پالت هزینه کردیم، بیان کرد: همچنین برای سرمایش و گرمایش انبارها و مخازن روغن این هزینه صورت گرفته است چرا که در کاهش دور ریز تاثیر بسزایی دارد.

وی در پایان درباره مباحث مطرح شده درباره تاریخ مصرف برنج های مانده در انبارها مربوط به سال 92 بیان کرد: با توجه به آنکه در دولت قبلی و در سنوات دولت جدید مصوبه ای برای بخش فلزات سنگین نداشتیم و به عبارتی فلزات سنگین جز استانداردهای ما نبودند، از این رو بخشی از برنج های مانده در انبارها به همین خاطر تاریخ مصرفشان به پایان رسیده است که از این رو برای مصارف انسانی خودداری شده و در خوراک دام مورد استفاده قرار گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها