خواص روغن کندش چیست؟

خواص روغن کندش شامل تقویت موها، درمان ریزش مو، کمک به رشد مجدد موها، تقویت م‍ژه و ابرو، درمان سینوزیت و تسکین درد‌های مفصلی و عضلانی می‌شود.

خواص روغن کندش چیست؟

ریزش مو یکی از مشکلات شایع در بین مردان و تا حدودی خانم‌ها است که تا کنون راه حل قطعی برای آن پیدا نشده است. با این وجود استفاده از برخی روغن‌های گیاهی می‌تواند به تقویت ریشه مو و در آمدن مجدد مو‌ها کمک می‌کند. یکی از روغن‌های مفید در این زمینه روغن کندش است. در این مقاله شما را با خواص روغن کندش برای مو‌ها و دیگر فواید درمانی این گیاه دارویی کمیاب آشنا می‌کنیم.

خواص روغن کندش چیست

کندش دارای طبیعتی گرم و خشک است. برخی از مهمترین فواید درمانی گیاه کندش و روغن آن به طور خلاصه عبارت‌اند از:


۱. کمک به تقویت و رشد مجدد مو

یکی از مهمترین خواص روغن کندش در طب سنتی درمان ریزش مو، تقویت مو‌ها و کمک به رشد مو است. مالیدن روغن کندش به کف سر با تغذیه پوست می‌تواند کمکی برای رشد مجدد مو‌ها باشد. همچنین این روغن برای درمان شوره سر و موخوره مفید است و به رفع شپش کمک می‌کند.

۲. تقویت، رویش و رشد ابرو و مژه

کمک به پرپشت شدن ابرو‌ها و م‍ژه‌ها از دیگر خواص روغن کندش است. به این منظور هر شب ابتدا با استفاده از شامپو بچه و آب ولرم صورت خود را بشویید و پس از خشک کردن، مقداری پنبه را به روغن کندش آغشته، ماساژ دهید و صبح روز بعد شستشو کنید.

۳. رفع بی‌حسی دست و پا، فلج و لقوه

استعمال موضعی روغن کندش به دلیل طبع گرم آن به رفع بی‌حسی دست و پا کمک می‌کند و در طب سنتی از خواص روغن کندش برای درمان فلج و لقوه استفاده می‌شود.

۴. تسکین درد‌های مفصلی و عضلانی

روغن کندش خاصیت ضد التهاب دارد و به رفع التهاب کمک کرده برای تسکین درد‌های مفصلی و عضلانی مانند درد آرتروز، روماتیسم، سیاتیک، واریس، پادرد و کمردرد مفید است.

۵. کمک به درمان ورم، شکستگی و ضرب خوردگی استخوان‌ها

در طب سنتی از خواص روغن کندش به عنوان درمان کمکی برای شکستگی و ضرب خوردگی استفاده می‌شود.

۶. برطرف کردن بیهوشی‌های ناشی از حملات صرع و خشم

چکاندن چند قطره از روغن کندش در داخل سوراخ بینی، راهکار موثری برای به هوش آوردن افرادی است که در اثر صرع و یا خشم بی‌هوش شده‌اند.

۷. رفع لک‌های سفید صورت و بدن و کمک به کاهش چین و چروک پوست

استفاده از روغن کندش به رفع چین چروک پوست و برطرف کردن لکه‌های سفید بدن کمک می‌کند.

۸. کمک به درمان سینوزیت و سرماخوردگی

پودر گیاه کندش و روغن آن خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و استفاده از آن برای درمان سینوزیت و بیماری‌هایی که سینوس‌ها را درگیر می‌کند، مفید است. به این منظور زمانی که فرد از این پودر در داخل بینی استفاده می‌کند، شروع به عطسه کرده و این امر موجب خروج رطوبت از مخاط و جلوگیری از آبریزش بینی خواهد شد.

۹. رفع بدبویی بینی و تقویت بینایی

از کندش در طب سنتی برای رفع بدبوئی بینی، صافی آواز، تقویت بینایی و رفع شبکوری به صورت انفیه و قطره استفاده می‌شود. از موارد دیگر استفاده از کندش در ترکیب با سایر دارو‌ها برای درمان تنگی نفس، آسم، اسهال، مدر بول و حیض و خارج کننده جنین و خرد کننده سنگ‌های رسوبی کلیه و مثانه است، همچنین برای رفع استسقاء و یرقان و طحال مفید است.

گیاه شناسی کندش

کندش جزو گیاهان دارویی کمیاب و محل اصلی رویش آن کشور هندوستان است و از ریشه آن برای استخراج روغن استفاده می‌شود. کندش گیاهی پایا و از لحاظ ظاهری شبیه به کنگر است. ساقه این گیاه کوتاه و در انتهای شاخه‌ها خوشه‌ای از گل‌های زرد متمایل به سبز وجود دارد و دارای برگ‌های سبز مایل به سفید است، سطح ریشه کندش به رنگ سیاه و داخل آن سفید مایل به زرد بوده و بوی تندی دارد. از ریشه گیاه کندش در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده میشود و حاوی آلکالوئید‌های سمی از قبیل: veratrin است.

گیاه کندش

مضرات کندش (موارد احتیاطی و منع مصرف)
زیاده‌روی در مصرف کندش برای ریه‌ها مضر است.
به دلیل طبع گرم و خشک کندش، زیاده‌روی در مصرف آن برای افراد دارای مزاج گرم مضر است و با تشنگی مفرط، اختلال حواس، درد شکم و ... همراه است.
پودر این گیاه به چشم آسیب می‌رساند و باعث عطسه شدید می‌شود.
با توجه به اینکه گیاه کندش و روغن تهیه شده از آن دارای ترکیبات متعدد سمی است، لذا ضروری است در مصرف آن نهایت دقت به عمل آید و دور از دسترس کودکان قرار گیرد.

منبع: ستاره

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها